• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8610-09130
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

**گزارش تفصيلي ايسنا از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در پي بارندگي‌هاي اخير؛(2)

**گزارش تفصيلي ايسنا از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در پي بارندگي‌هاي اخير؛(2)

ادامه گزارش تفصيلي ايسنا از آخرين وضعيت استان‌هاي كشور در پي بارندگي‌هاي اخير...

***  اردبيل  ***

- 22 اكيپ اعداد و نجات جاده‌اي در جاده‌هاي استان اردبيل مستقر هستند

-دماي هواي اردبيل در دو روز گذشته به 30 درجه زير صفر رسيد

علي اسلامي‌، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استان اردبيل در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص آخرين وضعيت امدادرساني استان اظهار كرد: 22 اكيپ اعداد و نجات جاده‌اي در جاده‌هاي استان مستقر هستند كه به كمك رساني مي‌پردازند.

وي تصريح كرد: به دليل بسته بودن جاده لوشان به قزوين در دو روز گذشته از خروج اتوبوس‌هاي مسافربري و سواري‌هاي شخصي از اردبيل به سمت تهران ممانعت شده و در جاده‌هاي استان از لحاظ گرفتاري در برف و كولاك مشكل حادي وجود نداشت.

اسلامي‌ خاطرنشان كرد: تنها دو خودرو در جاده فيروزآباد به ميانه در كولاك گرفتار شده بودند كه به محل عزيمت هدايت شدند و حدود 50 خودرو سواري كه فاقد وسايل ايمني لازم بودند توسط امدادگران هلال احمر به مقصد نهايي هدايت شدند.

وي افزود: با توجه به اين كه دماي هواي فرودگاه اردبيل در دو روز گذشته به 30 درجه زير صفر و در شهر اردبيل به بيش از 25 درجه زير صفر و خلخال به زير 26 درجه زير صفر رسيده بود پروازهاي اردبيل به تهران به دليل تعطيلي فرودگاه مهرآباد و نامساعد بودن هواي اردبيل لغو شد.

اسلامي ‌از قطع گاز نيمي از مشتركان شهرستان مشگين شهر خبر داد و گفت: اين مشكل از شب گذشته در شهرستان خلخال نيز ايجاد شده است به طوري كه فشار گاز در مشگين شهر به 60متر مكعب و در خلخال به 50 متر مكعب رسيده است و براي مقابله با اين مشكل بيش از يكهزار دستگاه وسيله گرمازا در هر يك از شهرستان‌هاي خلخال و مشگين شهر توزيع شده است.

به گفته دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استان اردبيل با توجه به اين كه به دليل قطعي گاز نانوايي‌هاي مشگين شهر تعطيل است نان مورد نياز اين شهرستان از طريق روستاهاي اطراف شهر اردبيل تامين و به دست همشهريان مي‌رسد.

وي از قطع گاز كارخانه‌هاي شهرك‌هاي صنعتي در سطح استان كه داراي سوخت دوم هستند خبر داد و گفت: در ادارات نيز تنها از 8 صبح تا 12 ظهر از گاز استفاده مي‌شود و با اين عمل ميزان مصرف از 50 ميليون متر مكعب در روز به سه ميليون و 900 متر مكعب كاهش يافته است.

اسلامي درپايان از مردم خواست با صرفه‌جويي در مصرف گاز اين ستاد را ياري دهند.

***  چهارمحال و بختياري  *** 

-ارتباط زميني بيش از يكصد روستا با مركز شهرستان و استان قطع شد

-براي اولين بار در پنج سال گذشته بارش برف در بخش گرمسيري بازفت رخ داد

به دنبال بارش برف سنگين در شهرستان كوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختياري، ارتباط زميني 127 روستا با جمعيتي بالغ بر 15 هزار نفر با مركز شهرستان و استان قطع شد.

به گزارش ايسنا، بارش برف در شهرستان كوهرنگ باعث به زمين نشستن بيش از40 سانتي متر برف در دهستان بازفت و 5/1 متر برف در گردنه‌هاي شاه‌منصوري شد.

طاهري، سرپرست فرماندار شهرستان كوهرنگ از مسافريني كه قصد تردد به اين شهرستان را دارند خواست به علت مه غليظ و كوهستاني بودن محورها از سفر شب‌هنگام پرهيز كرده و در سفرهاي روزانه نيز خودروهاي خود را به زنجير چرخ، چراغ مه‌شكن، برف پاك‌كن و وسايل گرمازا مجهز كنند.

طاهري از استقرار دو دستگاه برف‌خور در جاده‌هاي اين شهرستان جهت بازگشايي محورهاي مواصلاتي خبر داد.

گفتني است، براي اولين بار در پنج سال گذشته بارش برف بخش گرمسيري بازفت در شهرستان كوهرنگ را سفيدپوش كرد.

 ***  قزوين  *** 

-اتوبان«تهران - قزوين» و«قزوين - زنجان» با بهبود شرايط جوي تا بعدازظهر باز مي‌شود

-اگر حادثه پيش‌بيني نمي‌شد 10 هزار كشته در اين حادثه بر جاي مي‌ماند

-طي دو روز گذشته 10 هزار نفر در استان قزوين اسكان داده شده‌اند

بارش برف و كولاك در استان قزوين كه جزء 11 استان برف‌گير كشور و از نظر تعداد گردنه‌ها، حائز رتبه پنجم است موجب بسته شدن تمام‌ راههاي مواصلاتي قزوين شده بود كه هم اكنون براساس اظهارات جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان قزوين جاده قديم قزوين - تهران هم اكنون باز شده و تردد در آن به آهستگي صورت مي‌گيرد،‌ در صورتي كه فضاي جوي اجازه دهد اتوبان تهران - قزوين و قزوين - زنجان تا بعد از ظهر نيز باز خواهد شد.

‌به گزارش ايسنا، محمد صادق‌ پورمهدي، جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان قزوين، گفت: تعداد تلفات حادثه برف و كولاك در استان طي 48 ساعت گذشته سه الي چهار نفر بوده است.

وي افزود: با امدادرساني سريع از بروز تلفات گسترده جلوگيري شده و نزديك به صدها نفر هم مجروح و يخ‌زده نيز به بيمارستان‌ها اعزام شده‌اند.

پورمهدي با اشاره به اين كه اين حادثه پيش‌بيني شده بود اظهار كرد: ولي به دليل عمق و وسعت زياد حادثه برخي ناهماهنگي‌ها و كم كاري‌ها صورت گرفته كه نيروهاي امدادي با ايثار خود اين كمبود را جبران كردند.

وي با بيان اين كه اگر حادثه پيش‌بيني نمي‌شد 10 هزار كشته در اين حادثه بر جاي مي‌ماند ادامه داد: روزانه صدهزار ماشين از استان عبور مي‌كند؛ از اين رو امكانات استان متناسب با حجم رفت و آمد‌ها نيست، بنابراين نياز به امكانات بيشتري در استان است.

جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه با اشاره به اين كه استان‌هاي همجوار نيز درگير كولاك و برف بودند اظهار كرد:‌ اين امر مانع كمك استان‌هاي ديگر شده است، ولي ما درخواست پشتيباني به وزارت كشور داده‌ايم تا امكانات را به استان ارسال كنند.

پورمهدي با اعلام اين كه بالگردي از تهران براي امداد رساني و كمك فرستاده شده است، بيان كرد: به ماشين آلات سنگين بالگرد، آمبولانس و امكانات بيشتري در استان نياز است.

وي در ادامه افزود: طي دو روز گذشته 10 هزار نفر در استان قزوين اسكان داده شده‌اند كه از اين تعداد شش الي پنج هزار نفر در شهر قزوين، دو هزار نفر در تاكستان، دو هزار نفر در اقباليه و هزار نفر در محمود آباد اسكان يافته‌اند.

پورمهدي بيان كرد: تاكنون شش جلسه ستاد حوادث غير مترقبه در استان تشكيل شده است و تمامي ‌دستگاه‌ها با همكاري و هماهنگي در حال فعاليت هستند.

جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه در خصوص پذيرايي از مسافران اسكان يافته گفت: دانشگاهها،‌ ادارات،‌ سپاه، بسيج و دستگاه‌هاي زيادي دراستان در راستاي تغذيه، دادن پتو و امكانات به اين مسافران فعاليت مي‌كنند.

وي اظهار كرد:‌ نزديك به 200 اتوبوس وارد استان شده‌ است كه البته اين به غير از كاميون و سواري است.

جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان قزوين بيان كرد: دو روز پيش يكهزار مسافر به وسيله قطار به تهران فرستاده شد و درصددهستيم تا به وسيله يك قطار ديگر كه در خواست آن به وزارت كشور داده شده است، سه هزار مسافر نيز به استان آذربايجان‌شرقي فرستاده شوند.

جانشين رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان با اشاره به بسته بودن راه‌هاي مواصلاتي استان افزود: جاده قديم قزوين - تهران هم اكنون باز شده و تردد در آن به آهستگي صورت مي‌گيرد،‌ در صورتي كه فضاي جوي اجازه دهد اتوبان تهران - قزوين و قزوين - زنجان تا بعد از ظهر نيز باز خواهد شد.

پورمهدي گفت: اولويت اول، نجات در راه ماندگان بوده است، از اين رو تمام تلاش‌ها در جهت كسب اطلاع از افرادي است كه در راه گرفتار برف و كولاك شده‌اند.

وي در خصوص كمبود سوخت در استان بيان كرد: از ماه‌ها قبل به اندازه‌ كافي سوخت در استان ذخيره شده و كمبودي در اين خصوص وجود ندارد و سوخت گروه‌هاي امدادرسان به موقع تامين مي‌شود.

پورمهدي همچنين با اشاره به كاهش مصرف گاز نسبت به شب گذشته از مرم به خاطر صرفه‌جويي در مصرف گاز تشكر كرد.

***  آذربايجان غربي  ***

- گاز برخي از شهرستان‌هاي استان قطع شده است

در استان آذربايجان غربي نيز در پي بارش برف شديد و گاز در بعضي از مناطق شهرستان اروميه قطع شده است كه براساس آخرين اعلام شركت گاز استان گروه‌هاي امدادي در حال وصل گاز مشتركين به شبكه هستند.

فرزاد جديدي، مدير روابط عمومي‌شركت گاز آذربايجان غربي،‌ در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد:‌ انجام عمليات بر روي خط لوله سراسري گاز موجب قطعي در شهرستان‌هاي اروميه و سردشت شده است كه گروه‌هاي امدادي در حال وصل گاز مشتركين به شبكه هستند.

وي گفت: گاز خيابان‌هاي رودكي، والفجر، خاقاني، اسلام آباد و ايثار به دليل كاهش افت فشار قطع شده بود كه در حال حاضر بخشي از عمليات انجام و مشكل قطعي گاز رفع شده است.

مدير روابط عمومي‌ شركت گاز آذربايجان غربي خاطرنشان كرد:‌ افزايش مصرف شهروندان و كاهش افت فشار موجب قطعي گاز، در بعضي از مناطق اين شهرستان شده است.

***  زنجان  ***

-اتوبان زنجان- قزوين در سومين روز متوالي بسته است

- 57 راه روستايي در استان مسدود است

-مسير تردد کاميونهاي حمل کالا در حوزه استان زنجان بازگشايي شد

-مسافران مستقر در استان به وسيله 3 قطار فوق العاده راهي مقصد شدند

-واژگوني يك دستگاه اتوبوس كه 12 نفر مجروح و 4 نفر کشته به همراه داشت

اتوبان زنجان- قزوين امروز، در سومين روز متوالي به علت كولاك و يخبندان بسته است

احمد خليلي، مسئول روابط عمومي اداره کل راه و ترابري استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، ضمن اعلام خبر فوق گفت: عوامل راهداري استان از روز گذشته به صورت مستمر در زمينه بازگشايي اتوبان از طرف زنجان- ابهر مشغول فعاليت هستند.

وي افزود: با فعاليت‌هاي اكيپ راهداري امكان بازگشايي اتوبان تا پايان امروز وجود دارد.

خليلي يادآور شد: در باند جنوبي اتوبان (حوزه ابهر- خرمدره) برف به ارتفاع يك متر وجود دارد كه بازگشايي را تا حدودي با مشكل مواجه كرده است.

مسؤول روابط عمومي اداره کل راه و ترابري استان خاطرنشان كرد: مسير تردد کاميونهاي حمل کالا در حوزه استان زنجان بازگشايي شده است و اين محور در حوزه تاكستان نيز به كمك عوامل راهداري استان بازگشايي شد.

خليلي با اشاره به اين كه تردد در محور زنجان - طارم با زنجيرچرخ امكان پذير است، تصريح كرد: محور قيدار- ابهر نيز داراي كولاك و برف سنگين است كه در حال بازگشايي است.

وي از بسته بودن اكثر راه‌هاي روستايي ابهر خبر داد و گفت: در شهرستان زنجان 15 راه روستايي، خرمدره 10 راه روستايي، خدابنده 20 راه روستايي، ايجرود 4 راه روستاي و در طارم نيز 8 راه روستايي مسدود است.

خليلي در پايان گفت: از مردم درخواست مي‌كنيم از سفرهاي غيرضروري خودداري كرده و در صورت سفرهاي ضروري نيز زنجيرچرخ و لوازم ايمني به همراه داشته باشند.

همچنين فرماندار زنجان اعلام كرد: مسافراني كه طي 2 روز گذشته به دليل كولاك برف و يخ بندان در مساجد استان زنجان مستقر شده بودند، عصر روز گذشته به وسيله 3 قطار فوق العاده راهي مقصد شدند.

آراض ضيايي به ايسنا گفت: 400 نفر از مسافران باقيمانده نيز به وسيله اتوبوس راهي تهران شدند.

وي افزود: در شب گذشته نيز حدود 950 نفر مسافر جديد از تبريز و كردستان وارد استان شده بودند و به دليل بسته بودن راه‌ها در 3 مسجد بزرگ استان اسكان داده شدند.

وي با اشاره به اين كه نامناسب شدن وضعيت راه‌هاي استان خوشبختانه تلفات جاني به دنبال نداشت، يادآور شد: غير از واژگوني يك دستگاه اتوبوس كه 12 نفر مجروح و 4 نفر کشته به همراه داشت، حادثه‌ ديگري در استان رخ نداده است و واژگوني اتوبوس نيز بر اثر بي‌احتياطي راننده اتفاق افتاده و به دليل وضيت راه‌ها نبوده است.

رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه شهرستان زنجان با اشاره به اينكه 8 هزار نفر مسافر مستقر در استان مورد استقبال مردم و مسؤولين قرار گرفتند، خاطرنشان كرد: بسياري از مردم استان براي بازديد و نيز به منظور برآورده كردن نيازهاي مسافران در هواي سرد به مساجد مراجعه مي كردند كه اين نشانه مهمان نوازي مردم استان زنجان است.

وي اظهار كرد: كليه خدمات ارائه شده به مسافرين از سوي سازمانهاي عضو ستاد حوادث غير مترقبه انجام شد.

همچنين، به گزارش روابط عمومي جمعيت هلال احمر استان اين سازمان طي 2 روز گذشته توانست به 36 مورد تصادف رانندگي در محورهاي مواصلاتي استان که به دليل كولاك شديد و لغزندگي سطح جاده‌ها دچار حادثه شده بودند امدادرساني كند.

بنابر همين گزارش تعداد 320 امدادگر و 125 نفر پرسنل امدادي در سطح استان زنجان با بكارگيري 23 خودروي سبك و سنگين و 11 دستگاه آمبولانس نسبت به ارائه خدمات امدادي و امدادرساني در محل وقوع حوادث نسبت به حادثه ديدگان اقدام كردند.

همچنين در ادامه امدادرساني جمعيت هلال احمر استان، نيروهاي امدادي در سطح استان به 17 نفر مصدوم كه به دليل سرمازدگي دچار مصدوميت شده بودند امدادرساني كردند.

***  قم  ***

-تردد در اتوبان تهران قم تنها با زنجير چرخ امكان پذير است

-جاده قديم قم- تهران تا عصر امروز باز مي‌شود

سرما و يخبندان بي‌سابقه در استان قم، باعث اختلال در رفت و آمد و زندگي روزمره مردم شده است؛ بر اساس آخرين گزارشات جاده قديم تهران و برخي از جاده‌هاي روستايي منتهي به شهر قم به علت يخبندان و سرماي شديد بسته است، همچنين امتحانات كليه مدارس استان و دانشگاه پيام‌نور امروز لغو شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا بهرامي‌، معاون امداد و نجات هلال احمر استان قم با بيان اين كه تا ساعت 9 صبح امروز 172 نفر مجروح و 291 دستگاه خودرو خسارت ديده‌اند، افزود: با تلاش جمعيت هلال احمر تعداد 175 نفر به مراكز درماني منتقل شده و 3 هزار و 233 نفر كه در راه مانده بودند، توسط اين جمعيت اسكان داده شدند.

وي با اشاره به حضور 195 امدادگر در راههاي استان گفت: در اين مدت پنج ‌آمبولانس، چهار وانت كمك دار و و يك بالگرد هلال احمر جهت كمك به روستاييان بكار گرفته شده است.

بهرامي ‌در خصوص اقلام توزيعي بين در راه ماندگان بيان كرد: تاكنون تعداد 8286 قرص نان، 675 جعبه خرما، 4012 قوطي تن ماهي، 5375 بسته بيسكويت، 2773 تخت پتو بين در راه ماندگان توزيع شد.

معاون امداد و نجات استان با بيان اين كه كليه محورهاي مواصلاتي استان به جز جاده قديم قم ـ تهران باز است، گفت:‌ كليه محورهاي مواصلاتي استان قم، توسط يك فروند چرخ بال امدادي كنترل شده است.

شريعتمداري، مدير روابط عمومي ‌اداره كل راه وترابري استان قم نيز از بازگشايي اتوبان قم ــ تهران در روز گذشته خبر داد و گفت: تردد در اين مسير تنها با زنجير چرخ امكان‌پذير است.

وي با اشاره به مسدود بودن جاده قديم قم - تهران ابراز كرد: كاميون‌ها و ماشين‌هاي باري از محور اتوبان قم - تهران و با زنجير چرخ تردد مي‌كنند.

وي از بازگشايي كليه محورهاي اصلي روستايي تا مركز بخش‌ها خبر داد و گفت: كليه محورهاي اصلي روستايي به جز جاده‌هاي منتهي به روستاهاي انجيله، امامزاده اسماعيل، سيرو، و ناج كندرود،‌ عباس‌آباد، نعمت آباد،‌ علي‌آباد نيزار، نايه و كياب كه علي‌رغم بازگشايي در روز گذشته به علت برودت پيش از حد هوا همه جا يخبندان و مسدود شد، بازگشايي شده‌اند.

وي تصريح كرد: عوامل راهداري تلاش مي‌كنند تا راه‌هاي روستايي فوق را بازگشايي كنند.

شريعتمداري از رانندگان خواست از سفرهاي غير ضروري خودداري كنند و با بيان اين كه تا عصر امروز جاده قديم قم – تهران باز مي‌شود، گفت: پيامك 3000141 و شماره 141 به صورت شبانه‌روزي آماده پاسخگويي به همشهريان در خصوص اخرين وضعيت راه‌ها خواهد بود.

عروجي، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استان قم نيز اعلام كرد:‌ كليه محورهاي استان به جز راه‌هاي روستايي باز است.

وي تصريح كرد: راه‌هاي روستايي تنها تا مركز بخش‌ها باز و رفت آمد وجود دارد.

پليس راه استان قم نيز از وقوع 17 فقره تصادف در اتوبان قم - تهران تا آخرين ساعات 17 دي ماه خبر داد كه در اين تصادفات سه نفر مجروح شدند.

دكتر برقعي، مدير روابط عمومي ‌دانشگاه علوم پزشكي قم نيز بيان كرد: اورژانس قم از نيمه شب،‌ 16 دي ماه تا ساعت 22 شب(17 دي ماه)،‌ مجموعا 160 ماموريت انجام داده است كه از اين طريق، 142 مورد شهري و 18 مورد جاده‌اي بوده است.

وي افزود: از 23 مورد تصادف گزارش شده به اورژانس 13 نفر مجروح شدند كه 12 نفر درمان سرپايي و يك نفر در بيمارستان بستري شدند.

همچنين يك نفر بر اثر تصادف جاده‌اي فوت شد.

به گزارش ايسنا، همچنين دماي هواي قم هم اکنون 5 درجه سانتيگراد زير صفر است كه پيش‌بيني مي‌شود در 24 ساعت آينده حداقل به 10 درجه سانتيگراد زير صفر و حداکثر به صفر درجه برسد

آستاني، مدير روابط عمومي اداره کل هواشناسي استان با بيان اين مطلب گفت: سلفچگان نيز هم اکنون داراي 6 درجه زير صفر است که پيش‌بيني مي شود به حداقل 11 درجه زير صفر برسد همچنين شهر کهک نيز هم اکنون 7 درجه زير صفر است که پيش بيني مي شود تا پايان امشب به حداقل 17 درجه زير صفر برسد.

بنابر اعلام اين اداره کل قم شب گذشته سردترين شب در طي 15 سال گذشته را با دماي 17 درجه سانتيگراد زير صفر تجربه کرده است، همچنين دماي شهر کهک شب گذشته 16 درجه زير صفر اعلام شده است.

بنابراين گزارش بيشترين بارندگي در روز گذشته تا کنون مربوط به روستاي فرج‌آباد از توابع بخش مرکزي قم به ميزان 3 سانتي‌متر بوده است، همچنين بارش برف در روستاهاي ديگر استان نيز ادامه دارد که به دليل عدم ارتباط با اين روستاها گزارش دقيقي از ميزان بارندگي آنها در دست نيست.

***  كرج***

-قريب به 500 مسافر بازمانده از سفر ساماندهي شدند

فرماندار كرج گفت:490 مسافردر مسير كرج ـ تبريز، كرج ـ اشتهارد، كيان‌مهر ـ ماهدشت كه بر اثر بارش برف و سفر باز مانده بودند، ساماندهي شدند.

محمدجواد كوليوند در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: در كرج با تشكيل ستاد حوادث غيرمترقبه و ستاد اجرايي جلوي هرگونه حوادث ناشي از بارش برف، گرفته شد.

وي افزود: 180 نفر مسافر در مسير كرج ـ تبريز، 200 نفر در مسير كرج ـ اشتهارد، 110 نفر در مسير كيان‌مهر ـ ماهدشت بر اثر بارش برف از سفر بازمانده بودند كه 180 نفر از آنها در ترمينال كلانتري كرج، 200 نفر در مسجد و ورزشگاه‌هاي اشتهارد و 110 نفر نيز در مسجد وليعصر ماهدشت اسكان داده شدند و پس از طبيعي شدن هوا به مسير خود ادامه دادند.

كوليوند خاطرنشان كرد: همچنين سه نفر از زنان باردار كه در اين مسيرها از سفر باز مانده بودند، فرزندان آنها پس از اعزام به روستاهاي اطراف در بيمارستان‌ها به دنيا آمدند.

همچنين سيف‌الله جعفري، مسوول ستاد حوادث غيرمترقبه كرج نيز گفت: تمامي ‌مسيرهاي داخلي كرج به ويژه خيابان‌هاي اصلي باز شده و تردد در حال جريان است و اكيپ‌هاي شهرداري در حال باز كردن خيابان‌هاي فرعي هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha