• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۶ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8610-05730
  • خبرنگار : 71133

با اميد به‌ كمترين اعتراض‌ها در اكران، شوراي صنفي نمايش در خانه‌ي سينما تشكيل جلسه داد

با اميد به‌ كمترين اعتراض‌ها در اكران، 
شوراي صنفي نمايش در خانه‌ي سينما تشكيل جلسه داد

جلسه شوراي صنفي نمايش با حضور اعضاي جديد اين شورا در خانه سينما تشكيل شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين جلسه كه ساعاتي قبل برگزار شد، رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما در سخناني با ابراز خرسندي از تشكيل مجدد اين شورا با اعضاء جديد كه در برگيرنده همه سلايق است، تصريح كرد: سينماي ما در بسياري از مسائل دچار آسيب و مشكل است كه پخش و اكران هم جزئي از آنها است و بر خلاف صحبت‌هايي كه مطرح مي‌شود، اعتقاد ندارم همه مشكلات سينما به اين بخش برمي‌گردد.

او به اعضاء جديد شوراي صنفي نمايش اشاره كرد و اظهار داشت: همه از كارشناسان هستند و اميدواريم از اين پس شاهد كمترين اعتراض و بيشترين ميزان عدالت‌ورزي در بخش اكران باشيم و بنده هم به‌عنوان عضوي از خانه سينما در كنارتان خواهم بود.

ميركريمي با بيان اين كه فعاليت‌هاي صنفي در خانه سينما جنبه‌ي مادي ندارد اظهار داشت: آن‌هايي كه زحمت مي‌كشند، اولين كساني هستند كه آسيب مي‌بينند و پيشاپيش از هم تشكر مي‌كنم و خسته نباشيد مي‌گويم.

وي همچنين با تبريك به هيات رييسه شوراي عالي تهيه‌كنندگان براي انتخاب شدنشان و اظهار خرسندي از به سرانجام رسيدن اين شورا گفت:‌ يكي از موانعي كه وجود داشت پراكندگي آراء تهيه‌كنندگان بود در حاليكه بدون يك صنف قوي تهيه‌كنندگي ـ كه ركن اصلي خانه سينماست ـ نمي‌توان بسياري از مشكلات را حل كرد.

مديرعامل خانه سينما اظهار داشت: خيلي خوشبين هستم تا بسياري از مشكلاتي كه داشتيم با پيگري دوستان در صنف شوراي عالي تهيه‌كنندگان حل و فصل شود.

محمود اربابي مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي نيز با اشاره به تشكيل شوراي صنفي نمايش طي چند ماه گذشته در محل اداره كل گفت: اين شورا با اعضا جديد و شكل بهتر از امروز در خانه سينما تشكيل جلسه خواهد داد و اميدوارم ديگر ضرورتي پيش نيايد تا اين جلسات در مكانهاي ديگري تشكيل شود.

اربابي شوراي صنفي را ذي‌نفع‌ترين مجموعه در سينماي ايران دانست كه اكران را مديريت مي‌كند و تصريح كرد: هر چقدر شوراي صنفي در اجراي آيين‌نامه عيان‌تر عمل كند، موقعيت باثبات‌تري را خواهد داشت.

وي ادامه داد: من پيشنهاد مي‌دهم تا اين شورا در كنار كارهايي كه براي تامين نيازهاي طرف‌هاي درگير در اكران انجام مي‌دهد، رابطه‌يي را هم با اداره كل داشته باشد تا بخشي از مشكلات را ما حل كنيم تا آنچه راجع به مافياي اكران و مسائل ديگر مطرح مي‌شود رنگ ببازد و نقاط آسيب‌پذير شوراي صنفي كاهش پيدا كند.

اربابي با بيان اينكه بايد از آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، تجربه‌ كسب كرد، اظهار داشت: الآن تركيب شورا گسترده‌تر شده و به 9 نفر رسيده است و همه اين‌ها مي‌تواند حاشيه‌ها را بزرگتر كند و با رعايت قاعده‌بازي، آسيب‌ها كمتر خواهد شد.

وي بحث تنوع آثار در دوره‌هاي اكران، عدالت، فرايند شكوفايي، اقتصاد سينما، تقويت ديدگاه فرهنگي و مديريت فرهنگي زمان اكران را از نكات مهمي برشمرد و توجه اعضاي شوراي صنفي نمايش را به آن جلب كرد.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي با بيان اينكه شوراي صنفي حرفي براي پنهان كردن ندارد پيشنهاد كرد: مكانيزمي طراحي شود تا زمان جلسات مشخص باشد و در آمفي تئاتر خانه سينما برگزار شود تا همه‌ي اهالي سينما بتوانند در آن شركت كنند، چون ممكن است مسائلي كه از سوي ديگران مطرح مي‌شود، براي شورا مفيد باشد.

وي همچنين تاكيد كرد: شوراي صنفي به‌فيلم‌هايي هم كه از اكران باز مي‌مانند توجه كند و فضاي مناسبي را براي اكران در نظر بگيرد.

اربابي خاطرنشان كرد: اين شورا حاصل تعامل كل سينماي ايران است و اين فضا و فرصت از سوي اعضا جدي گرفته شود تا فصل جديد اين شورا پر رونق باشد و اميدوارم شرايطي فراهم نشود تا ما دوباره به ميدان بياييم.

غلامرضا موسوي رييس شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران هم در سخناني راه‌اندازي مجدد شوراي صنفي نمايش را اقدام خوب و مباركي دانست و گفت: مشكلات اكران ما به كمبود سالن بر مي‌گردد و با اضافه شدن 10 سالن جديد دربهترين نقاط تهران در سال 78 مشكلات كمتري را خواهيم داشت و كمك زيادي در به سينما آوردن مردم خواهد داشت.

موسوي با بيان اين كه بايد بتوانيم فيلم‌هاي مخاطب خاص را هم به نحوي كه شايسته است اكران كنيم تصريح كرد: بايد سالن‌هاي خاصي براي اين فيلم‌ها در نظر گرفته شود و با اختصاص رايانه‌يي به اين آثار شرايط اكرانشان بعد از سال‌ها فراهم شود.

او معتقد است: الآن تنوع متفاوتي در اكران داريم و مردم مي‌توانند آثار دلخواهشان را انتخاب كنند، بنابراين در ادامه‌ي اين مسير هم بايد به سمتي برويم تا تنوع آثار را داشته باشيم.

سپس در ادامه‌ جلسه‌ي شوراي صنفي نمايش با حضور اعضاي جديد متشكل از علي سرتيپي، ناصر شعباني، رضا بانكي، منوچهر محمدي و مجيد قاري‌زاده از تهيه‌كنندگان، محمد اشرقي ، محمدرضا صابري و عليرضا فرجي از سينماداران و همايون اسعديان از كانون كارگردانان تشكيل جلسه داد و در ادامه انتخاب رييس شورا به جلسه آينده در ساعت 10 دوشنبه 17 دي ماه موكول شد.

گفتني است: يك نفر از انجمن سينماداران نيز در هفته آينده به اين شورا اضافه خواهد شد.

ميرزايي از اداره كل نظارت و ارزشيابي و طلايي از خانه سينما از ديگر حاضران اين نشست بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha