• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8610-05353
  • خبرنگار : 71021

احياي شعربافي هم‌چنان معطل وام! معاونت صنايع دستي كشور: مشكل را بانك ايجاد كرده است معاون صنايع دستي اصفهان: وام با تاييد بانك بلافاصله پرداخت مي‌شود

احياي شعربافي هم‌چنان معطل وام!
معاونت صنايع دستي كشور: مشكل را بانك ايجاد كرده است
معاون صنايع دستي اصفهان: وام با تاييد بانك بلافاصله پرداخت مي‌شود

مشكل پرداخت تسهيلات بانكي به كارگاه‌هاي شعربافي كاشان براي سامان‌دهي و احيا با گذشت بيش از يك سال از توافق و بازديد سرپرست پيشين معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور، تاكنون رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اواخر آبان‌ماه سال گذشته، پس از بازديد سرپرست پيشين معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي همراه گروه كارشناسي از كارگاه‌هاي شعربافي كاشان، ميان بانك مركزي و اين معاونت توافق شد تا از محل وام‌هاي قرض‌الحسنه 300 ميليون تومان به شعربافان كاشاني پرداخت شود كه پس از تعيين بانك عامل، مشخص شد كه براساس قوانين موجود، وام‌هاي قرض‌الحسنه 500 هزار تومان است و بيشتر از اين مبلغ پرداخت نمي‌شود؛ درحالي‌كه طبق توافق به هر كارگاه پنج ميليون تومان براي سامان‌دهي بايد پرداخت مي‌شد و به همين دليل، كار متوقف شد.

يك كارشناس مسؤول در معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مركزي پس از گذشت بيش از يك سال از جريان بازديد و توافق‌ها، به خبرنگار ايسنا گفت: پس از بازديد قرار شد، براي 60 كارگاه شعربافي، 300 ميليون تومان وام پرداخت شود كه مجوز آن از رييس جمهور دريافت، با بانك مركزي توافق و بانك عامل نيز مشخص شد.

وي تاكيد كرد: مجوز پرداخت اين وام موجود است و بانك عامل بايد پر داخت كند و معاون توسعه‌ي مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز اين موضوع را بدون اشكال دانسته است. اكنون تمام مجوزها و نامه‌ها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان فرستاده شده‌اند و قرار شده است كه تفاهم‌نامه‌اي با بانك عامل بسته شود و شماره حسابي را تعيين كنند تا يارانه‌ي مورد نظر را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مركزي پرداخت كند.

به اعتقاد اين كارشناس مسؤول در معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي، تمام اقدامات مربوط به اين معاونت انجام شده‌اند و مشكل را بانك ايجاد كرد كه كار با تاخير مواجه شد و با مجوز موجود، بانك از انجام اين كار نمي‌تواند خودداري كند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا اظهار كرد: توافق‌نامه با بانك عامل (تجارت) در اصفهان بسته و اين توافق‌ها براي بانك تجارت مركزي در تهران فرستاد شده است تا اعلام نظر كند.

احمد اديب ادامه داد: هريك از 60 كارگاه شعربافي تعيين‌شده، پنج ميليون تومان وام دريافت مي‌كنند كه در اين توافق مبلغ وام، سود آن و نحوه‌ي پرداخت توافق شده است.

به گفته‌ي او، در توافق نخست، وام از محل حساب‌هاي قرض‌الحسنه بايد پرداخت مي‌شد كه در اين سيستم امكان پرداخت مبلغ تعيين‌شده وجود نداشت. بنابراين در توافق جديد، نظام مناسب‌تري براي پرداخت اين وام تعيين شد.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان بيان كرد: براساس توافق صورت‌گرفته، اين وام با بهره‌ي تك‌رقمي پرداخت مي‌شود كه با توجه به سود وام‌هاي موجود، بخشي از اين مبلغ سود را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بخش ديگر را صنعتگر پرداخت مي‌كند.

وي افزود: معاونت صنايع دستي حدود پنج نفر از شعربافان كاشان را براي دريافت تسهيلات خوداشتغالي به كارگروه اشتغال استان معرفي كرده است كه پس از تصويب، وام اين افراد پرداخت مي‌شود.

اديب با بيان اين‌كه نحوه‌ي توافق‌هاي صورت‌گرفته در مرحله‌ي نخست درباره‌ي وام سامان‌دهي كارگاه‌هاي شعربافي با شرايط بانك‌ها هماهنگ نبود كه بايد كارشناسي مي‌شد، اظهار داشت: اين توافق‌ها در استان اصفهان صورت گرفته‌اند كه بايد در تهران تاييد شوند و به محض توافق و تاييد، وام سامان‌دهي و احياي كارگاه‌هاي شعربافي در كاشان بلافاصله و تا سال آينده پرداخت مي‌شود.

حسن مسافرچي ـ رييس انجمن صنفي شعربافان كاشان ـ با اشاره به نامه‌ي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان به سازمان مربوط در اصفهان مبني بر پرداخت نشدن تسهيلات بانكي به شعربافان، گفت: در اين نامه درخواست‌هاي شعربافان كاشان و نيازهاي آنها كه تاكنون بي‌نتيجه و بدون رسيدگي مانده، مطرح شده‌اند.

وي با بيان اين‌كه شعربافان مشكل بيمه و سختي كار دارند، افزود: اداره‌ي كار و امور اجتماعي كاشان پس از بررسي‌ها، اين حرفه را با توجه به وضعيت و شرايط كار آن، مشمول مشاغل سخت و زيان‌آور دانسته است كه دريافت مزاياي سختي كار در قالب اين نامه، از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخواست شده، همچنين پيشنهاد شده است تا بخشي از اين وام را براي بيمه كردن هنرمندان درنظر بگيرند تا اين مشكل شعربافان كه بعضي از آنها ديگر توان كار ندارند، رفع شود.

مسافرچي با اشاره به درآمد اندك حاصل از فعاليت در اين رشته، بيان كرد: فصل كار شعربافان كاشان، زمستان است و بايد در اين فصل، بازار اين هنر تقويت شود و اين درحالي است كه بيشتر هنرمندان شعربافي، وضعيت درآمدي مناسب و توان پرداخت‌ هزينه‌ها را ندارند و بايد مشكل آنها سريع‌تر رفع شود.

شعربافي حدود 600 سال در كاشان پيشينه دارد كه براي جلوگيري از انحلال اين رشته و راه‌اندازي دوباره‌ي كارگاه‌هاي شعربافي كاشان، موضوع دادن تسهيلات بانكي به شعربافان و كارگاه‌هاي آن از سال 1384 تاكنون پي‌گيري شد؛ اما پس از تغيير مسؤولان اين منطقه، اقدامات مربوط به تسهيلات مورد نياز براي احياي كارگاه‌ها و رشته‌ي شعربافي متوقف شدند.

پس از بازديد سرپرست پيشين معاون هنرهاي سنتي وصنايع دستي و توافق براي پرداخت وام براي سامان‌دهي و احياي كارگاه‌هاي شعربافي، اين اميد حاصل شد كه مشكلات اين هنر پيش از دچار شدن به سرنوشت زري‌بافي يا مخمل‌بافي رفع شوند؛ اما احيا و سامان‌دهي كارگاه‌هاي شعربافي كاشان تا امروز به‌دليل ناهماهنگي در بخش بانك به تعويق افتاده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha