/ همزمان با روز فيلمنامهنويس/ حسين ايري: بدون توجه به فيلمنامه شكوفايي سينما ممكن نيست
حسين ايري معتقد است: فيلمنامه زيرساخت سينماست و بدونتوجه به فيلمنامه شكوفايي در سينما ميسر نخواهد شد.
اين فيلمنامهنويس درگفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با جايگاه فيلمنامه و فيلمنامهنويسي در سينماي كشور خاطرنشان كرد: عليرغم تلاشهاي چندين و چندسالهي كانون فيلمنامنويسان، متاسفانه فيلمنامهنويسي بههيچ عنوان جايگاه شايستهي خود را در سينماي ايران نيافته است و باوجودي كه سينماي ايران سينمايي تكنولوژيك نيست و سينمايي مفهومگرا، براساس موضوع و برپايهي فيلمنامه است، تاكنون سرمايهگذاري مادي و معنوي درستي برروي فيلمنامهنويسي صورت نگرفته است.
ايري با اشاره به اينكه در بسياري موارد فيلمنامههاي خوب سينماي ايران بهدليل دخالتها و تغييراتي كه بهواسطهي كارگردان، تهيهكننده و ساير عوامل فيلم ايجاد ميشود، پايمال شدهاند، افزود: فيلمنامهنويس اولين بينندهاي است كه رازها را مشاهده ميكند، اما اگر قرار باشد اين فيلمنامه چندين مرتبه مورد بازنويسي و سانسور افراد مختلف قرارگيرد، تبديل به زنجيرهي گسسته ميشود كه توانايي انتقال مطلب را از دست داده است.
نويسنده فيلمنامه «تحفهي هند» با اشاره به اينكه درمواردي بازيگران نيز براي ايفاي نقش خواهان تغييراتي در فيلمنامه ميشوند، گفت: لازم است يك هنرپيشه تمام سعي خود را براي ايفاي نقش و آنچه در فيلمنامه آمده بكار گيرد، اما اگر در نهايت موفق به انجام اين كار نشد، براي تغيير در فيلمنامه حضور و نظر فيلمنامهنويس امري ضروري است.
اين نويسنده با تاكيد براينكه حذف فيلمنامهنويس در سينماي ايران بهسادگي صورت ميگيرد، به قراردادهاي مابين تلويزيون و فيلمنامه نويسان اشاره كردو افزود: طبق اين قراردادها،تهيهكننده حق دارد هرگاه لازم دانست فيلمنامه را براي بازنويسي به فرد ديگري واگذار كند.
وي درادامه، دردناكترين اتفاق را منقطعكردن فيلمنامه و تفكر فيلمنامهنويس خواند و از آن بهعنوان مانعي برسر راه رشد فيلمنامهنويسي ياد كرد.
نويسنده فيلمنامهي «نار و ني» با تاكيد براينكه فيلمنامهنويسان تاكنون موفق به كسب جايگاه شايسته خود در سينما نشدهاند، اظهار كرد: تمام تلاش اعضاي كانون فيلمنامهنويسان اين است كه جايگاه اين حرفه مقدس را تثبيت كنند و اگر موفق به انجام اين مهم شوند، حوزهي سينما را نيز تقدس بخشيدهاند.
ايري همچنين متذكر شد: تا هنگامي كه مرزبندي حرفهاي در سينما رعايت نشود و قانوني با قدرت اجرايي بهحمايت از سينماگران و فيلمنامهنويسان نپردازد، حوزهي سينما تحول خاصي رو تجربه نخواهد كرد.
اين عضو كانون فيلمنامهنويسان، در ادامه ضمن ابراز رضايت و خرسندي از نامگذاري روز بزرگداشت فردوسي بهعنوان روز فيلمنامهنويس گفت: بهترين درامهاي ادبيات فارسي توسط فردوسي نوشته شده و از سوي ديگر، فردوسي نيز مشكلات متعددي را در اين راه تحمل كرده است؛ لذا اين انجمن با درايت تمام اين روز را بهعنوان روز فيلمنامهنويس برگزيد تابدين ترتيب وضعيت خود را نيز بهنمايش بگذارد.
ايري، همچنين شكوفايي بخشهاي مختلف را در گرو فرهنگ دانست و سهم بخش فرهنگي از بودجهي كشور را مبلغي ناچيز عنوان كرد و افزود: تاهنگامي كه اقدامي در زمينهي حفظ و اعتلاي فرهنگ صورت نگيرد و سرمايهگذاري جدي دراين راستا وجود نداشته باشد، اتفاق خاصي دراين حوزه نخواهد افتاد.
او عدم حضور مديريت صحيح درامور را از ديگر مشكلات بخش فرهنگي دانست كه نيازمند برگزاري برنامههاي جدي و استفاده از افراد متخصص است تا به صيقلدادن بنيانهاي فرهنگي بپردازند.
وي در پايان صحبتهايش نيز يادآور شد: افزايش حقوق اين صنف متناسب با رشد تورم نيست و عليرغم اينكه همواره شروع و بنيان فيلمسازي با فيلمنامه صورت ميگيرد، فيلمنامهنويسان همانند سنگ زيرين آسياب بودهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات