جمشيد مراديان با تازهترين آثار چوبياش در سمپوزيومهاي جهاني شركت ميكند.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين هنرمند مجسمهساز كه ركورد حضور در سمپوزيمهاي جهاني معتبر را در كارنامهي حرفهيي خود دارد، اين روزها در تدارك آمادهسازي مجسمهاي چوبي براي حضور در سمپوزيوم سوييس است.
نخستين سمپوزيوم برينز تابستان آينده در شهر برينز - سوييس - برگزار ميشود. مراديان ميخواهد صداي ايرج بسطامي را با خود همراه كند.
مجسمهساز ايراني براي اين سمپوزيوم كاري را طراحي كرده كه به شكل مردي در حال مديتيشن و با حال و هواي شرقي در حال منظم كردن حركتهاي دروني خويش است.
اثر وي از ميان 137 كار از تمام نقاط جهان براي سمپوزيوم، جزو ده اثر براي اجرا انتخاب شده است.
به گفتهي مراديان كارهايي كه در اين سمپوزيوم ارايه و اجرا خواهند شد، بهنوعي فرهنگ كشورها را معرفي ميكنند و در اين بين از هنرمندان خواسته شده است كه موسيقي و يا كار ادبي را هم از كشور خود ارايه دهند كه براي بينندگان پخش شود.
مراديان سال گذشته يكي از سمپوزيومهايي كه شركت داشت، موسيقي محمد نوري را با خود برد و امسال براي بزرگداشت ياد و خاطرهي ايرج بسطامي، كاري از او را به سوييس ببرد تا از بلندگوهاي عمومي پخش شود.
سمپوزيوم سوييس قرار است از 13 تير 87، به مدت چهار روز برگزار شود.
او كاري چهار متري از چوب را آماده و براي سمپوزيوم مجسمهي آلمان كه با تم "صلح براي همه" ارسال كرده كه از سازماندهنگان سمپوزيوم به او اعلام كردهاند كه بهدليل بيپولي اين سمپوزيوم برگزار نميشود!
مراديان به ايسنا گفت: پس از اعلام اين خبر به آنها پيشنهاد دادم از شركت آلماني و اسپانسر سمپوزيوم مجسمهي ايران در تهران بخواهند تا ياريشان كند و پس از اين موضوع ايميلي آمد كه تشكر كردند و از احتمال برگزاري آن خبر دادند؛ اما قرار است نتيجه را تا آخر فوريه اعلام كنند.
وي با بيان اين مطلب كه شركت در سمپوزيوم سوييس 12 يا سيزدهمين سمپوزيوم وي است، گفت: پنج سمپوزيوم از آنها در ايتاليا بوده است. هنرمندان با هزينه برگزاركنندگان به محل مورد نظر ميروند و پس از پايان كار، اثر در اختيار هنرمندان قرار ميگيرد و آنها ميتوانند كارها را با خود ببرند.
اما اينها همهي كارها و برنامههايي نيستند كه مراديان براي حضور در سمپوزيمهاي جهاني دارد.
او براي بينالي در آرژانتين با موضوع "ده فرمان" و سمپوزيوم روسيه با تم "مادر و خانواده"، كارهايي را فرستاده است.
به گفتهي مراديان بيشتر اين سمپوزيومها عمري بالاي 10 سال دارند؛ زيرا آنها به اين نتيجه رسيدهاند كه سمپوزيوم بهترين محل براي برقراري ارتباط نزديك هنر و هنرمند و مردم است و ميتواند ايجاد هيجان و رقابت كند.
وي در سمپوزيوم فرانسه با تم "دوگانگي" نيز شركت كرده و كاري كه چندي پيش در گالري باران ارايه كرد و هم اكنون نيز در حياط اين گالري قرار دارد را براي سمپوزيوم امسال فرانسه، با تم "تعادل"، ارايه كرده است.
مراديان اميدوار است: در كشور ايران نيز اين چنين حركتهايي، همانند سمپوزيوم تهران و گستردهتر دنبال شود تا ما نيز با آخرين دستاوردهاي هنري كه دنيا به آن دست يافته هماهنگ شويم و از تهي شدن زندگي مردم از كارهاي هنري جلوگيري كنيم.
وي عقيده دارد: با اين سمپوزيومها كه مخاطبان خاص و عام دارند و جرياني هيجانانگيز هستند ميتوان هنر را بازتر كرد.
مراديان باور سمپوزيوم بهعنوان يك جريان كارساز را از جمله مسايل موثر در اجراي اين حركت دانست و گفت: باور سمپوزيوم بهعنوان جريان كارساز و پس از آن مساله مالي و اسپانسر و سازماندهي و برنامهريزي براي آن، مهمترين كارهايي است كه ميتواند يك سمپوزيوم بينالمللي را در داخل ايران راهاندازي كند. همچنين اين حركت نياز به حمايت دولت و نهادهاي خصوصي دارد و آنها ضرورت دارد باور كنند كه اين هنر است كه ميتواند به كارشان جاودانگي ببخشد.
انتهاي پيام
نظرات