• چهارشنبه / ۸ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00606.124122
  • خبرنگار : 71021

پرداخت وام احياي شعر‌بافي پس از گذشت سه‌سال هم‌چنان بلاتكليف مانده است! بانك تجارت از مشاركت در پرداخت اين وام كناره‌گيري كرد

پرداخت وام احياي شعر‌بافي پس از گذشت سه‌سال هم‌چنان بلاتكليف مانده است!
بانك تجارت از مشاركت در پرداخت اين وام كناره‌گيري كرد

توافق معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي با بانك مركزي براي اعطاي تسهيلات به كارگاه‌هاي شعربافي كاشان با هدف سامان‌دهي و احياي اين رشته، پس از گذشت سه‌سال هنوز به نتيجه نرسيده و هم‌چنان بلاتكليف مانده است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آبان‌ماه سال 1385، وقتي نخستين سرپرست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي همراه هيأتي از كارگاه‌هاي شعربافي كاشان ديدن كرد، تصميم گرفت در توافقي با بانك مركزي با اعطاي تسهيلاتي براي حفظ و سامان‌دهي رشته‌ي شعربافي با 600 سال پيشينه در كاشان اقدام كند.

براساس توافق اين معاونت با بانك مركزي، قرار شد 300ميليون تومان از محل وام‌هاي قرض‌الحسنه به كارگاه‌هاي شعربافي كاشان داده شود، حتا بانك عامل (تجارت) هم تعيين شد؛ اما پس از اين توافق، مسؤولان متوجه شدند، براساس قوانين موجود وام‌هاي قرض‌الحسنه فقط 500هزار تومان مي‌توانند به شعرباف‌ها پرداخت كنند. درحالي‌كه طبق توافق صورت‌گرفته بايد به هر كارگاه شعربافي پنج‌ميليون تومان پرداخت مي‌شد. آن زمان، 60 كارگاه شعربافي در كاشان مشمول اين وام مي‌شدند، حتا مجوز اين كار از رييس‌جمهور دولت هشتم گرفته شد؛ اما به‌دليل نقص قانوني كه وجود داشت، اين كار متوقف شد.

يك‌سال پس از اين توافق در سال 1386، معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي بار ديگر با سازمان‌هاي مربوط روي اين موضوع توافق كرد و قرار شد، مدارك لازم را براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان بفرستد تا آن‌ها با بانك عامل، يعني تجارت تفاهم‌نامه‌اي را امضا و شماره‌ي حسابي را تعيين كنند تا اين سازمان يارانه‌ي مورد نظر را به اين شماره پرداخت كند.

احمد اديب ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان ـ سال 1386 به خبرنگار ايسنا گفت كه با بانك تجارت اين استان توافق كرده و قرار شده است، متن آن را براي بانك تجارت مركزي بفرستد تا آن‌ها اعلام نظر و تأييد كنند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان با بانك تجارت اين استان توافق كرده بود تا نظام مناسب‌تري را با بهره‌ي تك‌رقمي براي پرداخت اين وام تعيين كنند. براساس اين توافق، بخشي از اين سود را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بخش ديگر را هنرمند پرداخت مي‌كرد؛ اما اكنون با گذشت دوسال از توافق آخر، شعرباف‌هاي كاشاني هنوز اين وام را دريافت نكرده‌اند!

حسن مسافرچي ـ رييس انجمن صنفي شعربافان كاشان ـ با بيان اين‌كه هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است و آن‌ها وامي را نگرفته‌اند، به خبرنگار ايسنا گفت: پيش از انتخابات، ما با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و استان اصفهان ارتباط برقرار و موضوع را بار ديگر مطرح كرديم. حتا به استاندار اصفهان هم مراجعه كرديم كه رسيدگي به اين موضوع را به پس از انتخابات ارجاع دادند. پس از انتخابات نيز فرماندار كاشان نامه‌اي را خطاب به استاندار اصفهان نوشت و گله كرد كه پس از گذشت سه‌سال هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و وامي پرداخت نشده است. هفته‌ي گذشته نيز سرپرست جديد معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور سفر كوتاهي به كاشان داشت؛ اما مدت حضور او در اين شهر آن‌قدر كم بود و اطرافيانش آن‌قدر زياد كه فقط توانستيم سي‌دي تهيه‌شده از رشته‌ي شعربافي را همراه يك نامه به خانم داينالي بدهيم.

او ادامه داد: اكنون كارگاه‌هاي شعربافي كاشان نيمه‌تعطيل‌اند و اين محصول فقط براي مصرف داخلي توليد مي‌شود. چند نفر از توليد‌كنندگان نيز اين كار را كنار گذاشته‌اند؛ اما چون سن زيادي دارند، نمي‌توانند كار ديگري انجام دهند و به‌سختي زندگي خود را مي‌گذرانند.

مسافرچي بيان كرد: ما مواد اوليه را خيلي سخت و گران تهيه مي‌كنيم. هر كيلو ابريشم 52هزار تومان خريده مي‌شود كه پس از توليد نهايي، محصول به مردم منطقه‌ي محروم كردستان كه اين پارچه جزو پوشاك آن‌هاست، فروخته مي‌شود. ما با چه قيمتي شعر را به مردم منطقه‌ي محروم كردستان مي‌توانيم بفروشيم كه براي ما درآمد داشته باشد. مردم كردستان محروم‌اند و علاوه بر اين، پارچه‌هاي خارجي مشابهي به بازار اين منطقه وارد شده‌اند و روي قيمت جنس دست‌بافت ما اثر مي‌گذارند.

وي افزود: اگر قرار نيست به شعرباف‌هاي كاشاني وام بدهند، دست كم توليد‌كنندگان كهن‌سال اين رشته را سريع‌تر بيمه كنند يا براي تهيه‌ي ابريشم يارانه بدهند.

احمد اديب ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان ـ در توضيح اين مسأله و بلاتكليفي توافقي كه سه‌سال پيش انجام شده بود، به خبرنگار ايسنا گفت: بانك تجارت كه در آن زمان با آن توافق كرديم، از اين موضوع كنار كشيد و اكنون درحال مذاكره با بانك كشاورزي هستيم. البته ما اكنون با استفاده از اعتبارات استاني در حال سامان‌دهي كارگاه‌هاي شعربافي و عبابافي هستيم.

وي اظهار داشت: براي سامان‌دهي كارگاه‌هاي هريك از اين رشته‌ها، 25ميليون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است كه در كنار آن، از برخي اعتبارات اماني نيز مي‌توانيم استفاده كنيم. ما براساس نياز هر كارگاه براي بازسازي آن اقدام مي‌كنيم. اكنون حدود سه‌ كارگاه شعربافي در حال مرمت هستند.

اديب ادامه داد: خوشبختانه مردم كاشان عِرق خاصي نسبت به شهر خود دارند و حركت‌هايي را براي احياي اين رشته آغاز كرده‌اند. اكنون برخي هنرمندان جوان با سرمايه‌ي شخصي خود فعاليت‌هايي را در رشته‌ي شعربافي آغاز كرده‌اند كه اميدواريم از اين كار دل‌سرد و نااميد نشوند.

او درباره‌ي حمايت از شعربافان كهن‌سال و پيش‌كسوت كاشان، بيان كرد: بيش‌تر هنرمندان صنايع دستي با مشكل مالي مواجه‌اند. معمولا فعاليت هنرمندان در كهن‌سالي‌ كم‌تر و هزينه‌هاي درماني آن‌ها بيش‌تر مي‌شود كه رفع اين مشكل به چتر حمايتي و نگاه جديد براي حمايت نياز دارد.

اديب گفت: در استان اصفهان براي حمايت از هنرمندان كهن‌سال اعتباري وجود دارد؛ اما در اختيار معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيست. اين اعتبار در قالب قانون تكريم هنرمندان تعيين شده است كه هنرمندان بالاي 60 سال مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ ولي اين اعتبار در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه فرآيند طولاني دارد؛ اما در هر صورت، طرح خوبي است كه هنرمندان از طريق آن مي‌توانند حمايت شوند.

وي با بيان اين‌كه اعتبارات اين بخش بايد زياد شود تا بتوانيم هنرمندان كهن‌سال را كه جمع زيادي هم هستند، حمايت كنيم، اضافه كرد: معمولا ما برخي از اين هنرمندان را براي تحت پوشش قرار‌ گرفتن در اين طرح به وزارت ارشاد معرفي مي‌كنيم؛ اما تعداد اين هنرمندان بسيار و بودجه‌ي آن خيلي كم است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha