• شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8701-01081
  • خبرنگار : 71191

مدير پايگاه شهر تاريخي اصفهان: ازدحام بيش از حد گردشگران سبب آسيب رسيدن به ميدان نقش جهان مي‌شود

مدير پايگاه شهر تاريخي اصفهان:
ازدحام بيش از حد گردشگران سبب آسيب رسيدن به ميدان نقش جهان مي‌شود

مدير پايگاه شهر تاريخي اصفهان با اشاره به ازدحام گردشگران در ميدان نقش جهان و حضور آنها در بناهاي تاريخي اين ميدان مانند عالي‌قاپو، مسجد شيخ لطف‌الله و مسجد امام (ره) در ايام تعطيلات نوروز، گفت: متأسفانه ازدحام بيش از حد گردشگران سبب وارد شدن آسيب‌هايي به ميدان نقش جهان و آثار تاريخي آن مي‌شود.

عباس صنيع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: هرچند كسي از روي عمد قصد آسيب زدن را به آثار تاريخي ندارد، ولي حجم زياد بازديدكنندگان آن هم به‌صورت فشرده، ناخودآگاه سبب بروز مشكلاتي مي‌شود.

وي بيان كرد: آسيب‌هاي وارده‌شده خوشبختانه به‌صورت تخريب بنا يا اثر نيست، ولي همين كه بازديدكننده براي حركت، دست خود را به ديوار مي‌گيرد و حركت مي‌كند، اين عمل پس از مدتي آسيب‌هايي را به ديوار و آثار تاريخي وارد مي‌كند.

او درباره‌ي تمهيدات درنظر گرفته‌شده براي جلوگيري از وارد شدن آسيب به بناهاي تاريخي، اظهار داشت: مسيرهاي خاصي براي ورود و خروج مسافران تعريف شدند تا با هم تداخل پيدا نكنند. هم‌چنين بين آثار و بازديدكنندگان حايلي قرار داده شده است كه بازديدكنندگان با ديوارها و آثار برخورد نكنند.

مدير پايگاه شهر تاريخي اصفهان انجام اين كارها را براي حفاظت از آثار تاريخي مفيد دانست.

صنيع‌زاده تأكيد كرد: با اين حال، واقعيت اين است كه حجم زياد بازديدكنندگان آثار تاريخي در ميدان نقش جهان بيش از توان بنا‌هاست و به ظاهر، حجم بازديدكنندگان امسال حدود 20 درصد از سال‌هاي گذشته بيشتر بوده است.

وي با اشاره به بالاتر رفتن فرهنگ بازديدكنندگان نسبت به سال‌هاي گذشته در ديدن آثار تاريخي، گفت: در اين زمينه بايد كارهاي فرهنگي بيشتري انجام شوند. اگر پيش از ورود گردشگر به بناي تاريخي دست كم يك كلاس توجيهي 10 دقيقه‌يي براي آنها برگزار شود و به آنها درباره‌ي اهميت آثار تاريخي توضيح‌هايي داده شود، آثار تاريخي وضعيت بهتري خواهند داشت.

او ادامه داد: واقعيت اين است كه هنوز اهميت آثار تاريخي براي بسياري از بازديدكنندگان محسوس نيست و فقط نوعي گذران وقت است؛ اما با آموزش 10 دقيقه‌يي، جنبه‌ي تفريحي بازديد از آثار تاريخي را به‌نوعي آموزش و آموختن مي‌توان تبديل كرد.

مدير پايگاه شهر تاريخي اصفهان اضافه كرد: بايد براي تعطيلات نوروزي سال‌هاي آينده با برنامه‌ريزي مطمئن، بازديدها را زمان‌دار كرد تا رفت‌وآمدهاي مكرر بازديدكنندگان با هم تداخل پيدا نكند. هم‌چنين در صورت امكان بايد با هر 10 بازديدكننده يك راهنما همراه شود تا بازديدكننده به اختيار خود در فضا رها نباشد و هر كاري كه مايل است، نتواند انجام دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha