• دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8704-00939
  • خبرنگار : 71219

برنامه‌هاي آينده براي كتيبه‌ي خارك اعلام شدند: نورپردازي، ايجاد سايت موزه، استقرار نگهبان دايمي و ...

برنامه‌هاي آينده براي كتيبه‌ي خارك اعلام شدند:
نورپردازي، ايجاد سايت موزه، استقرار نگهبان دايمي و ...

فرمانده‌ي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر از استقرار سه نگهبان دايمي تا داير شدن دفتر نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري در شهرستان خارك براي حفاظت از كتيبه‌ي اين منطقه‌ خبر داد.

عباس اميري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: طبق آخرين توافق‌ها، قرار شد كه شركت نفت، كانكسي را در نزديك كتيبه‌ي خارك با سه نگهبان مستقر كند و نورپردازي نيز در منطقه انجام شود.

او با اشاره به اين‌كه تصميم داشتيم، ديواري را دور كتيبه‌ بكشيم تا از حوادث طبيعي هم مصون باشد و اين مسأله بررسي خواهد شد، اظهار داشت: اين سه نيرو به‌طور دايم مستقر خواهند بود تا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دفتر نمايندگي خود را در شهرستان ايجاد كند و به‌شكل رسمي، كار حفاظت را برعهده گيرد.

هم‌چنين مسؤول روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر ـ دهقان ـ بيان كرد: قرار است، گروهي براي بررسي ميزان دقيق آسيب وارده‌شده به كتيبه و امكان‌سنجي مرمت، به منطقه اعزام شوند.

در اين‌باره، رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به خبرنگار ايسنا گفت: خارك يكي از جزاير مهم ايران است كه در آن، آثار درجه‌ي يك از مقابر حاكمان ساساني وجود دارد. همچنين پيش از انقلاب توسط گريشمن و سرفراز در آنجا كار شده است.

حسن فاضلي نشلي اظهار كرد: با توجه به اين‌كه خارك، پايانه‌ي نفتي است و افراد زيادي از كارشناسان مختلف به آنجا رفت‌وآمد مي‌كنند، مكان مناسبي است تا به سايت ـ موزه تبديل شود.

وي افزود: تا دو هفته‌ي ديگر، گروهي براي كارشناسي و بررسي نيازمندي خارك به پژوهش‌هاي بيشتر به منطقه‌ فرستاده مي‌شوند تا لزوم انجام اقداماتي مانند كاوش، سامان‌دهي و مرمت مشخص شود. همچنين طرح جامعي تهيه خواهد شد تا پس از تحويل دادن به سازمان ميراث فرهنگي با وزارت نفت به تعامل برسند و اين محل به سايت ـ موزه تبديل شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha