• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8611-03852

پرويز در نشست خبري جشنواره‌ي شعر فجر: تقسيم‌بندي جشنواره‌ها به دولتي و غيردولتي درست نيست عده‌اي دوست دارند از هر كاري انتقاد كنند

پرويز در نشست خبري جشنواره‌ي شعر فجر:
تقسيم‌بندي جشنواره‌ها به دولتي و غيردولتي درست نيست
عده‌اي دوست دارند از هر كاري انتقاد كنند

محسن پرويز گفت: موضوع مهم، برآورده كردن همه‌ي خواسته‌ها نيست؛ موضوع مهم اين است كه به‌خاطر صحبت‌هاي حاشيه‌يي كار را تعطيل نكنيم و ساده‌ترين مسير را پيش نگيريم؛ اتفاقي كه در گذشته افتاده است.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه امروز در نشست خبري دومين جشنواره‌ي فجر در ساختمان فجر سخن مي‌گفت، از جشنواره‌ي اول شعر فجر به عنوان جشنواره‌اي با نكات مثبت و ضعف ياد كرد و گفت: نه اين‌كه بگوييم چون در گام اول ضعف داشتيم، ممكن است در گام‌هاي بعدي هم ضعف‌هايي باشد؛ اما رفتار درست اين است كه نقاط قوت را تقويت و ضعف‌ها را برطرف كنيم. ضمن اين‌كه نبايد زحمات ديگران را در دور اول از نظر دور بداريم.

او درباره‌ي دومين دوره‌ي جشنواره‌ي شعر فجر اذعان كرد: در دومين دوره، شوراي سياست‌گذاري سعي كرده نكاتي را كه در دوره‌ي اول مورد انتقاد بودند، مورد نظر قرار دهد و سعي كرديم در دوره‌ي دوم گامي به پيش باشد و بايد سعي كنيم در سال‌هاي آتي گام‌هاي بيش‌تري برداريم.

پرويز تصريح كرد: مشكلاتي كه جوايز به دنبال خود دارند، اين است كه در هر جايزه‌اي كساني برنده مي‌شوند و كساني كه اندكي عقب‌ترند، انتخاب نمي‌شوند. الزاما همه‌ي نظر منتقدان و صاحب‌نظران بر هم منطبق نيست و وقتي از بين افرادي كه به هم نزديك هستند، يكي انتخاب مي‌شود، صاحب‌نظران ديگر و خود افراد احساس مي‌كنند كه حقوقي ناديده گرفته شده است و اين مسأله براي تمام جوايز اجتناب‌ناپذير است.

او در ادامه عنوان كرد: ويژگي‌ ديگر جشنواره در اين دوره توجه ويژه به نسل جوان است و ديگر اين‌كه سعي شده سهم بيش‌تري براي استان‌ها اختصاص داده شود. همچنين يكي از موضوعات مهم براي جوان‌ها، مطرح كردن استعدادها و فراهم آوردن زمينه‌ي لازم براي چاپ و نشر آثارشان است و سعي داشتيم كه جوانان راحت‌تر آثارشان را به دست مخاطب برسانند. اين نگاه جزو مصوبات شوراي سياست‌گذاري است كه از چاپ يك اثر از آن‌ها حمايت كنيم.

محسن پرويز همچنين در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ي تأخير در اعلام بر گزاري دومين جشنواره‌ي شعر فجر و همچنين تأخير در انتشار فراخوان عمومي، اظهار كرد: عدم قطعيتي كه در مصاحبه‌اي گفته بودم، از اين بابت بود كه ممكن بود ما برنامه‌اي را طراحي كنيم كه در آن ظرف زماني نتوانيم آن را اجرا كنيم؛ به همين دليل عرض كردم اگر بتوانيم برنامه‌ي مناسبي را طراحي كنيم، برگزاري جشنواره امكان‌پذير مي‌شود و با مساعدتي كه وزارتخانه داشت، زمينه‌ي مناسب براي برگزاري جشنواره فراهم شد.

وي همچنين درباره‌ي انتقادات مطرح‌شده و توجه به آن‌ها، اظهار كرد: من انتقادات مطرح‌شده را دو دسته مي‌دانم؛ دسته‌اي از طرف صاحب‌نظران و دلسوزان مطرح مي‌شوند كه معمولا انتقادات بجايي هستند. در اين بين، گاهي ممكن است انتقاداتي درباره‌ي مسائلي مطرح شوند كه كم‌تر مورد توجه‌اند و ما به‌ آن‌ها توجه مي‌كنيم، و گاهي انتقادات نابجايي مطرح مي‌شوند، هر چند از سر دلسوزي‌اند. اما گروهي از انتقادات براي به چالش كشيدن اقداماتي است كه صورت مي‌گيرد و ظاهرا در حوزه‌ي كاري ما هم نيست و عده‌اي دوست دارند از هر كاري كه مي‌شود، انتقاد كنند. در عين حال، بخش اول انتقادهاي دلسوزانه قطعا مورد استفاده‌ي ما قرار مي‌گيرند و حتا برخي وقت‌ها اسباب تشكر ما مي‌شوند.

پرويز در ادامه يادآور شد: دخالت دادن مراكزي كه با مقوله‌ي شعر مرتبط هستند و بهره‌گيري از نظرات اين مجموعه در شوراي سياست‌گذاري مورد توجه قرار گرفته و سعي كرديم از نظرات كارشناسي كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف استفاده كنيم. درواقع، هدف، بهره‌گيري از نظرات مختلف و گرايش‌هاي موجود بوده و اين نيز تا حدودي برآورده شده است.

وي تأكيد كرد: اين‌كه كاري را در سطح ملي به انجمن يا تشكلي واگذار كنيم، درواقع كار خوبي نيست. انجمن‌ها مي‌توانند جوايز خاص خودشان را تهيه كنند و وزارتخانه هم وظيفه‌ي خود مي‌داند كه اگر صحت اين جوايز تأييد شود، مورد حمايت قرار گيرند.

او درباره‌ي اين‌كه چرا خانه‌ي كتاب در جشنواره دخالت داده شده است، يادآور شد: درواقع خانه‌ي كتاب جايگزين تشكل‌هاي شعري نشده است و بخشي از فعاليت‌هاي اجرايي كه معاونت فرهنگي مي‌خواهد انجام دهد، به مراكزي مانند خانه‌ي كتاب، نشر ميراث مكتوب، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و ديگران واگذار مي‌شود و واگذاري بخشي از فعاليت اجرايي به خانه‌ي كتاب در جشنواره، براي تسهيل امور اجرايي است و نه مداخله دادن خانه‌ي كتاب در امر داوري و مسائل علمي.

پرويز همچنين درباره‌ي ميزان بودجه‌ي برگزاري جشنواره‌ي شعر فجر، گفت: درباره‌ي بودجه چون آمادگي و درواقع حضور ذهن ندارم، نمي‌توانم جواب دهم و دقيقا نمي‌دانم چه آمار و عدد و رقمي هزينه مي‌شود. درواقع تمام هزينه‌هاي جشنواره توسط وزارتخانه تعيين مي‌شوند و سعي مي‌كنيم در نهايت پس از جمع‌بندي، بودجه‌ي هزينه‌شده در جشنواره اعلام شود.

او در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: ارزيابي ما اين نيست كه تعداد جوايز در كشور خيلي زياد است و نياز به اين است كه مانع از فعاليت آن‌ها شويم و يا اين‌كه تعداد اين جوايز كم‌تر شود. ضمن اين‌كه جشنواره‌ي پروين اعتصامي و جلال آل احمد جشنواره‌هايي هستند كه مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستند و مصوبه‌ي معاونت فرهنگي نيستند؛ درواقع ما فقط مجري هستيم. ضمن اين‌كه وجود جشنواره‌هاي متعدد با هم منافاتي ندارند.

معاون فرهنگي وزارت ارشاد در ادامه با انتقاد از تقسيم‌بندي جشنواره‌ها به دولتي و غيردولتي بودن، تأكيد كرد: ‌تقسيم‌بندي جشنواره‌هاي دولتي و غيردولتي كار درستي نيست و وقتي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، مي‌بينيم در برخي از جشنواره‌ها مثلا بنده به عنوان يك مقام دولتي در نشست خبري شركت مي‌كنم و در برخي جشنواره‌ها فرد ديگري شركت مي‌كند و بر حسب ظاهر دولتي نيستند؛ اما درو اقع قسمت اعظمي از منابع مالي آن‌ها از منابع مالي مرتبط با دولت تأمين مي‌شود؛ از اين رو چه ضرورتي دارد كه جشنواره‌ها را به دولتي و غيردولتي بودن تقسيم كنيم؟ از سويي، مرز گذاشتن بين دولت و ملت درست نيست؛ چرا كه دولت برآمده از مردم است و بايد نوع عملكردش برخاسته از خواسته‌هاي مردم باشد. درواقع هدف اساسي ترويج فعاليت فرهنگي و رشد تعالي جامعه است و از طرف هر نهادي صورت بگيرد، مورد حمايت قرار مي‌گيرد.

پرويز در بخشي از سخنانش هم گفت: يكي از نكات اساسي كه در وزارت ارشاد وجود داشت و به نظر مي‌رسيد بايد بيش‌تر درباره‌ي آن تأمل شود، مسأله‌ي جايگاه شعر و داستان با عنوان دو مقوله‌ي تأثيرگذار در جامعه است. در خصوص داستان، پيشنهاد ما اين بود كه بنيادي تأسيس شود كه كار را به طور جدي‌تر پي‌گيري كند و در زمينه‌ي شعر هم اين اتفاق مي‌افتد. درواقع بخشي را ما در خود مجموعه دنبال مي‌كنيم و بخش‌هايي هم كه بيرون از مجموعه به اين امور مي‌پردازند، مورد توجه وزارتخانه هستند. ما در بخش داستان، انجمن قلم ايران و انجمن نويسندگان كودك و نوجوان را كه از بخش‌هاي بيرون از مجموعه هستند، حمايت مي‌كنيم و همچنين در زمينه‌ي شعر دو مجموعه به شكل خصوصي كار مي‌كنند، كه يكي انجمن شاعران ايران و ديگري انجمن شعر جوان است كه مورد حمايت وزارتخانه قرار مي‌گيرند. همچنين اعلام آمادگي كرده‌ايم همه‌ي كساني را كه به اين مقولات مي‌پردازند و كارهايي در اين زمينه انجام مي‌دهند، مورد حمايت قرار مي‌دهيم. ضمن اين‌كه در زمينه‌ي داستان مانند شعر بخش خصوصي فعالي نداريم و اميد كه در اين زمينه نيز مؤسساتي فعال شوند.

او افزود: در خلأ شعر در وزارتخانه تصور مي‌شد شوراي شعر دفتر موسيقي وزارت ارشاد متصدي همه‌ي فعاليت‌هاي شعر بوده؛ در حالي كه اين‌چنين نيست.

وي با اشاره به اولين دوره‌ي جشنواره‌ي شعر فجر، تصريح كرد: در اولين دوره يك نفر عهده‌دار برگزاري جشنواره بود و اين تصور را كه همه‌ي وظايف در شوراي شعر است، دامن مي‌زد. چنان‌چه برخي از رسانه‌ها اخبار و تحليل‌هايي را در اين زمينه ارايه كرده‌اند؛ در حالي‌كه اين‌طور نيست.

محسن پرويز در پاسخ به سؤالي درباره‌ي بودجه‌ي معاونت فرهنگي گفت: ما آن‌چه را كه تقاضا كرده بوديم، بر اساس درخواست وزارتخانه بود كه درواقع حدود يك ميليارد تومان افزون‌تر از سال گذشته بود و اين بودجه را با برنامه درخواست داده بوديم و گفته بوديم اگر تا اين ميزان در اختيار معاونت قرار بگيرد، مي‌توانيم اين برنامه‌ها را اجرا كنيم. ضمن اين‌كه معتقديم بودجه همه‌ي ماجرا نيست؛ بودجه به علاوه‌ي برنامه مهم است. از سويي، مسائل فرهنگي مسائل عميقي هستند و ما هرگز نبايد فكر كنيم بايد از بودجه‌ي حوزه‌هاي ديگر كم شود تا به بودجه‌ي ما اضافه شود؛ چرا كه كم كردن بودجه‌ها در حوزه‌هاي مختلف ممكن است آثار سوء داشته باشد. درواقع ما بايد فرهنگ را در جاي خودش ببينيم و همه به رونق اقتصاد فرهنگ كمك كنيم، كه اين خودش بخشي از مشكلات بودجه را مي‌پوشاند. اما در لايحه‌ي بودجه‌ي پيشنهادي ما در مجلس آن تقاضا برآورده نشده است. ظاهرا در جمع‌بندي كه صورت گرفته، بودجه‌ي مرتبط با معاونت فرهنگي در برخي زمينه‌ها كاهش 30درصدي دارد. در 2 تا از رديف‌هاي بودجه برايم ابهام وجود دارد. اگر سرفصلي كه ديده شده، متعلق به معاونت فرهنگي باشد، اين كاهش 30درصدي جبران خواهد شد. در غير اين صورت، كاهش 30درصدي بودجه را خواهيم داشت.

به گزارش ايسنا، محمود اكرامي‌فر - دبير علمي جشنواره - نيز در سخناني در اين نشست اظهار كرد: جشنواره‌ي امسال در 3 سطح استاني، ملي و فراملي با توجه به اهدافي كه تعيين شده، برگزار مي‌شود. در بخش فراملي سعي در ارتباط با ساير كشورها داريم كه در جهت انتقال ارزش‌هاي انقلاب اسلامي گام برمي‌داريم و از سويي استفاده از تجربيات شعري شاعران غيرايراني را در بخش بين‌المللي دنبال مي‌كنيم. همچنين براي تكريم جوانان، بخش جوانان را طراحي كرده‌ايم. از سويي براي توجه بيش‌تر به استان‌ها بخش استان‌ها طراحي شده و در اين جشنواره سعي شده به آن بخش از شعر كه تاكنون فراموش شده، پرداخته شود.

او با تأكيد بر اين‌كه جشنواره براساس اهدافي كه برايش طراحي شده، ارزيابي و داوري مي‌شود، در پاسخ به ايسنا درباره‌ي به‌كار بستن انتقادات مطرح‌شده، يادآور شد: سعي داشتيم انتقاداتي كه درباره‌ي جشنواره اول داشتند، در اين جشنواره نباشد؛ مثل توجه به جوانان، برگزار كردن استاني جشنواره و يكسان كردن مقوله‌هاي سنجش.

اكرامي‌فر درباره‌ي تأخير در فراخوان جشنواره هم تصريح كرد: جشنواره در دو بازه‌ي سني برگزار مي‌شود، كه يكي خاص جوانان است و ديگري هم بخش آزاد، كه درواقع هم جوانان و هم پيشكسوتان مي‌توانند شركت كنند. در آن بازه‌ي سني آزاد دليلي براي فراخوان دادن نداشتيم؛ چون نمي‌خواستيم اين گروه سني براي ما آثارشان بفرستند. از دوستان در مجموعه‌ي وزارتخانه خواهش كرديم كه با گروه‌هاي شعري ارتباط كتبي داشته باشند و از آن‌ها بخواهند شاعراني را كه در 30 سال انقلاب به نوعي از مراكزي چون كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، خانه‌ي شاعران، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، دفتر ادبيات آييني، دفتر شعر رضوي، كنگره‌ي شعر عاشورا و ديگر كنگره‌هاي استاني، جايزه دريافت كرده، يا در آن‌ها شركت داشته و همچنين آثاري را منتشر كرده‌اند‌، معرفي كنند. درواقع در بخش آزاد اين‌گونه عمل شد. اما در بخش جوان، اين‌كه اگر زود فراخوان داده شود، معايبي دارد و اگر ديگر اقدام شود، نيز معايب ديگري وجود دارد.

او در ادامه افزود: ما در بخش جوان درواقع تبليغات قطره‌يي داشتيم و سعي كرديم كه يك پمپاژ تبليغاتي داشته باشيم و در گفت‌وگوهايي كه با رسانه‌ها داشتيم، از يك ماه پيش اعلام كرديم كه شاعران جوان يك اثر منتشرشده و يا يك مجموعه‌ي شعر آماده‌ي انتشار را ارسال كنند. در واقع الآن يك ماه است كه به صورت غيررسمي از طريق مصاحبه‌ها و تيزرهاي تلويزيوني اعلام كرده‌ايم كه ‌آثار خود را ارسال كنند. از سويي درصدديم 10 روز مانده به افتتاحيه اطلاع‌رساني شود و فكر مي‌كنم 10 روز اعلام رسمي فراخوان و يك ماه به طور غيرمستقيم، زمان كمي براي ارسال يك كتاب نباشد و به نظر ما، زمان، زمان مناسبي بوده است.

اين شاعر همچنين درباره‌ي نحوه برگزاري جشنواره گفت: بعد از آغاز فعاليت جشنواره در مشهد، جشنواره به‌مدت 10 روز در 30 استان كشور برگزار مي‌شود و ما استان‌ها را موظف كرده‌ايم تا 24 بهمن گزارش كار و اسامي افرادي را كه برگزيده شده‌اند، براي‌مان ارسال كنند. درواقع در استان‌ها درهر يك از بخش‌هاي امام (ره) و انقلاب، آييني، پايداري، انتفاضه، كودك و نوجوان، موضوع آزاد و اجتماعي يك شاعر مورد تقدير قرار مي‌گيرد. هر استان نيز موظف است يك نفر را به عنوان شاعر برگزيده‌ي استان معرفي كند و درمجموع از 30 شاعر استاني در مراسم اختتاميه تقدير مي‌شوند. علاوه بر اين، در هر استان يك شاعر جوان را انتخاب مي‌كنند تا براي انتشار اثرش اقدام شود.

دومين جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر از 11 بهمن در مشهد آغاز و مراسم اختتاميه دوم اسفند در تهران برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha