• شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8701-01903

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور خبر داد:‌ رشد 29 درصدي گردشگري ... انجام 15 هزار بازرسي از تأسيسات ... ورود حدود 50 هزار گردشگر خارجي

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور خبر داد:‌
رشد 29 درصدي گردشگري ... انجام 15 هزار بازرسي از تأسيسات ... ورود حدود 50 هزار گردشگر خارجي

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور از 29 درصد رشد گردشگري در نوروز نسبت به سال گذشته، با انجام مسافرت 71 ميليون و 362 هزار و 742 نفر خبر داد.

جمشيد حمزه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به رشد گردشگري در نوروز و توزيع مناسب سفر در استان‌هاي مختلف، بيان كرد: امسال ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي نسبت به سال‌هاي گذشته، چند وجه تمايز مثبت داشت كه در عملكرد ستادهاي نوروزي استاني تأثيرات به‌سزايي داشتند.

وي رياست استانداران بر ستادهاي تسهيلات نوروزي را يكي از عوامل عملكرد مثبت و همكاري متقابل دستگاه‌هاي دولتي در خدمت‌رساني به گردشگران نوروزي اعلام كرد و ادامه داد: رياست استانداران موجب همكاري مناسب دستگاه‌هاي مختلف از جمله هلال احمر، وزارت راه و ترابري، نيروي انتظامي، سازمان‌هاي بازرگاني و ... شد.

حمزه‌زاده به رشد سفر در استان‌هاي محروم اشاره كرد و افزود: مناسب بودن آب‌وهوا، اطلاع‌رساني دقيق و عملكرد مناسب ستادهاي استاني موجب شد تا در نوروز 1387 شاهد رشد گردشگري در استان‌هاي كم‌گردشگر باشيم.

به گفته‌ي او، بيشترين رشد گردشگر نوروزي در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمانشاه، كردستان، لرستان، آذربايجان شرقي، كهگيلويه و بويراحمد و قم برآورد شده است. همچنين از نظر آمار ورود گردشگران، استان‌هاي خراسان رضوي، مازندران و فارس به ترتيب در رتبه‌هاي اول تا سوم قرار گرفته‌اند كه در اين آمار نيز نسبت به سال گذشته جابه‌جايي‌هايي ديده مي‌شوند.

وي اظهار داشت: در مجموع سفرهاي نوروزي صورت‌گرفته در كشور، مشكل خاصي وجود نداشت. در اين ميان و از 15 هزار 161 مورد بازرسي تأسيسات گردشگري رسمي كشور، 59 مورد تعطيلي واحد، دادن 1500 تذكر و اخطار و 333 مورد تشويق مديران واحدهاي با كيفيت صورت گرفته است.

حمزه‌زاده انجام بازديدها و نظارت‌هاي جدي بر تأسيسات گردشگري را در طول نوروز 1387 سخت‌گيرانه‌تر نسبت به سال‌هاي گذشته دانست و گفت: امسال با متخلفان، برخورد جدي‌تري صورت گرفت، به‌طوري كه نوروز سال گذشته، 34 مورد تعطيلي واحدهاي گردشگري انجام شد،‌ اما امسال با برخوردهاي قاطع، اين آمار به 59 تعطيلي افزايش يافت.

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كم‌ترين ساعت ماندگاري مسافران را براي آمارگيري اقامت شبانه، هشت ساعت اعلام كرد و افزود: علاوه بر بهره‌برداري از همه‌ي ظرفيت‌هاي اقامتي پيش‌بيني‌شده در كشور، طرح سامان‌دهي خانه‌هاي شخصي و استيجاري نيز در شهرهاي پايلوت به‌شدت مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

وي ادامه داد: تا 12 فروردين‌ماه بيش از پنج‌هزار و 529 واحد خانه‌ي شخصي و استجاري سامان‌دهي شدند كه از اين تعداد، 2244 واحد در استان مازندران، 950 واحد در استان گيلان، 500 واحد در قم، 150 واحد در اردبيل، 1634 واحد در خراسان رضوي و 51 واحد در استان گلستان بودند.

حمزه‌زاده به راه‌اندازي 137 مركز پذيرش مسافر و اشتغال 502 نفر در اين مراكز اشاره و بيان كرد: در مجموع، بيش از 806 هزار و 445 نفر از خانه‌هاي شخصي و استيجاري در شهرهاي پايلوت طرح استفاده كردند. البته طرح سامان‌دهي خانه‌هاي شخصي و استيجاري در سال جديد، در همه‌ي استان‌هاي كشور اجرايي خواهد شد.

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي ميزان ورود گردشگران خارجي را نيز نزديك به 50 هزار نفر اعلام كرد.

وي توزيع سفر در استان‌هاي كم‌گردشگر و گزينش مقاصد جديد گردشگري را بويژه در مناطق نمونه‌ي گردشگري و روستاهاي هدف گردشگري، ديگر تفاوت بارز گردشگري در نوروز 1387 دانست و اظهار كرد: آمار تعداد بازديدكنندگان از بناهاي تاريخي و مناطق طبيعي و همچنين مقاصد جديد مورد بازديد به‌زودي اعلام مي‌شود.

حمزه‌زاده يادآور شد: ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي امسال مانند يك دولت كوچك با حضور همه‌ي دستگاه‌هاي مرتبط براي ارايه‌ي خدمات به گردشگران و ايجاد تسهيلات و امكانات مورد نياز آن‌ها تلاش بسياري را به‌كار برد.

وي اضافه كرد: توزيع مناسب سفر در مقاصد جديد گردشگري از وجوه بارز گردشگري نوروز 1387 بود كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تلاش مي‌كند با اتخاذ سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي كلان، توزيع مناسب و پراكنده را در همه‌ي استان‌هاي كشور، در دستور كار خود قرار دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha