• جمعه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8611-03839
  • خبرنگار : 71191

محله‌ي يعقوبي يزد با همكاري چهار شركت خصوصي مرمت مي‌شود

سامان‌دهي مركز محله‌ي يعقوبي يزد با مشاركت چهار شركت خصوصي و نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد انجام مي‌شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در طرح سامان‌دهي محله‌ي يعقوبي به ابعاد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و كالبدي محله پرداخته مي‌شود.

محمدحسن ملك‌ثابت مرمت و احياي حمام يعقوبي، مرمت و احياي مسجد و حسينيه اين محله، بازپيرايي يكي از كوچه‌هاي اصلي، برقراري ارتباط فضاي اين محله با خياباني تازه‌ساخت و مرمت كوچه‌ها و بازارچه‌ي اين محله را چهار بخش مجزاي محله‌ي يعقوبي براي مرمت دانست.

وي مسقف كردن بازارچه، امكان‌سنجي براي بررسي طرح‌هاي مورد نياز در حمام محله، بررسي كف‌سازي، جداره‌ها و تاسيسات شهري را در اين محله از جمله كارهاي در دست انجام توسط پيمانكار خصوصي اين پروژه اعلام كرد.

يكي از مهندسان مشاور اين پروژه كه بازپيرايي كوچه‌ي اصلي با خيابان تازه‌ساخت اين محله را برعهده دارد، در تشريح پروژه‌ي خود به خبرنگار ايسنا توضيح داد: با احداث يك خيابان جديد در اين محله بايد اين خيابان را به‌گونه‌اي با فضاي قديمي مركز محله ارتباط دارد.

سيدمنصور علاقه‌بند افزود: با توجه به ويژگي‌هاي خيابان جديد و مركز محله‌ي قديم بايد يك نوع ارتباط بين اين دو مكان ايجاد و آن‌ها را سامان‌دهي كرد. در اين طرح سامان‌دهي بايد حذف و اضافه‌هايي انجام شوند تا در طراحي به يك سامان‌دهي جديد برسيم.

همچنين معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با اشاره به تخريب‌هايي كه در ايجاد خيابان جديد در اين محله انجام شدند، اظهار داشت: از آنجا كه محله‌ي يعقوبي يك بافت ميانه است و خيابان تازه‌ساخت نيز از بخش‌هاي غير تاريخي عبور كرده، آسيب چنداني به بافت تاريخي اين محله وارد نشده است و بناهاي تاريخي در اين محله حفظ شده‌اند.

ملك‌ثابت بافت مياني را بخشي از مركز محله دانست كه قدمت نه تا 10 سال دارد و تعدادي از خانه‌هاي آن نيز از دوره‌ي پهلوي دوم به بعد بنا شده‌اند.

وي اعتبار مورد نياز را براي اين پروژه 200 ميليون تومان از محل اعتبارهاي استاني دانست و افزود: عمليات اجرايي بازارچه تا 45 درصد پيشرفت كرده و در مرحله‌ي طراحي بخش‌هاي مختلف اين محله نيز حدود 40 درصد كار پيش رفته است.

محله‌ي يعقوبي يزد در بخش شرقي خيابان امام خميني (ره) و در بافت استحفاظي يزد قرار دارد. قدمت اين محله به قرن پنجم هجري قمري مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha