• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8611-03559

"اگر مي‌خواهيد نجات پيدا كنيد، حرف زدن تنها راه است" آرماندو ميلاني براي مرتضي مميز از چشم تا قلبش را نشان داد

"اگر مي‌خواهيد نجات پيدا كنيد، حرف زدن تنها راه است"
آرماندو ميلاني براي مرتضي مميز از چشم تا قلبش را نشان داد

عصر روز گذشته دوستان و هم سن و سال‌هاي مميز راس ساعت مقرر در تالار بتهوون خانه‌ي هنرمندان جمع شده بودند تا در مراسم بزرگداشت، وي پس از گذشت دوماه از دومين سال‌روز درگذشتش، حاضر باشند. آرماندو ميلاني، گرافيست نامي و دوست ايتاليايي مميز هم به تهران آمده بود. او نمونه‌هايي از آثار خود و گرافيست‌هاي نامي جهان را را نشان داد و سخنراني كرد. جوان‌ترها كه عموما دانشجويان هنر و گرافيك بودند با تاخيري يك ساعته به سخنراني مي‌رسيدند كه خود با 45 دقيقه تاخير آغاز شده بود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آرماندو ميلاني به‌همراه ميهمانان داخلي و خارجي، سفير ايتاليا - روبرتو توسكانو - نماينده‌ي فرهنگي اين كشور - فيليچيتا فرارو - ياد و خاطره مميز را گرامي داشتند.

امر‌الله فرهادي - عضو هيات امناي بنياد مميز - يادداشت خانواده مميز را براي ميهمانان خواند.

افسانه مميز - همسر مرتضي مميز - گفته بود: خوشحالم از اين‌كه دومين نمايشگاه گرافيك را با عنوان "از چشم تا قلب" با آثار هنرمند ايتاليايي آرماندو ميلاني همزمان با سالگرد مرتضي مميز برگزار مي‌كنيم؛ البته اين برگزاري با تاخير دوماهه همراه بود. علت اين تاخير برمي‌گردد شايد به بي‌تجربه‌گي ما كه مي‌بايست گالري مرتضي مميز را از قبل رزرو مي‌كرديم كه نكرديم؛ در نتيجه نوبت ما براي برگزاري اين نمايشگاه اين زمان شد!

او چنين عنوان مي‌كرد: اين نمايشگاه كه انشاالله هرساله از طرف بنياد مرتضي مميز با همكاري خانواده و دوستان مميز برگزار خواهد شد در جهت معرفي هرچه بيشتر گرافيك دنيا به ايران و بالعكس و آشنايي نسل جوان گرافيست با گرافيك جهان و ارتقاي سطح گرافيك در ايران كه از اهداف و خواسته‌هاي مرتضي مميز و نيز بنياد مرتضي مميز است، برگزار مي‌شود. همكاري و مشاركت شما دوستان مي‌تواند در جهت هر چه بهتر شدن كيفيت كار در آينده موثر باشد.

آرماندو ميلاني گرافيست حدود 65 ساله‌ي ايتاليايي كه 20 سال گذشته را در آمريكا، فرانسه و ايتاليا گذرانده است، با موهاي جو گندمي و به زبان تركيبي ايتاليايي و انگليسي از كساني كه در مراسم حضور داشتند قدرشناسي كرد و گفت: مرتضي مميز را در جلسات مختلفي كه ايكوگرادا ملاقات كرده و با او آشنا شده است.

او گفت: مرتضي مميز را به‌خاطر طراحي خلاقانه و حس انسان دوستانه‌اش دوست داشته و گمان مي‌كند اين خصوصيات يك طراح خوب است.

ميلاني تاكيد كرد: اگر مي‌خواهيد نجات پيدا كنيد، حرف زدن تنها راه حل است. يك طراح براي به‌دست آوردن يك زندگي خوب بايد بجنگد.

به‌گفته‌ي ميلاني، عنوان "از چشم تا قلب" براي نمايشگاه به اين خاطر انتخاب شد كه يك طراح وقتي لوگو يا نشاني را طراحي مي‌كند، به‌دنبال اينست كه پيامي را برساند و انتقال پيام براي او مهم و راه درستي براي اين كار است كه باعث مي‌شود طرح در ياد و خاطره و تاريخ بماند.

او به‌عنوان نتيجه‌گيري از ارزش‌هاي طراحي حرفه‌يي گفت و افزود: امروزه طراحاني هستند كه نامي از آن‌ها برده نمي‌شود، اما در تاريخ جاودانه هستند.

ميلاني توضيح داد: طراح مي‌تواند با استعاره از ارتباطات و عناصر به‌نوعي ضد و نقيض و از طنز تلخ و هر عنصر غير‌منتظره‌اي استفاده كند و سعي اين است كه اين عناصر گويا باشند.

او افزود: 15 هزار سال قبل انسان غارنشين توانايي خواندن يا نوشتن را نداشت ولي با طرح و خط‌هايي كه وجود داشت، مي‌توانستيم منظور او را دريابيم. اين روند در طراحي امروزه هم وجود دارد كه در طراحي لوگو از آن استفاده مي‌شود.

ميلاني ادامه داد: انسان‌ غارنشين از اين تصاوير براي تزيين غارها استفاده كرد و اين در كشورهاي خارجي هم رايج است و فكر مي‌كنم تا امروز هيچ تغيير كيفيتي نداشته است. 2500 سال پيش كنفسيوس گفته است هيچ كلامي وجود ندارد كه همه‌چيز را كنترل كند و يك طراح اين كار را براي يك زندگي بهتر برعهده دارد.

ميلاني سپس با ارايه‌ي توضيحاتي آثاري را از هنرمندان دهه‌ي 60 دنيا نشان داد.

وي اذعان كرد: تمام كارهايي را كه نشان دادم از فرهنگ‌ها و كشورهاي مختلف هستند، ولي همه آن‌ها يك وجه اشتراك دارند كه يك مفهوم را به بيننده انتقال مي‌دهند و در مخاطب تعجب به‌وجود مي‌آورند و او را جذب مي‌كنند و تاثير گذارند.

ميلاني در سال پس از 30 سال طراحي تصميم گرفته است با موضوع اخلاقي و انسانيت كار كند و به تمامي موضوعاتي كه به انسان‌ها و فرزندان او و مشكلاتي كه در كمين آن‌ها است برمي‌گردد، بپردازد؛ نمونه‌ي كارش را به‌ حاضران نشان داد و نمونه‌هاي بيشتر آن در نمايشگاه او ارايه شده بود.

او سال‌ها پيش نام فاميلي خودش را روي يك اتومبيل قديمي ديده و با آن عكس يادگاري مي‌گيرد؛ از دوستانش هم در سراسر جهان مي‌خواهد كه اگر مورد مشابهي ديدند تصويري براي او ارسال كنند. تلفيق عكس مرتضي مميز و مرلين مونرو، ارسالي پير گرافيك ما بوده است.

آرماندو ميلاني عكس‌هاي يادگاري‌اش را هم با طراحان نامي جهان نمايش داد.

با پايان سخنراني جمعيت به گالري مرتضي مميز رفتند تا شاهد كارهاي ميلاني باشند. در اين نمايشگاه كه آثار در دو بخش جداگانه تدارك ديده شده است، در يك بخش آثار طراحي‌ها - قلم فلزي‌ - و در بخشي ديگر 40 لوگو و 40 پوستر ميلاني عرضه شده است.

نگارخانه‌ي مميز خانه‌ي هنرمندان ايران تا ساعاتي طولاني پس از گشايش اين نمايشگاه، مملو از طراحان گرافيك، هنرمندان نقاش، فيلم‌ساز، عكاس و نمايندگاني از سفارت‌خانه‌هاي كشورهاي اروپايي در تهران بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha