مراسم نخستين سالروز خاموشي و بزرگداشت بنيانگذار رشتهي فرش در دانشگاههاي ايران در موزهي فرش تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه از سوي فرهنگستان هنر، يك ماه پس از نخستين سالروز درگذشت استاد خليل درودچي، عصر روز 12 خرداد تدارك ديده شده بود، پرويز اسكندرپور - مدير موزه فرش تهران -، درودچي را رهرو صديق نسبت به امام خميني (ره)، انقلاب اسلامي و هنرهاي سنتي ايران معرفي كرد و افزود: درودچي بسيار دلسوز و اهل توجه بود و گرفتاري هركس را مشكل خود ميديد؛ ما توفيق همكاري با او را در دانشگاه هنر داشتيم.
اسكندرپور گفت: در همهي هنرهاي سنتي براي زيبندگي يك ابنيه و قامت انساني، ويژگيهايي وجود دارد، اما در هنر فرش دستاورد هنرمند با فروتني زيرپاي مخاطب پهن ميشود. مصداق مقام خاكساري، افتادگي اعمال، فروتني و دينداري هم استاد درودچي است.
در ادامهي مراسم محمدعلي رجبي، عضو پيوستهي فرهنگستان هنر و مدرس دانشگاه، با بيان آنكه هنر سنتي هنر دين و شرف ماست، تصريح كرد: ارادهي خداوند چنين است كه افرادي را بياورد كه حجت بر ما باشند؛ درودچي اينگونه بود.
او تاكيد كرد كه هنر سنتي هنر دين و شرف ماست و كساني كه در اين دوره ميخواهند از هنر سنتي دفاع كنند، وظيفهي بسيار سنگينتري نسبت به پيشينيان دارند، چراكه مباحث فراموششده و آنجايي كه بايد توجه شوند، نهتنها توجهي صورت نميگيرد، بلكه تحقير هم ميكنند؛ در چنين شرايطي بايد قدر بزرگاني چون درودچي را دانست.
اين پژوهشگر اذعان كرد: پس از درگذشت درودچي وقتي مقاله استادان را مطالعه كردم ديدم كه همگان بر اصل جوانمردي او اشاره كردهاند و اين مساله نشان از آنست كه جوانمرد، جوانمردياش را نشان داده است و در فرهنگ و هنرسنتي ما اصل معرفت در فتوت گذاشته شده است.
بهتعبير رجبي يكي از ويژگيهاي درودچي را وفا بوده است؛ او اظهار داشت: وفا از اصول اصلي فتوت است و اهل وفا اهل ولايتند و آنهايي هستند كه با حقايق ريشه دارند و دلشان بهجايي قرص است و تا اينطور نباشد، نميتوانند رنجها را تحمل كنند و در مقابل خيل ناجوانمردان در دفاع از هنر سنتي بايستند.
وي عنوان كرد: آرامش دل نشان مردان خداست و درودچي اينگونه بود، هرگز خودنمايي نميكرد و براي دنيا، طلبي از خود نشان نميداد با اينكه دنيا به او خيلي بدهكار بود، همه وجودش را در اختيار هنرهاي سنتي گذاشت و دنيا همواره بدهكار چنين مردان بزرگي است.
عضو پيوستهي فرهنگستان هنر در پايان به ايجاد شورايي براي رسيدگي به كارهاي استاد درودچي اشاره كرد و توضيح داد كه با حضور خودش، محسن محسني، مهدي هراتي، مجيد شريفزاده، مهرانگيز مظاهري و همسر زندهياد درودچي، شورايي برگزار و قرار شده است كه يادنامهاي تهيه و كتابها و نوشتههاي اين استاد هنرمند جمعآوري و تدوين شود.
سپس محسن محسني، عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر، با خواندن شعري كه درهنگام تشييع وي سروده بود، خليل درودچي را يكي از آن شخصيتهايي معرفي كرد كه در غم و اندوه هنرهاي سنتي و فرهنگ ايران زمين هميشه مولد و سازنده بود.
عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر بابيان آنكه در روانشناسي فلسفه انسانها به دو دسته تقسيم ميشوند، اظهار داشت: گروه اول در اقليت صرف بوده يعني دنيا را يكي ساخته و براي هميشه تاريخ زنده و نگرانند و نگراني از علائم زندگي آنهاست و هركسي به قدر شعاع عملكرد خود ارج و قربي دارد. بعضيها خيلي زود رخ در نقاب خاك فرو ميبرند، لذا در همين صنف و گروه هماكنون تعدادي از جوانان هستند كه رخ در نقاب تواضع، فروتني، بردباري و بيريايي دارند و هميشه نگرانند كه مثل شمع اشكريز كه صداي گريه بيشيون دارد، باشند.
سيدعباس سياحي - رنگرز سنتي ايران - نيز با اشاره به آشنايي خود با استاد درودچي گفت: قرار بود كه براي فرهنگستان هنر در زمينهي رنگرزي گياهي كاري انجام شود كه 60تا 70 صفحه از آن را نوشته بودم، اما با فوت درودچي ناتمام ماند. آن تحقيق براي فرهنگستان هنر است، براي جايي است كه استاد درودچي به آرامش رسيده بود ولي خدا نخواست ادامه يابد.
حسن بلخاري - مدرس حكمت و فلسفهي هنر و رييس پژوهشكدهي هنرهاي اسلامي فرهنگستان هنر - از تاثيرگذاري بنيانگذار هنر فرش در دانشگاههاي ايران در مباحث و نقدهاي فلسفي ياد كرد.
او درونمايهي قرآني حكمت هم سخن گفت و جان مايهي حكمت ايراني را پارسايي دانست و تصريح كرد: اين جريان صنوف و افرادي را بهوجود آورد كه جانمايهاي از پارسايي و استادي را داشت و درودچي از كساني بود كه در نوع خود پارسا بود؛ كما اينكه امروزه از اين دسته افراد كم شده است.
رييس پژوهشكدهي هنرهاي اسلامي فرهنگستان هنر در پايان سخنانش با بيان آنكه فتوت نامهها افسانه نيستند، اذعان كرد: فتوتنامهها، منشورنامهايي هستند از فن فتوت، جوانمردي و صنعت و من هر جايي كه از اين فتوت نامها پيدا شود، ميروم. در قلمروي اين فتوتنامهها بايد با فرهنگ ناب آشنا باشيم و زندهياد درودچي از جمله آناني بود كه بدون اغراق اين فتوتنامهها را داشت.
به گزارش ايسنا، در پايان مراسم متن لوحسپاس خوانده شد و لوح يادشده با حضور استادان هنرهاي سنتي به همسر زندهياد درودچي اهدا شد.
در طول اجراي برنامه صداي ضعيف و ناميزان ميكروفون شنيدن مخاطبان را با مشكل مواجه كرده بود و توزيع صدا در سالن از كيفيت پاييني برخوردار بود.
اين مراسم بزرگداشت براي نخستينبار پس از درگذشت اين هنرمند برجستهي عرصهي هنرهاي سنتي، حدود يك ماه پس از نخستين سالروز خاموشي او برگزار شد.
خليل درودچي، پژوهشگر و استاد 57 سالهي هنرهاي سنتي ايران، عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر و از پايهگذاران كارشناسي فرش و پژوهش و مطالعات دانشگاهي و علمي در زمينهي هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران پس از سالها تلاش، پژوهش و تربيت شاگرداني زياد، شامگاه 16 ارديبهشت 1386 دعوت حق را لبيك گفت.
وي متولد شيراز و فوق ليسانس اقتصاد بود كه سالها بهعنوان معاون پژوهشي طرح و برنامه و عضو هيأت رييسهي سازمان صنايع دستي در اين عرصه فعاليت داشت.
درودچي از جمله نخستين كساني بهشمار ميرفت كه پايهي تحقيقات و مطالعات دانشگاهي آموزش آكادميك رشته فرش، هنرهاي سنتي و صنايع دستي را در ايران بنا نهاد و پايهگذار نخستين دوره كارشناسي فرش در دانشگاه كاشان بود.
او همچنين سالها بهعنوان عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر و نيز عضو گروه فرش پژوهشكدهي هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت داشته است.
انتهاي پيام
نظرات