• چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8612-07988

در سومين نشست هفتمين دوسالانه نقاشي: فضاي نقاشي به يك آشتي ملي نياز دارد

در سومين نشست هفتمين دوسالانه نقاشي: 
فضاي نقاشي به يك آشتي ملي نياز دارد

عضو هيات علمي پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران گفت: بسياري از آثار هنرمندان جوان نقاش دچار سردرگمي است كه اين موضوع در برنامه‌ريزي و آشفتگي مسايل هنري ريشه دارد.

به گزارش خبرنگار تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالمجيد حسيني راد، در سومين نشست همايش هفتمين دوسالانه ملي نقاشي معاصر ايران كه روز گذشته در موزه هنرهاي معاصر برپا شد، مبنا قراردادن آثار اساتيد نقاشي و آثار نقاشان خارجي را از جمله رويكردهايي دانست كه در نقاشي‌هاي هنرمندان جوان مشاهده مي‌شود.

او گفت: صداقت، صراحت بيان، شجاعت براي ابراز ايده‌ها از جمله خصوصياتي است كه در آثار جوانان ديده مي‌شود و قابل سرمايه‌گذاري است.

اين هنرمند تصريح كرد: دوسالانه نقاشي به عنوان يك رخداد هنري در ايران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و پايه‌هاي اصلي گسترش نقاشي به صورت خاص و سيستم‌هاي آموزشي مراكز عالي هنر در كشور محسوب مي‌شود. اما اگر اين دوسالانه‌ها با برنامه‌ريزي منسجم‌تري برگزار مي‌شد، امسال در اين همايش با موفقيت چشم‌گيرتري روبه‌رو مي‌شديم.

حسيني راد با بيان اين‌كه، دوسالانه نقاشي با دوسال تأخير امسال بعد از گذشته نزديك به چهارسال برگزار شده گفت: متأسفانه با عدم برنامه‌ريزي در برگزاري دوسالانه‌ها، بسياري از مسايل در اين همايش به صورت تكراري مثل سال‌هاي گذشته اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: دوسالانه‌ها با هدف ارزيابي ميزان پيشرفت و خلاقيت هنرمندان در رخدادهاي هنري طي دوسال برگزار مي‌شود، اما تاكنون اين همايش كم‌تر به اهداف خود رسيده است.

به گزارش ايسنا، حسيني‌راد در اين همايش خواستار توجه بيشتر مسوولين به برگزاري دوسالانه‌ها شد و گفت: بعد از گذشت يك يا دو ماه از برگزاري دوسالانه، متأسفانه اين نشست‌ها بدون ارزيابي به فراموشي سپرده مي‌شود.

اين منتقد با بيان اين‌كه هنر ايراني در گذشته در عرصه‌هاي جهاني حضور چشم‌گيري داشت، تصريح كرد: درحال حاضر هنرمندان كشورهاي ديگر، با توان كم‌تر، جايگاه بهتري نسبت به هنرمندان ايراني در جهان پيدا كرده‌اند.

اين هنرمند در عين حال گفت: با حمايت از هنرمندان جوان، ايران مي‌تواند جايگاه مطلوب‌تري را در جهان بدست آورد.

حسيني راد با اشاره به اين‌كه، علي‌رغم تمام محدوديت‌ها در زمينه‌هاي هنري، جوانان حضور درخشاني در عرصه هنرهاي تجسمي داشته‌اند گفت: استعدادهاي جوان در كنار جايگاه ويژه‌اي كه براي پيشكسوتان عرصه نقاشي در دوسالانه وجود دارد، از اهميت بالايي برخوردار است و بايد سرمايه‌گذاري دقيق‌تري براي حضور آن‌ها در دوسالانه‌هاي نقاشي انجام شود.

وي اذعان كرد: جايگاه هنرمندان جوان آن‌چنان كه شايسته است تعريف نشده و اميدواريم برنامه‌اي را براي وضوح حضور جوانان در عرصه‌هاي هنرهاي معاصر فراهم آورند.

دكتر سيد حسن سلطاني هنرمند نقاشي و عضو هيأت علمي دانشگاه هنر، نيز گفت: طبق اسامي برگزيدگان اولين دوسالانه هنرهاي معاصر كه بعد از انقلاب برگزار شد، 88 هنرمند آثار خود را در كتاب برگزيده به چاپ رساندند اما امروز بعد از گذشت 16 سال، تنها 19 نفر از اين تعداد در دوسالانه امسال شركت‌ كرده‌اند.

او گفت: فضاي نقاشي در كشور نيازمند يك آشتي ملي است.

سلطاني درباره‌ي انتقادي كه درباره‌ي آموزش نقاشي در دانشگاهها مطرح مي‌شود اظهار كرد: بسياري از آثار فاخر نقاشي، متعلق به هنرمندان جواني است كه فارغ‌التحصيل رشته‌هاي هنري از دانشگاه‌ها هستند.

اين هنرمند نقاشي با بيان اين‌كه امروزه شيوه‌ي آموزشي رشته‌هاي هنر به صورت همگاني است، افزود: درحال حاضر دانشجو تنها با يك استاد، رشته‌هاي هنري از جمله نقاشي را آموزش نمي‌بيند بلكه رسانه‌هايي همچون، اينترنت، كتاب، فيلم و ساير موارد در فضاي آموزشي تأثيرگذار است.

سلطاني داشتن گروه‌ها و تشكل‌هاي مختلف هنري را با رويكرد مشخصي براي رسيدن به تعالي هنر ايران در كشور را مهم ارزيابي كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست استاد واحد خاكدان ، ژيدا كامياب هنرمندان نقاش به ويژگي سبك نقاشي خود براي علاقه‌مندان پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha