• چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۸۶ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8609-08480
  • منبع : نمایندگی قزوین

شكارسري در مراسم يادبود در قزوين: قيصر امين‌پور بر گردن شعر حق زيادي دارد

شكارسري در مراسم يادبود در قزوين:
قيصر امين‌پور بر گردن شعر حق زيادي دارد
حميدرضا شكارسري گفت: اگر قيصر امين‌پور شعري هم نگفته بود، با انتشار كتاب "سنت و نوآوري در شعر معاصر" بر گردن شعر حق زيادي داشت. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شاعر در مراسم بزرگداشت قيصر امين‌پور كه در كتابخانه‌ي‌ امام خميني (ره) قزوين برگزار شد، با بيان اين مطلب، درباره‌ي ويژگي‌هاي شعري قيصر امين‌پور، گفت: ديدگاه ساده‌انگارانه‌اي هست كه آثار ادبي و شعر را منعكس‌كننده‌ي بي‌كم و كاست اجتماع مي‌داند و نگاه ديگري معتقد است، پيوند ادبي اجتماع را لزوماً نبايد در شعرهاي ادبي جست‌وجو كرد؛ بلكه زيرساخت‌هاي ذهني، فرهنگي و اجتماعي انسان‌ها را در ساختارهاي ادبي بايد تشخيص داد، كه شعر قيصر در زمان انقلاب و جنگ تحميلي از نوع دوم بوده است. او با بيان اين‌كه شعر انقلاب در گام‌هاي اول خود بروز حوادث اجتماعي را در خود نشان مي‌دهد، ادامه داد: اين در حالي‌ است كه شعر انقلاب و دفاع مقدس بايد به يك شعر متعهد تبديل شود كه نمونه‌اي خوب از اين شعر متعهد در آثار قيصر به‌چشم مي‌خورد. شكارسري با اشاره به شعر برون‌گرا و تأثير گرفتن اين شعرها از حوادث جامعه، گفت: در حوادث اجتماعي و سياسي، شاعراني هستند كه به ساختار و محتوا در شعر مي‌انديشند. وي ساختارهاي حاكم بر ادبيات شعري انقلاب و دوران جنگ را گفتمان ديني، گفتمان جمعي و گفتمان مرگ‌انديشي بيان كرد و گفت:‌ در آثار قيصر امين‌پور با كمال تعجب در سال‌هاي دفاع مقدس، شعري را مي‌بينيم كه از چيزي طرفداري نمي‌كند، مغلوب حوادث آن دوران نمي‌شود و به‌دور از تاريخ‌نگاري، لحظات ناب نبرد را به‌وسيله‌ي استعاره‌ها منعكس مي‌كند. شكارسري همچنين گفت: قيصر برخلاف جريان سازگار روزگار شعري خود حركت مي‌كند و گفتمان‌هاي هنري، ديني و مرگ‌انديشي با توجه به ساختارهاي هنري در آثارش مشخص است و اگر در آن‌زمان امين‌پور در شعرهايش شعار مي‌دهد، زيبا شعار مي‌دهد. او با بيان اين‌كه اين شاعر در آثارش كم‌كم از "من جمعي" دور و به "من فردي" نزديك مي‌شود، هرچند در آخرين آثار او نشانه‌هايي از "من جمعي" ديده مي‌شود، گفت: موضوع مرگ‌انديشي در سال‌هاي فاصله گرفتن از انقلاب و دفاع مقدس در آثار قيصر از شعري مانند "شعري براي جنگ"، در سال‌هاي پاياني به يك مرگ‌آگاهي مانند شعر "سه‌شنبه‌" مي‌رسد و در هشتم آبان‌ماه 1386 صريحاً اين مرگ‌آگاهي را به ظهور مي‌رساند. بيوك ملكي هم شعر قيصر را بخشي از شخصيت اين شاعر عنوان كرد و گفت: شعرهاي قيصر بهترين مرجع براي شناختن او هستند. همچنين سيدضياء‌الدين شفيعي صحبت درباره‌ي قيصر را كاري سخت عنوان كرد و گفت: متأسفانه در اين روزها شاهد رواج پيدا كردن نسبت دادن‌هاي خويش به قيصر هستيم. او افزود: قيصر مرگ را در مدت هشت سال در تصرف خود درآورده بود و تنها زماني مرگ را در آغوش گرفت، كه چشمانش كاملاً بسته بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha