• سه‌شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-09132
  • خبرنگار : 71133

در آستانه‌ي پايان سكانس اول جشنواره، اهالي سينما از تفكيك بخش بين‌الملل و ملي جشنواره‌ي فيلم فجر گفتند

در آستانه‌ي پايان سكانس اول جشنواره، 
اهالي سينما از تفكيك بخش بين‌الملل و ملي جشنواره‌ي فيلم فجر گفتند

در آستانه‌ي پايان بخش بين‌الملل جشنواره‌ي فيلم فجر، تعدادي از اهالي سينماگران نقطه‌نظراتشان را درباره تفكيك اين بخش از مسابقه سينماي ايران مطرح كردند.

دلايل براي جداسازي بخش بين‌الملل و ملي قانع‌كننده نيست

عليرضا رئيسيان در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به نقطه‌نظرات دبير جشنواره دربار تفكيك بخش بين‌الملل از ملي گفت: ايشان حضور مهمانان خارجي جشنواره را قبل از برپايي جشنواره فيلم برلين و استقلال بخش بين‌الملل جشنواره را از دلايل مستقل كردن اين بخش عنوان كردند، در صورتي كه اين‌ موارد دلايل قانع‌كننده‌يي نيستند.

وي هدف برپايي جشنواره فيلم فجر را ارتقاء سينماي ملي دانست و اظهار داشت: هر دو اين مواردي كه عنوان شده به نوع ضربه به سينماي ملي مي‌زند و مشخص است كارشناسي‌ها كامل نبوده است.

اين كارگردان با بيان اين كه 5 سال پيش در كانون كارگردانان پيشنهاد استقلال بخش بين‌الملل جشنواره مطرح شده بود، گفت: پيشنهاد شده بود بخش بين‌الملل و بازار فيلم با توجه به اين كه به سينماي داخلي ضربه مي‌زند، كاملا از جشنواره جدا و طي چند روز در اوايل فصل بهار در جايي همچون جزيره‌ي كيش برگزار شود، اما اين اتفاق نيفتاد.

او شكل فعلي را عكس طرح قبلي خواند و اظهار داشت: اي كاش قبل از تصميم به برپايي به اين شكل، مشورت‌هايي صورت مي‌گرفت.

رييسيان همچنين همزماني نمايش فيلم‌هاي ايراني در شش روز آخر را با برپايي جشنواره تئاتر فجر ديگر مشكل شكل جديد برپايي جشنواره فيلم فجر دانست.

وي افزود: در هيچ جشنواره‌يي سراغ ندارم، روزي 6 فيلم در بخش مسابقه به نمايش درآيد و اگر كسي بخواهد همه آن‌ها را ببيند، بايد حداقل 12 ساعت پشت سر هم فيلم ببيند كه اين از نظر فكري و تصويري تصميم درستي نيست.

كارگردان فيلم "ايستگاه متروك" با بيان اين كه مدافع چنين تصميمي نيست تصريح كرد: فكر نمي‌كنم اين روند جداسازي مفيد واقع شود، چون باعث شده شور و اشتياق مردم نسبت به آثار سينماي داخلي و كليت جشنواره به شدت در روزهاي اول جشنوار پايين بيايد.

 مشكل بخش بين‌الملل با تعويض زمان حل نمي‌شود

علي معلم هم با بيان اين كه نتيجه اين تفكيك از قبل مشخص بوده است، اعتقادش را اينگونه به ايسنا مطرح كرد: مشكل بخش بين‌المللي جشنواره فجر با تعويض زمان حل نمي‌شود و در واقع اين بخش فاقد اعتبار رويدادي براي مخاطبان است و با توجه به كيفيت بد تصاوير و تغييراتي كه براي نمايش فيلم‌ها صورت مي‌گيرد، طبيعتا مخاطب ترجيح مي‌دهد اين فيلم‌ها را در خانه با كيفيت بهتر ببيند.

او معتقد است: بخش بين‌الملل جشنواره فقط در 10 دوره‌ي اول آن كه نسخه اصلي فيلم‌ها در دسترس نبود و شبكه ويدئويي فعال نشده بود جذابيت داشت.

معلم جشنواره فيلم فجر را نيازمند بازنگري كلي دانست.

جداسازي بخش بين‌الملل و ملي ويژگي‌هاي مثبت داشت

علي سرتيپي پخش‌كننده اين شكل تفكيك بخش بين‌الملل و ملي جشنواره در عين معايبي داراي محاسني دانست و گفت: عمده‌ترين حسنش براي ما به‌عنوان توليدكننده و پخش كننده است كه باعث شده تعدادي از سينماها روزهاي كمتري در اختيار جشنواره قرار بگيرند و فيلم‌هاي روز اكران، زمان بيشتري براي نمايش عمومي داشته باشند.

او يكي ديگر از محاسن اين طرح تفكيك را كاهش تعداد نمايش فيلم‌هاي ايراني در طول جشنواره دانست و گفت: نمايش فيلم‌هاي ايراني طي يازده روز تكرار نمي‌شود و عطش تماشاگران براي ديدن فيلم در اكران عمومي كمتر گرفته مي‌شود.

اين پخش‌كننده كه در مراسم افتتاحيه جشنواره فجر هم مورد تقدير قرار گرفت، پايين آمدن شور و اشتياق جشنواره در چند روز اول را از نكات منفي استقلال بخش بين‌الملل برشمرد و گفت: گرمي جشنواره در روزهاي اول وجود ندارد و اين حس منوط به چند روز آخر مي‌شود.

شور جشنواره به 17 بهمن ماه موكول شد

محمد خزاعي از تهيه‌كنندگاني كه امسال با دو فيلم در جشنواره حضور دارد به سردي فضاي جشنواره در چند روز اول اشاره كرد و گفت: ذائقه مردم ما در جشنواره فجر با فيلم‌هاي ايراني خو گرفته است و براي ديدن اين فيلم‌ها شور و اشتياق دارند كه اين استقبال به بعد از 17 بهمن ماه موكول شده است.

وي با بيان اين كه در هر دوره‌يي از برپايي جشنواره شاهد يك سري آزمون و خطا هستيم اين تفكيك را هم از جمله آن‌ها دانست و گفت: اگر مديريت جشنواره ثبات داشته باشد برنامه‌ريزي‌ها جواب خواهد داد و اين تغييرات جاي هر گونه پاسخگويي را از بين مي‌برد.

خزاعي تنها حسن اين تفكيك را داشتن زمان بيشتر براي رساندن فيلم‌ها به جشنواره دانست.

احمد ميرعلايي هم كه فيلم "فرزند خاك" را در بخش بين‌الملل دارد به كم شدن گرمي جشنواره در روزهاي اول اشاره كرد و گفت: براي فيلم‌هاي ايراني هم كه در اين بخش به نمايش در مي‌آيند، حالت قبل بهتر بود و قياس بهتري در مورد آن‌ها صورت مي‌گرفت.

به بخش بين‌الملل اهميت بيشتري داده شد

محمد صابري مدير سينما آفريقا از معدود موافقان اين تفكيك گفت: به اين شكل به بخش بين‌الملل اهميت بيشتري داده‌ايم و مخاطب بيشتري با اين بخش آشنا مي‌شود و ضمن آن كه سينماداران هم فرصتي پيدا مي‌كنند تا فيلم‌ها را ببينند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha