• دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8704-01147
  • خبرنگار : 71219

در همايش يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران مطرح شد: ايجاد پيست موتورسواري در آپادانا، نابودي ماكت آرامگاه كوروش و غيرقابل مرمت بودن كتيبه‌ي خارك

سخنگوي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان بيان كرد: اين استان كه گفته مي‌شود، رتبه‌ي نخست برخورداري از محوطه‌هاي باستاني را دارد، رتبه‌ي نخست حفاري‌هاي غيرمجاز را نيز در كارنامه‌ي مديران خود دارد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سخنگوي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان كه به نمايندگي از انجمن‌هاي رامهرمز و شوش در همايش «يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران» شركت كرده بود، با بيان اين‌كه در استان خوزستان حدود 2500 محوطه‌ي باستاني و اثر تاريخي وجود دارد كه حدود 700 اثر از آن‌ها به ثبت رسيده‌اند، گفت: مديران استان حتا در حفظ اين 700 اثر نيز موفق نبوده‌اند.

مجتبي گهستوني سپس عكس‌هايي را از محوطه‌ي كاخ آپادانا در شوش كه به‌عنوان پيست موتورسواري از آن استفاده مي‌شود، كاخ اردشير و انبوهي از زباله‌ها در آن، حفاري غيرمجاز گور ايلامي و بقاياي خاكستر در پايه‌ستون‌هاي كاخ اردشير نمايش داد.

او در ادامه با خواندن بيانيه‌اي، اظهار داشت: با توجه به تعرض وسيع به محوطه‌هاي باستاني خوزستان از استاندار درخواست مي‌كنيم كه با تخصيص اعتبار بيشتر شاهد حفظ و نگهداري آثار باشيم. با توجه به اين‌كه مديريت ميراث فرهنگي خوزستان به اشخاص مختلف و متعهد نيازمند است، از مدير فعلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان نيز مي‌خواهيم كه در اقدامي فرهنگي پس از چهار سال بي‌توجهي به ميراث فرهنگي و ضعف در عملكرد، استعفا دهد و مديريت را به يك شخص متعهد و فرهنگي واگذار كند.

به گزارش ايسنا، رضا مرادي غياث‌آبادي نيز در سخناني ابتدا به توصيف جزيره‌ي خارك و موقعيت آن پرداخت.

وي بيان كرد: پس از اين‌كه اين جزيره در اختيار وزارت نفت قرار گرفت، بسياري از ويژگي‌هاي طبيعي و اقتصادي خود را از دست داد. در خارك آثار باستاني زيادي وجود دارند كه هرازچندي از بين مي‌روند و نمونه‌ي آن، آرامگاه معروف به نام «دو خواهران» است كه شبيه ماكت آرامگاه كوروش بود و در عمليات نفتي وزارت نفت از بين رفت.

به گفته‌ي او، وضعيت تخريب در خارك به دو شكل است؛ طبيعي به‌دليل شرايط اقليمي جزيره و تخريب براثر اقدامات عامدانه‌ي وزارت نفت. همچنين اين مسأله كه 80 درصد نفت ايران از جزيره‌ي خارك تأمين مي‌شود و بزرگ‌ترين اسكله‌ي خاورميانه در آن قرار دارد، سبب شده است تا دربرابر اين تخريب‌ها مقاومت زيادي صورت نگيرد.

اين باستان‌شناس به زمان پيدايش كتيبه‌ي خارك اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به پيدا ‌شدن اين سنگ‌نوشته روي سطح زمين، در آن زمان نخستين و بديهي‌ترين پرسش اين بود كه آيا اين كتيبه جعلي است يا اصل كه پس از بررسي‌ها، متوجه شديم كه هيچ تخته‌سنگ عمودي در خارك اصلا وجود ندارد.

وي اظهار كرد: كتيبه به خط ميخي فارسي باستان و شامل 19 علامت است و يك علامت جديد نيز در آن وجود دارد. البته هنوز گزارش اين علامت جديد را كه تركيبي از حروف «ن» و «ك» است، ارايه نكرده‌ام.

او با بيان اين‌كه كتيبه به‌دليل وجود اين علامت جديد اهميت زيادي دارد، گفت: اهميت اين كتيبه از اين نظر نيز قابل بررسي است كه نخستين خط ميخي فارسي باستان غيردرباري را دارد.

به گفته‌ي غياث‌آبادي، تخريب كتيبه دو سه سال پس از كشف و حدود نه‌ماه پس از معرفي آن انجام شده است و اين اقدام با بي‌توجهي مسؤولان و در درجه‌ي نخست، مسؤولان مربوط در استان بوشهر و سپس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي و نيز مركز كتيبه‌شناسي صورت گرفت كه دست كم مولاژي را از اين كتيبه بايد تهيه مي‌كردند.

وي ادامه داد: كتيبه در شامگاه نهم خردادماه تخريب شد و از همان زمان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر، شروع به فرافكني و تلاش براي پيچيده كردن موضوع كرد، به‌طوري كه آن‌ها ابتدا در مقام پليس عمل كردند و به‌دنبال مظنون گشتند.

اين كارشناس اظهار داشت: با توجه به عكس‌هايي كه از خارك براي من فرستاده شده‌اند، كتيبه قابل خواندن نيست و از نظر محتوايي كاملا از بين رفته و از نظر شكلي چند حرف از سطرهاي آن باقي مانده است؛ اين درحالي است كه مسؤولان مربوط ادعا مي‌كنند كه كتيبه را به‌زودي مرمت خواهند كرد. در صورتي كه يك اثر سنگي وقتي سطح آن تخريب شد، يعني بخش‌هايي از آن كنده شده است و ديگر قابل مرمت نيست و بايد به همان شكل باقي بماند.

وي بيان كرد: همچنين مسؤولان علاوه بر اين ادعا كه پايگاه حفاظتي در 50 متري كتيبه بوده است، به‌جاي دادن استعفا، تلاش كردند كه افكار عمومي را به‌شكل غيرمعقولي متقاعد كنند.

غياث‌آبادي در پايان پس از نمايش عكس‌هايي از تخته‌نردهايي كه در جزيره پيدا شده‌اند، افزود: اكنون چيزي كه بيشتر به حفاظت نياز دارد، اين آثاري هستند كه در ايران نمونه ندارند؛ ولي در جهان نمونه‌هايي از آن‌ها وجود دارند. همچنين اين كتيبه هيچ ارتباطي با نام خليج فارس ندارد و خليج فارس اسناد معتبري دارد كه نيازي نيست، براي اثبات آن به يك كتيبه‌ي تازه پيداشده استناد كنيم.

همايش «يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران» با همكاري ديده‌بان يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران و خانه‌ي فرآوران ايران عصر روز گذشته (دوم تيرماه) برگزار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha