• شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8701-04976
  • خبرنگار : 71191

پرونده‌هاي گشوده‌ي ميراث فرهنگي اصفهان: افزايش فضاي حجره‌ها در نوروز ... آزادسازي تپه‌هاي سيلك ... تخريب‌ها در نجف‌آباد

پرونده‌هاي گشوده‌ي ميراث فرهنگي اصفهان:
افزايش فضاي حجره‌ها در نوروز ... آزادسازي تپه‌هاي سيلك ... تخريب‌ها در نجف‌آباد

تعدادي از مغازه‌داران اصفهاني با هدف كسب منفعت بيشتر، روزهاي تعطيل ايام نوروز را زمان مناسبي براي تخريب بناهاي باستاني يافتند تا فضاي حجره‌هاي خود را افزايش دهند.

وكيل دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار داشت: در تعطيلات نوروز امسال، دو گزارش از نيروي يگان حفاظت استان درباره تخريب بناهاي تاريخي در راستاي بازار قيصريه اصفهان به دفتر حقوقي فرستاده و بلافاصله جلوي پيشرفت تخريب‌ها گرفته شد. اكنون نيز از مجرمان به دادسرا شكايت شده است.

فيض‌الله خرمي درباره‌ي آزادسازي تپه‌ي سيلك كاشان كه مدتي پيش مطرح شده بود، بيان كرد: برآورد اوليه‌اي كه با هدف آزادسازي و احياي تپه‌هاي سليك انجام شده، مبلغ دو هزار ميليارد ريال است كه به‌دليل نبود اعتبار هنوز موفق به انجام اين كار نشده‌ايم.

وي ادامه داد: در نامه‌اي به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ درخواست تأمين اعتبار شده است. همچنين در جلسه‌هاي برگزارشده‌ي استاني و منطقه‌يي درخواست تأمين اعتبار از طريق اعتبارهاي ملي، استاني و منطقه‌يي شده است تا اين تپه‌هاي قديمي را بتوان احيا كرد.

او با اشاره به ساخت‌وسازهاي انجام‌شده در حريم بازار تاريخي نايين و توافق كردن با مجرمان براي سامان‌دهي محوطه، درباره‌ي ساخت‌وسازي كه در طبقه‌ي فوقاني حمام شاه توسط بانك همسايه‌ي اين ساختمان انجام شده بود، توضيح داد: يك اظهارنامه در اين زمينه نوشته و قرار شد، يكي از نمايندگان كه در محل به ساخت‌وساز اقدام كرده است، با كمك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان اين مشكل را حل كند.

خرمي همچنين با اشاره به گزارش دو پرونده‌ي تخريب در نجف‌آباد اصفهان، اظهار كرد: گزارشي از تخريب خانه‌ي ايران‌نژاد در نجف‌آباد داده شد كه پرونده‌ي آن درحال پي‌گيري است.

وي پي‌گيري قانوني تخريب ساباط‌هاي روستاي تاريخي اوماب نجف‌آباد را نيز از ديگر پرونده‌هاي حقوقي در دست پي‌گيري اين سازمان اعلام كرد.

به گفته‌ي او، از آنجا كه اين دو تخريب توسط ارگان‌هاي دولتي انجام شده‌اند و براساس مصوبه‌ي قانوني، شكايت از ارگان‌هاي دولتي توسط استانداري‌ها مطرح مي‌شود نه دادگستري، اين دو مورد نيز به استانداري واگذار شده‌اند تا بين سازمان و شهرداري حكميت كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha