• جمعه / ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-14631
  • خبرنگار : 71091

"سنتوري" كه اين روزها مي‌نوازد دوستدارن سينماي مهرجويي اين سي‌دي را نخريد كانون كارگردانان از پيشنهاد نمايش هر چه زودتر "سنتوري" حمايت كرد

"سنتوري" كه اين روزها مي‌نوازد 
دوستدارن سينماي مهرجويي اين سي‌دي را نخريد 
كانون كارگردانان از پيشنهاد نمايش هر چه زودتر "سنتوري" حمايت كرد

پس از هفت ماه از عدم نمايش فيلم "سنتوري" سرانجام طي دو، سه روز گذشته نسخه‌ي اصلاح نشده اين فيلم در خيابان عرضه شده است و حال تهيه‌كننده‌ي فيلم "سنتوري" از دوستداران سينماي داريوش مهرجويي درخواست مي‌كند كه سي‌دي‌هاي غيرقانوني عرضه شده اين فيلم را در سطح شهر خريداري نكنند و فروشندگان آن را به نيروي انتظامي معرفي كنند.

فرامرز فرازمند در پي عرضه‌ي سي‌دي فيلم "سنتوري" در سطح شهر با ارسال نامه‌ي به بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مدعي شد: فقط بايد گفت متاسفم، بالاخره نظرتنگان سينما به آرزوي خود رسيدند و خوشحال شدند كه فيلم "سنتوري" جزو پرفروش‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران قرار نگيرد. با هر كس كه فيلم را در جشنواره فجر 25 ديده بود، صحبت مي‌كردم آن را تحسين و به مهرجويي تبريك مي‌گفت. 95 درصد آراء مردمي را كسب كرده بود، همه آن را جزو بهترين‌هاي تاريخ سينما مي‌دانستند.

او مدعي شد: ولي چه فايده كه دست‌هايي در كار بود كه "سنتوري" تعطيل و ورشكست شود. چرا بايد مسئولين به درخواست‌ها، نامه‌هاي ما جواب ندهند و اثري نگذارند، چون حتما ما جزو ناخودي‌هاي سينما هستيم و بايد از گردونه خارج شويم، 2 سال زحمت و مشقت و ناراحتي براي توليد و حفظ يك اثر آموزنده و تاثيرگذار دستمزدي چنين در پي‌داشت كه از مديران فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كرديم، مردم جواب‌ ما را در جشنواره 25 دادند و آن را انتخاب كردند.»

او به نمايش فيلم در جشنواره‌ي فيلم فجر اشاره كرد و گفت: «در آن دوران جوان 16 ساله‌يي به من مراجعه كرد و گفت كه با ديدن اين فيلم ديگر لب به سيگار نمي‌زنم. اين گفته جوان برايم خيلي ارزشمند بود كه اين فيلم براي مبارزه با اعتياد چه اثري گذاشته و قابل تقدير است.»

فرازمند در پايان گفت: «از گروه ضربت مبارزه با قاچاق سي‌دي و پليس امنيت طي چند روز گذشته به خاطر مبارزه با قاچاق اين فيلم تشكر مي‌كنم و از دوستداران سينماي مهرجويي درخواست دارم كه اين سي‌دي‌ها را خريداري نكنند، چون صاحبان اين فيلم راضي نيستند و فروشندگان آن را به نيروي انتظامي و پليس معرفي نمايند.»

كانون كارگردانان از پيشنهاد داريوش مهرجويي حمايت مي‌كند

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران گفت: وقتي فيلمي همچون "سنتوري" در جشنواره‌ي فيلم فجر به‌نمايش عمومي درمي‌آيد و پس از به دلايلي اكران عمومي نمي‌شود، پهن شدن سايه شوم قاچاق بر اين فيلم كاملا طبيعي به نظر مي‌رسد.

عليرضا ريسيان در پي عرضه‌ي نسخه‌ي قاچاق فيلم "سنتوري" به ايسنا، اعتقادش را اينگونه مطرح كرد: اگر اين فيلم به نمايش درمي‌آيد و بعد مشكل عدم نمايش به‌وجود مي‌آيد، خسارت وارده را بايد مسوولين جشنواره و مديران سينمايي برعهده بگيرند و از نظر حقوق معنوي وقتي گروهي داراي مجوز قانوني هستند، عاقلانه‌تر اين است كه فيلم‌شان به شكل قانوني به نمايش دربيايد تا مخاطب و اصلاحاتي كه صورت مي‌گيرد، شكل قانومند داشته باشد.

او توضيح داد: وقتي فيلمي به شكل وسيع قاچاق مي‌شود، چندين‌ برابر مخاطب سالن به صورت پنهاني و غيرقابل كنترل نسخه‌ي اصلاح نشده‌ي آن را به تماشا مي‌نشينند. بنابراين بايد پرسيد بازتاب تأثير مخاطب در كدام يك از اين دو صورت موجه‌تر است؟!

كارگردان "ريحانه" و "ايستگاه متروك" با اعتقاد بر اينكه درباره‌ي فيلم "سنتوري" ظلم بزرگي اتفاق افتاده است، به ايسنا گفت: به ديدگاه شخص بنده كه فيلم را با اعضاي كانون كارگردانان به تماشا نشستيم، دلايلي كه براي عدم نمايش فيلم "سنتوري" وجود داشت، در مقابل آن دليل مهم‌تر ديگري هم وجود داشت كه همه ما به آن اتفاق نظر داشتيم و معتقد بوديم فيلم درصورت اكران عمومي به شدت بر ضد مواد مخدر بر روي جوانان تأثير خواهد گذاشت.

او توضيح داد: طي سال‌هاي اخير فيلم‌ها و مجموعه‌ها و سريال‌هاي مختلفي درباره مواد مخدر ساخته شده كه 20 درصد تأثير اين فيلم را هم بر روي جوانان نمي‌گذارند، بنابراين اگر اين موضوع را اصل قرار دهيم نه اشكالات آن را؛ از هر زاويه‌اي فيلم "سنتوري" مي‌توانست تأثير بسيار بالاتري در مخاطبين جوان داشته باشد و حتما فيلم پرمخاطبي مي‌شد.

ريسيان در پايان گفت: كانون كارگردانان از پيشنهاد آقاي مهرجويي حمايت مي‌كند كه در شرايط فعلي راه عاقلانه‌تر اكران سريع فيلم است تا از خسارت بيشتر مادي و معنوي، فيلمي كه در جشنواره‌ي فيلم فجر سال گذشته هم جايزه گرفته است، جلوگيري شود.

 شجاع‌نوري: همه با هم اين آفت را از بين ببريم

عليرضا شجاع‌نوري گفت: يك مدت شنيده بودم كه سي‌دي غيرمجاز فيلم‌ها جمع‌آوري شده و از اين موضوع دلگرم شده بوديم، اما با عرضه غيرمجاز فيلم "سنتوري" پاهايمان سست شد.

اين تهيه‌كننده‌ي سينماي ايران درپي عرضه‌ي سي‌دي غير مجاز فيلم "سنتوري" با بيان اينكه ما تهيه‌كنندگان سينما همچون كشاورزاني هستيم كه محصولمان را بايد از آفت حفظ كنيم به ايسنا،گفت: پس اين ملخي كه به محصول ما زده است را بايد از بين ببريم.

او اظهار اميدواري كرد شرايط مناسبي در زمينه‌ي امنيت حرفه‌ي تهيه‌كنندگي فراهم شود و گفت: تهيه‌كننده‌ يك معمار فرهنگي است و عمد ضرري هم متوجه او است. در عين حال آفت كه به محصول فرهنگي بخورد، آفتي است كه به فرهنگ مي‌خورد پس همه دست به دست هم بدهيم و اين آفت را از بين ببريم.

شجاع‌نوري با طرح اين پرسش كه آيا ميزان مجازات مجرمان در اين زمينه خاصيت بازدارندگي دارد، تصريح كرد: فكر نمي‌كنم پيدا كردن سرنخ اين ماجرا كار سختي باشد چون اداره آگاهي ما قدرت بالايي دارد، بنابراين نمي‌توانم باور كنم كه نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. چون مطمئن هستم جلوگيري از اين اتفاق براي نيروي انتظامي بحث ساعت‌ها است، نه بحث روزها. بنابراين شايد متوجه عمق فاجعه نيستند، فاجعه‌ي كه در درازمدت براي فرهنگ مملكت زيان‌بار است.

گفتني است:«سنتوري» كه هجدهمين فيلم داريوش مهرجويي است با بازي بهرام‌رادان، گلشيفته فراهاني، مسعود رايگان، محمد سلوكي و نسرين مقانلو مقابل دوربين رفته است.

تورج منصوري در مقام مدير فيلمبرداري، رضا درميشيان دستيار كارگردان، محمدرضا شريفي‌نيا: مجري طرح در «سنتوري» همكاري داشته‌اند.

تهيه كنندگان اين پروژه، داريوش مهرجويي و فرامرز فرازمند هستند و همچنين اردلان كامكار موسيقي آن را ساخته است.

مهرجويي نيز ويژگي «سنتوري» را موضوع اعتياد و به كارگيري مقوله موسيقي، در آن دانسته است.

به گزارش ايسنا، در حاليكه مبارزه با قاچاق فيلم‌ها به شكل جدي طي چند ماه گذشته پيگيري شد، گويا قاچاقچيان براي ضربه زدن به اقتصاد آسيب‌پذير سينما به شيوه‌هاي جديدي روي آورده‌اند.

گفتني است: خبرنگار ايسنا پيگير تماس با مسئولان اداره‌ي نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha