• چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8703-14653

رحيم‌مشايي در كنفرانس تخصصي گردشگري الكترونيك: رابطه‌ي گردشگري و فن‌آوري اطلاعات بايد با التزام پيشرفت داشته باشد آينده، شخم عميقي به وجود انسان مي‌زند

رحيم‌مشايي در كنفرانس تخصصي گردشگري الكترونيك:
رابطه‌ي گردشگري و فن‌آوري اطلاعات بايد با التزام پيشرفت داشته باشد
آينده، شخم عميقي به وجود انسان مي‌زند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: بايد مكانيزمي تعريف شود تا رابطه‌ي گردشگري و فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات هم‌زمان و با التزام نسبت به يكديگر پيشرفت داشته باشد، چراكه گردشگري منطق جهان آينده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي در كنفرانس تخصصي گردشگري الكترونيك كه امروز (29 خردادماه) در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، با اشاره به اين‌كه رشته‌ي تحصيلي‌اش (مهندسي الكترونيك) در طول 25 سال مديريت فرهنگي، بالاخره در گردشگري به‌كار آمده است، گفت: به‌دليل اعتقاد خاصي كه به حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات دارم، تلاش كرده‌ام، در مديريت‌هاي مختلف از آن استفاده كنم كه نمونه‌ي آن، توجه جدي به استفاده از IT در حوزه‌ي مديريت شهرداري در دوران مديريتم بر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بود.

وي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات را دنيايي جديد دانست و ادامه داد: رشد علمي در اين حوزه، اين امكان را به ما مي‌دهد كه از افق‌هاي جديدي را براي زندگي‌مان تعريف كنيم.

او با بيان اين‌كه پيشرفت و توسعه‌ي فن‌آوري اطلاعات، رشد فزاينده‌اي دارد، اظهار داشت: با افزايش سرعت اطلاعات، دامنه‌ي تحولات جديد رخ نشان مي‌دهد كه بخشي از آن، در ترسيم دنياي آينده نقش جدي دارد.

معاون رييس‌جمهور ارايه‌ي سيمايي از دنياي آينده را دغدغه‌ي 15 ساله‌ي خود اعلام كرد و گفت: در دنياي آينده كه يك بار آن بر پايه‌ي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات استوار است، دنياي قديم مانند پفك نمكي است كه ظاهري زيبا، اما دروني پوسيده و پوچ دارد.

رحيم‌مشايي بيان كرد: اعتقاد شخصي من اين است كه آرمان‌ها و ارزش‌هايي كه از نظر برخي انسان‌ها ثابت هستند، در دنياي آينده متحول مي‌شوند و به‌طور كلي، تغييرات در آينده به تغييرات كلي حسن و قبح محدود نيستند. به عبارت ديگر، مي‌توان گفت كه آينده، شخم عميقي به وجود انسان مي‌زند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به جمله‌اي از يك انديشمند غربي كه گفته است، براي شناخت آينده، بهتر بود كه هيچ چيز نمي‌دانستيم، تأكيد كرد: به‌طور طبيعي ما بايد با استفاده از نشانه‌هايي از حال و گذشته، آينده را تبيين كنيم كه بر اين اساس، اين جمله چندان منطقي نيست كه البته من معتقدم، اين جمله يكي از نشانه‌هاي خلوت و جلوت (پنهان و آشكار) است. دنياي آينده، خلوت و جلوت را به‌معناي واقعي شخم مي‌زند.

وي افزود: شايد عده‌اي بگويند، اين حرف‌ها ربطي به گردشگري ندارد كه البته من تأكيد مي‌كنم، اتفاقا رابطه‌اي بسيار مهم و معني‌دار ميان اين‌ها وجود دارد.

معاون رييس‌جمهور آينده را غولي زيبا دانست و اظهار كرد: دنياي آينده كه ماهيت جهاني انسان در آن تعيين‌كننده است، دنيايي است كه از هر سيل و طوفاني بزرگ‌تر است، اما به هيچ‌وجه بار منفي آن‌را ندارد، بلكه بسيار هم زيباتر از خوشگل‌ها و ظريف‌هاست.

رحيم‌مشايي اضافه كرد: بايد تلاش كنيم، با حفظ نگاه‌هاي جزيي در دنياي آينده به تعاريف كلي بپردازيم.

به گزارش ايسنا، رياضي ـ معاون وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات ـ نيز در اين كنفرانس بيان كرد: امروزه بسياري از كشورهاي دنيا برنامه‌هاي توسعه‌ي خود را بر محور فن‌آوري اطلاعات و ايجاد زيرساخت‌هاي آن تعريف مي‌كنند.

وي ادامه داد: توسعه‌ي صنعت ICT و گردشگري از صنايع امروز، بسيار چشم‌گيرتر و فزآينده‌تر است كه اتفاقا همين توسعه در بسياري از زمينه‌ها، منشأ تحولات بزرگ بوده است.

او با بيان اين‌كه گردشگري بدون ICT اصلا موضوعيتي ندارد، اظهار داشت: ما نمي‌توانيم ادعا كنيم، توسعه‌ي گردشگري جزو استراتژي كلان برنامه‌ريزان كشور است، اما به ايجاد فضاي مجازي و ارايه‌ي مكانات توسط اين فضا به گردشگران توجه نداشته باشيم.

دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني به استفاده‌ي گردشگران از اينترنت براي دريافت خدمات متنوع اشاره كرد و گفت: امروز حتا در كشورهاي عقب‌مانده، پروتال‌هاي گردشگري خدماتي كاملي را از خريد اينترنتي بليت تا حضور مجازي در برخي جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي كشور مقصد دريافت مي‌كنند.

رياضي بيان كرد: در بسياري از موارد، اطلاعات اينترنتي به‌دست‌آمده‌ي گردشگران كه به ايران آمده‌اند، نسبت به بسياري از راهنمايان گردشگري به‌مراتب بيشتر و به‌روزتر است.

به گفته‌ي او، به‌صرف راه‌اندازي يك كنفرانس، گردشگري الكترونيكي را نمي‌توان توسعه دارد.

دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني درك اهميت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات را ازسوي مديران ارشد دولتي اتفاقي مبارك و مهم در كشور دانست و ادامه داد: درك اين اهميت، در تمام جلسه‌ها و تصميم‌گيري‌هاي مديران ارشد نمايان است؛ اما هنوز به مديران مياني نرسيده است.

وي اظهار داشت: موضوع ICT از طريق پرداخت‌هاي اينترنتي، تجارت و آموزش الكترونيك به زندگي مردم وارد شده است كه البته سرعت آن در مقايسه با رشد فزآينده‌ي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بسيار ناچيز است.

معاون وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات به تهيه‌ي سند جامع نظام فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات كشور اشاره و تأكيد كرد: اين سند 40 صفحه‌يي شامل هفت حوزه‌ي استراتژيك شهروند ايراني ـ اسلامي، نيروي انساني، تحقيق و توسعه‌ي استراتژيك و حوزه‌ي صنعت فن‌آوري، كسب و كار، دولت و تعاملات بين‌المللي است كه مرحله‌ي دوم آن با تبيين وظايف هريك از دستگاه‌هاي اجرايي براساس اين استراتژي‌ها ادامه مي‌يابد.

وي يادآور شد: در گردشگري الكترونيك، بايد استراتژي كلي داشته باشيم.

رياضي با بيان اين‌كه قوانين و مقررات سنتي در حوزه‌ي ICT مانع اصلي توسعه‌ي اين صنعت‌اند، گفت: به‌عنوان مثال، الكترونيكي كردن پرونده‌هاي بيماران در بيمارستان‌ها پيش از 15 سال تخلف محسوب مي‌شود.

وي اضافه كرد: در صورت تهيه‌ي استراتژي كلان گردشگري الكترونيك و تطبق آن با سند جامع نظام آماري اطلاعات كشور، بايد زمينه‌ي توسعه‌ي اين حوزه را فراهم كنيم.

به گزارش ايسنا، محمدشريف ملك‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز از تدوين آيين‌نامه‌ي فعاليت الكترونيك دفاتر خدمات مسافرتي خبر داد و گفت: رحيم‌مشايي زماني از ايجاد تحول در گردشگري خبر داد كه بعضي‌ها گفتند، چه تحولي مي‌خواهد رخ دهد كه من در پاسخ مي‌گويم، همه‌ي اين‌ها تحول است.

وي ادامه داد: با استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، ديگر هيچ گردشگري معطل نمي‌ماند و خودش براي سفرش برنامه‌ريزي مي‌كند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ضرورت استانداردسازي خدمات الكترونيك اشاره كرد و گفت: در اين حوزه، فرصت كم است و فاجعه سنگين.

ملك‌زاده بر تعريف فعاليت‌ها و برنامه‌هاي جديد دست‌اندركاران حوزه‌ي گردشگري با استفاده از ICT تأكيد كرد و گفت: با رشد اين صنعت و امكان خريد بليت، رزرو هتل و ... بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي و واسطه‌هاي شاغل در حوزه‌ي گردشگري در آستانه‌ي حذف شدن هستند. اين امر، زنگ خطري نيز براي آژانس‌هاي ايراني است.

وي توصيه كرد: دفاتر خدمات مسافرتي تلاش كنند، با استفاده از IT، آموزش و ترويج آن، بسترهاي جديدي را براي فعاليت خود و ارايه‌ي خدمات به گردشگران فراهم كنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، كنفرانس دو روزه‌ي تخصصي گردشگري الكترونيك امروز با طرح مباحث علمي از جمله معماري كلان گردشگري الكترونيك، شناخت برنامه‌ها، سياست‌ها و طرح‌هاي عملياتي، توسعه‌ي گردشگري الكترونيك در ايران، چشم‌انداز گردشگري الكترونيك در فرآيند توسعه‌ي پايدار گردشگري ايران، زيرساخت‌ پرداخت‌هاي الكترونيك و كارت‌هاي اعتباري و ... ادامه مي‌يابد.

در روز دوم اين كنفرانس نيز قرار است، سخنراني‌هايي با موضوع‌هاي سياست‌هاي گردشگري الكترونيك در ايران، نمايشگاه مجازي و گردشگري الكترونيك، رواديد الكترونيك، نقش گردشگري الكترونيك در توسعه‌ي تجارت ايران و ... ارايه شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha