• یکشنبه / ۵ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8612-02525

/كشت تراريخته‌هادرانتظارقانون!/ خيام نكويي درپاسخ به ايسناخبرداد: ارائه پيش‌نويس قانون ملي ايمني زيستي به مجلس آماده شدن پنبه وسيب‌زميني تراريخته براي كشت

/كشت تراريخته‌هادرانتظارقانون!/
خيام نكويي درپاسخ به ايسناخبرداد:
ارائه پيش‌نويس قانون ملي ايمني زيستي به مجلس
آماده شدن پنبه وسيب‌زميني تراريخته براي كشت

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با اشاره به موفقيت‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي متعدد پژوهشكده در زمينه توليد محصولات تراريخته گياهي از ارائه قانون ملي ايمني زيستي به مجلس شوراي اسلامي در هفته گذشته خبر داد و ابراز اميدواري كرد با تصويب اين قانون زمينه توليد و كاربرد محصولات تراريخته در كشور فراهم شود.

دكتر سيد مجتبي خيام نكويي كه اين مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره روند تصويب قانون ملي ايمني زيستي عنوان كرد، افزود: فعاليت‌هاي پژوهشكده در زمينه مهندسي ژنتيك و توليد محصولات تراريخته به برنج محدود نمي‌شود و در خصوص مهندسي ژنتيك كلزا و انتقال ژن به سيب زميني، ذرت، گندم، پنبه، يونجه، چغندر قند، گلابي و خرما نيز كار كرده‌ايم ولي وظيفه پژوهشكده بيوتكنولوژي صرفا انجام تحقيق و آماده كردن محصولات براي آزاد سازي در مزارع است. با توجه به اين كه كشور ما به پروتكل كارتاهينا پيوسته است، همانند تمام كشورهاي عضو ملزم هستيم كه سازوكارها و قوانيني را رعايت كنيم لذا اگر طرح‌هاي پنبه و چغندرقند تراريخته نيز به نتيجه برسد تا وقتي قانون ملي ايمني زيستي نداشته باشيم در همين مرحله توقف مي‌كنيم و نمي‌توانيم كار خاصي انجام دهيم.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر پنبه و بعد از آن سيب‌زميني در حال آماده شدن است ولي بايد تلاش كنيم كه سريعتر قانون مصوب كشور تا به اين نقطه كه رسيد بقيه سير خود را طي كند.

دكتر خيام نكويي كه در نشستي خبري سخن مي‌گفت درباره آخرين وضعيت قانون ملي ايمني زيستي ، تصريح كرد: تا آنجا كه ما مطلعيم پيش‌نويس قانون با نقطه نظراتي كه نمايندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها داشتند تهيه و به دولت ارائه شد كه بعد از اعمال نظرات دولت، روز چهارشنبه گذشته براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شده است.

وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا نظرات و انتقادات انجمن‌هاي علمي و برخي متخصصان زيست‌فن‌اوري و ايمني زيستي كشور در زمينه پيش‌نويس قانون لحاظ شده است يا نه، خاطر نشان كرد: مرجعي كه بايد نقطه نظرات انجمن‌ها را جمع بندي كند دبيرخانه شوراي ملي ايمني است كه البته ممكن است برخي از نظرات تامين نشده باشد اما نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه ارائه پيش‌نويس به مجلس شوراي اسلامي به مفهوم عدم تغيير آن نيست بلكه طبيعتا اگر نقطه نظري مطرح باشد مي‌تواند در مجلس نيز مورد بررسي قرار گيرد و اصلاح شود.

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي در ادامه در پاسخ به خبرنگار ايسنا كه نظر وي را درباره برخي ادعاها مبني بر عدم ارائه مستندات علمي طرح برنج تراريخته از سوي مجري طرح جويا شد، اظهار كرد: از تيرماه 84 تا سه ماه اول دولت نهم، دبيرخانه شوراي ملي ايمني زيستي در وزارت جهاد كشاورزي مستقر بود ولي پس از آن با تصويب هيات وزيران، دبيرخانه از وزارت جهاد كشاورزي به سازمان حفاظت محيط زيست منتقل شد و در حال حاضر زيرنظر آن سازمان است اما اين به مفهوم آن نيست كه همين مورد تاييد مجلس شوراي اسلامي است و ممكن است در مجلس شوراي اسلامي مورد تغيير قرار بگيرد. در حال حاضر، مهمترين نقش را در تصويب قانون ملي ايمني زيستي، مجلس شوراي اسلامي ايفاء مي‌كند كه مجلس نيز دعوت كرده تا دانشمندان نيز نظرات خود را بگويند و مهم است با اجماع نظر دانشمندان اين عرصه مجموعه را تدوين و به اجرا بگذارد. آنچه باعث توقف كشت محصولات تراريخته شده، نبود قانون است و اگر سازوكار قانوني وجود داشته باشد، محصولات ديگر نيز كه توليد شوند براي طي روند قانوني خود حرف و حديثي نخواهند داشت.

دكتر خيام نكويي همچنين با تشكر از نامه اخير 152 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دكتر احمدي‌نژاد جهت تقدير از فعاليت‌هاي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و حمايت از فن‌آوري زيستي تاكيد كرد: در اين نامه اعلام شد كه براساس گزارشهاي موثق و بررسي‌هاي صورت گرفته شده فعاليتهايي كه پژوهشكده بيوتكنولوژي در 5/2 سال گذشته انجام داده دستاوردهاي بسيار خوبي براي كشور به ارمغان آورده است. اين نشان دهنده آن است كه مجلس شوراي اسلامي حساسيت به جايي در خصوص رشد و توسعه علم و فن‌آوري به خصوص در فناوري‌هاي نوين در كشور دارد و اين حساسيت باعث شده تا با پايش فعاليت‌هاي بيوتكنولوژي آنجا كه فعاليت‌ها در راستاي سند چشم انداز و برنامه‌ها نيست تذكر داده شود و آنجا كه به خوبي صورت مي‌گيرد، يادآور شود.

وي گفت: اين حركت از طرفي عنايت ويژه نمايندگان را به مقوله بيوتكنولوژي كشاورزي مي‌رساند و تركيب امضاء كنندگان نامه به عنوان رييس جمهور نشان دهنده آن است كه اين نامه يك نامه كاملا عملي و موثق است و نمايندگان وقتي مقوله‌اي علمي مطرح است، اصلا بحث‌هاي سياسي برايشان اهميت ندارد و به دنبال گسترش حوزه علمند.

به گزارش ايسنا، دكتر خيام‌ نكويي در ادامه با اشاره به راه‌اندازي رسمي بخش نانوتكنولوژي پژوهشكده بيوتكنولوژي در اسفند ماه جاري، اضافه كرد: با توجه به وظايفي كه در توسعه تشكيلات پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي به وجود آمد، در سال آينده نيز سه دپارتمان هسته‌يي، بيولوژي سيستمها و بيوانفورماتيك در پژوهشكده راه‌اندازي مي‌شوند كه بدين ترتيب تعداد دپارتمان‌هاي پژوهشكده، دو برابر مي‌شود.

وي در پايان از برگزاري همايش ملي كاربرد فن‌آوري هسته‌يي در علوم كشاورزي و منابع طبيعي در 19 و 20 خرداد ماه سال آينده در آستانه هفته جهاد كشاورزي خبر داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha