• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8702-14119

با برپايي نمايشگاهي در تهران هنرمند معاصر آثار تخريب‌شده‌اش را مي‌فروشد

با برپايي نمايشگاهي در تهران
هنرمند معاصر آثار تخريب‌شده‌اش را مي‌فروشد
نمايشگاه آثار احمد نادعليان پس از هفت سال در تهران برگزار مي‌شود. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، او در کارت‌هاي دعوت بر حضور كودكان تاكيد كرده است. کودکان دعوت شده‌اند تا از اين نمايشگاه بازديد كنند. در طول نمايشگاه از ساعت 17 تا 19 اين هنرمند و مدرس دانشگاه در غالب يک کارگاه با عنوان "ما مي‌خواهيم زنده بمانيم" با الهام از طراحي کودکان حجاري مي‌كند. اين نمايشگاه فردا آغاز مي‌شود و تا هفتم خردادماه سال‌جاري در نگارخانه‌ي ماه مهر ادامه خواهد داشت. بخش عمده و غالب آثار در اين نمايشگاه، آثار شکسته شده هستند. نادعليان که ابتدا به صورت تصادفي در بستر رودخانه با نمونه شکسته شده مواجه شده مي‌گويد سعي كرده است از مشکلات و موانع موجود در مسير کارش پله بسازد و در نيستي هستي را ببيند. براي همين اين روند پيش‌بيني نشده را به‌عنوان بخشي از مرحله کاري تلقي کرده و آگاهانه در فضاهايي آثار را ايجاد کرده که مي‌دانسته اين ماهي‌ها و الهه‌ها به‌وسيله ماشين زمان ما خرد خواهند شد. او از روند اين آثار تصويربرداري کرده است. حالا حتا سنگ‌هاي شکسته‌شده را جمع‌آوري و روي آنها نقشي را متصور شده است. حتا نقش پس از شکستگي روي سنگ ترکيب شده‌اند. اين روند ناشي از آنست که او نوعي حيات و زندگي براي طبيعت قائل است و حالا در آثارش طبيعت موجودات زنده و انسان زخم مشترکي دارند. او به خبرنگار ايسنا گفت: موضوع کودک و کودکان همواره برايم مطرح بوده است. در طول بيش از دو دهه همواره در آثارم مادر کودک و موضوع باروري به‌صورت ديده مي‌شود. اين روند ابتدا بيشتر واقع‌گرايانه و حالا جنبه تمثيلي دارند و با اسطوره‌ها در پيوند هستند. توجه به کودکان و يا مشخص‌تر جنين‌ها توجه به زندگي و حيات آغازين ماست و از سويي ديگر توجه به آينده است. نسلي که در راه هستند و به ما خواهد پيوست. دنيايي که در دنيايي که زندگي مي‌کنيم مملو از نگراني‌هاست. تهديد جنگ‌ها، کشمکش‌ها، آلودگي محيط، بيماري‌ها و... همه متوجه نسل بعدي نيز خواهد شد. آن‌ها در سرشماري‌هاي جمعيت به‌حساب نمي‌آيند. اما وجود دارند و دردها و نگراني‌هاي يک مادر متوجه آنان نيز خواهد بود. در هر تصميمي بايد مصلحت آنان را نيز در نظر داشته باشيم. اين مدرس و عضو هيات علمي دانشگاه‌، درباره‌ي الهام از کودکان در هنرش ابراز كرد، هنر کودکان همانند هنر بدوي نوعي طراحي فطري را نشان مي‌دهد که نتيجه طرح الزاما با آنچه که از يک منظر واحد در پيرامون‌مان مي‌بينيم هم‌خواني ندارد. کودکان در طراحي اين قدرت دارند که آنچه را که مي‌خواهند به بهترين وجه ساده و به‌صورت انتزاعي تصوير كند. چنين سادگي که عمدتا از خطوط استفاده مي‌نمايند گزينه مناسبي براي حجاري هستند. وي افزود: چگونه ديدن آنها همواره بر نوع کنده‌نگاري‌هاي من در طبيعت تاثير داشته است. اين تجربه را ابتدا از طراحي‌هاي پسرم سال‌ها قبل آغاز کردم و زماني‌که بين سنين 5 تا 10 ساله بود با الهام از طرح‌هايش موجودات را تصوير کردم. در يک جشنواره هنري در فرانسه "با عنوان آب را تقسيم کنيم" پيش‌بيني شده بود که کودکان از روند حجاري من در بستر رودخانه در نزديكي شهر تولون فرانسه بازديد كند و پرسشي که براي آن‌ها ايجاد مي‌شود و گفت‌وگو آموزش زيست‌محيطي تلقي شده بود. در آن جشنواره از کودکان خواستم که طراحي انجام دهند و من طرح‌هايشان را روي سنگ حجاري کردم. اين پيشنهاد ازسوي مسؤول جشنواره مطرح شده بود که پس از فروش اين آثار درآمد آن براي ساخت تاسيسات تصفيه‌ي آب در يک روستايي در آفريقا که پنج سال باران نباريده بود، استفاده شود. اما اولياي بچه‌ها با پرداخت هزينه ترجيح دادند که کارها به مدرسه‌اي در روستايي به‌نام لامول منتقل شود و به‌صورت چيدمان باقي بمانند. احمد نادعليان مي‌خواهد سنگ‌هاي شکسته و يا حجاري ملهم از هنر کودکان را بفروشد. او در اين باره به ايسنا گفت: من اغلب کارهايم را در طبيعت رها کردم. در اصل عمده آثارم مفهومي بوده‌اند و به‌صورت رسانه‌يي ارايه شده‌اند. در حال حاضر در بازار هنري غرب و خصوصا آمريکا چيدمان يا اثر ويدئويي، پيش طرح‌ها و مستندات تصويري مربوط به يک اثر محيطي نيز خريد و فروش مي‌شوند. يقيننا در آينده اين روند به کشور ما نيز سرايت خواهد کرد. من سعي مي‌کنم که بستري براي فروش اين آثار ايجاد کنم، حتا اگر قيمت کمي براي آنها طلب کنم. براي اين آثار قيمت کمتري در نظر دارم نه به دليل شکسته بودن، بلکه کسي که اين کار براي مثال يک گردن بند که ماهي شکسته شده را خواهد خريد به توسعه مفهوم اثر من کمک خواهد کرد. براي من وجه فرهنگي در اولويت بوده است. شايد امروز نه، اما يقين دارم که در آينده آثار خرد شده من نيز با قيمت بالايي خريداري خواهند شد. دليل آن اينست که اين‌ها بيش از آنکه يک صنعت باشند با مفاهيمي مرتبط هستند که در دنيايي که ما زندگي مي‌کنيم وجود دارند. هنر رساترين ابزار براي بازتاب آن‌هاست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha