• شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8702-16567
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

دبير كارگاه آموزشي اخلاق زيستي در بيوتكنولوژي كشاورزي: 114 ميليون هكتار از مزارع دنيا زيركشت چهار محصول تراريخته است

دبير كارگاه آموزشي اخلاق زيستي در بيوتكنولوژي كشاورزي:
 114 ميليون هكتار از مزارع دنيا زيركشت چهار محصول تراريخته است

نخستين كارگاه آموزشي اخلاق زيستي در بيوتكنولوژي كشاورزي، 11 خرداد ماه سال جاري در كرج برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر حسن رهنما دبير كارگاه آموزشي اخلاق زيستي در بيوتكنولوژي كشاورزي آشنايي محققان و كارشناسان حوزه علوم زيستي به ويژه بيوتكنولوژي كشاورزي با جنبه هاي اخلاقي تحقيقات و استفاده از اين فن‌آوري در حوزه كشاورزي را از اهداف اين كارگاه آموزشي عنوان كرد.

وي، اخلاق زيستي در بيوتكنولوژي، اخلاق زيستي در مهندسي ژنتيك، اخلاق زيستي و حقوق مالكيت معنوي، اخلاق در تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي و مذهب و بيوتكنولوژي را از محورهاي اين كارگاه بر شمرد.

دكتر رهنما درباره اهميت و ضرورت رعايت اخلاق زيستي در تحقيقات بيوتكنولوژي گفت: پيشرفت علوم و فن‌آوري‌ها علاوه بر جنبه‌هاي مثبت آن، نگراني‌هايي را بين مردم دنيا ايجاد كرده است كه عمده اين نگراني به حوزه مهندسي ژنتيك و ايمني زيستي باز مي‌گردد.

وي، توليد محصولات تراريخته و انتقال ژن از يك موجود به موجود ديگر را از مسايل مربوط به تحقيقات بيوتكنولوژي در زمينه كشاورزي نام برد.

دبير كارگاه آموزشي اخلاق بيوتكنولوژي كشاورزي، ‌يادآورشد: در حال حاضر بالغ بر 114 ميليون هكتار از مزارع دنيا به كشت چهار محصول تراريخته كلزا، ذرت، پنبه و سويا اختصاص دارد كه هيچ كدام داراي ژن‌هاي حيواني نيستند، اما اين نگراني وجود دارد كه در آينده ژن‌هاي حيوانات حرام گوشت به اين گياهان منتقل شود.

وي ادامه داد: در اين كارگاه آموزشي، امكان تحقيق در مورد انتقال ژن از هر منبعي به ساير موجودات و گياهان به لحاظ مذهبي بررسي خواهد شد.

دكتر رهنما با بيان اين كه دانش بيوتكنولوژي توانايي‌هاي مختلفي را در اختيار محققان مي‌گذارد، اظهار داشت: در صورت رعايت معيارهاي اخلاقي و ارزشي از ناحيه تحقيقات بيوتكنولوژي پيامدهاي مثبتي نصيب بخش كشاورزي خواهد شد كه منجر به رضايت مصرف كنندگان و محققان مي‌شود.

وي در همين حال كشت بافت، مهندس ژنتيك محصولات زراعي و تحقيقات درباره شناسايي ژن‌هاي مفيد گياهي و باكتريايي را از زمينه‌هاي تحقيقات بيوتكنولوژي در بخش كشاورزي ايران نام برد و گفت: مقدمات تحقيقات بيوتكنولوژي در مورد حيوانات نيز در كشور آغاز شده است.

گفتني است، اين كارگاه آموزشي توسط موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي و با همكاري كميته ملي اخلاق زيستي برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha