• سه‌شنبه / ۶ آذر ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8609-01788
  • خبرنگار : 71021

تصميم گردشگران انگليس براي سفر به ايران هم‌چنان در ابهام؛ نگراني در بازار گردشگري لندن وجود دارد، اما وضعيت بهتر از سال گذشته است

تصميم گردشگران انگليس براي سفر به ايران هم‌چنان در ابهام؛
نگراني در بازار گردشگري لندن وجود دارد، اما وضعيت بهتر از سال گذشته است

در شرايطي كه بازار گردشگري انگليس با هجمه‌ي تبليغات منفي رسانه‌ها عليه ايران مواجه است و به گفته‌ي تورگردانان، تعداد گردشگران ورودي از اين كشور در سال‌هاي اخير به ايران كاهش يافته است، اما تورگردانان ايراني شركت‌كننده در نمايشگاه WTM از تعامل‌هاي صورت‌گرفته در بازار جهاني گردشگري لندن احساس رضايت داشتند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بازارهاي گردشگري اروپا، نخستين بازارهايي بودند كه از تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي تاثير پذيرفتند و تعداد گردشگران ورودي از اين كشورها به ايران كاسته شد و گروه‌هاي بزرگ آنها به گروه‌هاي كوچك چند نفره تبديل شدند؛ اين موضوع، نارضايتي تورگردانان را همراه داشت، اما براساس اعلام جامعه‌ي تورگردانان، پاييز امسال در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، تعداد گردشگران ورودي به ايران بيشتر شد و وضعيت تاحدودي رضايت‌بخش بود، به‌طوري كه در بعضي از شهرها، ظرفيت امكانات اقامتي و حمل و نقل‌ پاسخگوي اين حجم از مسافران ورودي به كشور نبودند.

جريانات منفي و كاهش تعداد گردشگران در سال‌هاي اخير، بعضي از تورگردانان را بر آن داشت تا به بازارهاي جديد و جذب تور از كشورهاي آسياي شرقي فكر كنند و امسال نيز بر اين اساس، جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري توسط ستاد نمايشگاه‌ها و تبليغات تهيه شده است كه حضور در بازارهاي جديد نيز در آن ديده مي‌شود.

اگرچه نگرش شركت در بازارهاي جديد گردشگري ايجاد شده است، اما همچنان به بازارهاي قديمي ايران مانند آلمان و انگليس توجه مي‌شود و با وجود اين‌كه در سال گذشته، بيشتر تورها از اين دو كشور هدف لغو شدند، اما به اعتقاد تورگردانان، ايران همچنان بيشترين گردشگران خود را از اين كشورها دارد كه گردشگران آن‌ها نيز براي نظاره‌ي فرهنگ، تمدن و آثار تاريخي، سفر به اين سرزمين را انتخاب مي‌كنند.

در سال‌هاي اخير كه منطقه‌ي خاورميانه با بحران‌هاي بيشتري مواجه شده است و كشورهاي آفريقايي، چين و مالزي فعاليت‌هاي گسترده‌ي خود را براي جذب ميليون‌ها گردشگر آغاز كرده‌اند، گردشگران انگليسي مقصدهاي جديدي را يافته‌اند كه در اين شرايط، حضور پررنگ ايران در اين بازارهاي قديمي براي حفظ آنها، اهميت بيشتري دارد.

مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اگرچه زماني پخش تبليغات ايران را در رسانه‌هايي مانند بي‌بي‌سي وعده داده بودند، اما اين موضوع تاكنون محقق نشده است و بايد توجه كرد كه بيشترين حجم تبليغات منفي درباره‌ي ايران در رسانه‌هاي غربي و حتا بازارهاي قديمي ايران مخابره مي‌شود و گفته شده است كه ايران در اين بازارهاي كهنه‌ي خود نيز با ضعف تبليغات مواجه است و بسياري از مردم اين كشورها، ايران را از رسانه‌هاي خود و نه با تبليغات ما مي‌شناسند.

محمود كريمي ـ يكي از شركت‌كنندگان در غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري لندن WTM ـ امكانات و طراحي غرفه‌ي ايران را در اين نمايشگاه مطلوب دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: اقلام تبليغاتي ارايه‌شده نسبت به سال گذشته، مناسب و رضايت‌بخش بودند و علاوه بر اين، شرايط نمايشگاه امسال نيز بهتر بود، به‌طوري كه با آژانس‌هاي جديدي از كشورهاي كانادا، انگليس و استراليا كه براي همكاري تمايل داشتند، تعامل‌هايي برقرار شدند و جذب گردشگر از اين كشورها به ايران بسيار اهميت دارد.

محمود فرزانه ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در اين نمايشگاه ـ نيز اظهار كرد: توراپراتورهايي كه تاكنون براي ورود گردشگر به ايران همكاري مي‌كردند، هم‌چنان براي ادامه‌ي اين همكاري‌ها تمايل دارند و به‌نظر مي‌رسد، اصلا مشكلي وجود ندارد و شايد وضعيت در بازار گردشگري لندن بهتر از سال گذشته بود و ارتباط‌ها گسترده‌تر شده بودند و تعداد تورها با درصد كمي، افزايش داشته است.

وي با بيان اين‌كه در اين نماشگاه و حتا غرفه‌ي ايران، مشكلي وجود نداشت، ادامه داد: غرفه در فضاي تخصصي نمايشگاه گردشگري لندن و روابط ميان آژانس‌ها، تاثير چنداني ندارد و شايد در تصميم‌گيري گردشگران و جذب شركت‌هاي فعال، چندان نقشي نداشته باشد.

فرزانه افزود: اقلام تبليغاتي مناسبي در اين نمايشگاه توزيع شدند كه اين بخش نسبت به گذشته و ديگر نمايشگاه‌ها نظم بهتري يافته بود.

سيروس اعتمادي ـ يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري لندن ـ با وجود اين‌كه تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي عليه ايران را عاملي تاثيرگذار بر تصميم‌گيري آژانس‌هاي خارجي براي برگزاري تور به ايران دانست، اما وضعيت بازار گردشگري انگليس را نسبت به سال گذشته بهتر ارزيابي كرد و در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: تبليغات منفي همچنان بيشترين تاثير را در بازارهاي غربي دارند و آژانس‌هاي توريستي اين كشورها از تمايل كمتر گردشگران براي سفر به ايران صحبت مي‌كنند؛ اما با اين وجود، وضعيت اين بازارها نسبت به سال گذشته بهتر است و مردم با گذشت يك‌سال و روي ندادن اتفاقي خاص، كمي باورهاي خود را تغيير داده‌اند، ولي هنوز نگران‌اند.

اعتمادي ادامه داد: اطلاعات خوبي ازسوي برگزاركننده‌ي غرفه‌ي ايران در نمايشگاه WTM ارايه شدند كه در اختيار آژانس‌هاي علاقه‌مند براي همكاري با ايران قرار گرفتند و براي سال‌هاي آينده مفيد خواهند بود.

وي اظهار داشت: بيشتر توراپراتورهاي خارجي، اين اطلاعات را دريافت مي‌كنند؛ اما مشخص نيست، چه زمان به مرحله‌ي عملي و همكاري واقعي برسد. اكنون نيز بيشتر گردشگران انگليسي با توجه به امكانات حمل و نقل كشورهاي ديگر، مقصدهاي جديدي يافته‌اند و براي سفر به اين نقاط، تمايل بيشتري دارند.

اعتمادي بيان كرد: بايد براي جذب گردشگران، امكانات خود را در بخش حمل و نقل و رواديد افزايش دهيم، چون اكنون تاخير در پروازها و مدت زمان اندك رواديد گردشگران، مشكلاتي را براي تورها ايجاد كرده‌اند كه براي بهبود اين شرايط، افزايش مدت زمان اعتبار رواديد، درخواست شده است.

اكبر غمخوار ـ به‌عنوان يكي ديگر از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري لندن ـ به خبرنگار ايسنا گفت: امسال در اين نمايشگاه تعداد زيادي آژانس به غرفه‌ي ايران مراجعه كردند؛ اما نظر آن‌ها به بهبود شرايط و روشن شدن وضع منوط بود و بيشتر آنها نظرهاي ابهام‌آميزي داشتند و اگرچه تمايل براي برگزاري تور به ايران در آنها وجود داشت، اما تبديل اين تمايل به واقعيت مشكل است.

وي افزود: با توراپراتورهاي خارجي، بخصوص انگليس مذاكره‌هايي شده‌اند؛ اما تصميم آن‌ها همچنان در هاله‌اي از ابهام است، چون هجمه‌ي تبليغات منفي عليه ايران در اين كشورها وجود دارد.

به اعتقاد او، گردشگران اروپايي علاقه‌ي بسياري براي سفر دارند و با فرهنگ ايران بيشتر آشنا هستند و اگر تبليغات ايران در رسانه‌هاي اين كشورها آغاز شود، تاثير مثبتي خواهد داشت.

غمخوار وضعيت غرفه‌ي ايران را در نمايشگاه امسال با توجه به نظر بازديدكنندگان و تبليغات صورت‌گرفته مناسب ارزيابي كرد.

درحالي‌كه مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري پيش از آغاز اين نمايشگاه از حضور 16 شركت‌كننده‌ي داخلي از آژانس‌هاي توريستي سازمان منطقه‌ي آزاد كيش و شركت‌هاي هواپيمايي خبر داده بود، اما گفته شد كه 14 شركت حضور داشتند و بار ديگر، جاي شركت‌هاي هواپيمايي با وجود اهميت اين بخش در فعاليت‌هاي گردشگري خالي بود؛ ولي در اين ميان، دفاتر خدمات مسافرتي بودند كه با وجود دريافت دعوت‌نامه براي حضور در نمايشگاه WTM، ثبت نام و گرفتن كارت نمايشگاهي به بهانه‌ي فرستادن ديرهنگام مدارك، از فهرست شركت‌كنندگان حذف شدند.

در اين‌باره مسؤول اين دفتر خدمات مسافرتي به خبرنگار ايسنا گفت: چگونه وقتي ثبت نام و كارت نمايشگاهي دريافت شده است، گفته مي‌شود كه مدارك دير فرستاده شده‌اند؟!

درحالي‌كه مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها پس از برپايي اين نمايشگاه گفته بود، به صددرصد اهداف خود در نمايشگاه WTM لندن دست يافته‌ايم و از نظر فرهنگي و تبليغات و بستن قراردادهاي اوليه، توافق‌هاي خوبي در اين نمايشگاه رخ داده‌اند، رييس جامعه‌ي تورگردانان در اين‌باره گفته است كه نمايشگاه‌ها محل امضاي قرارداد نيستند، درحالي‌كه پس از حضور در هر نمايشگاهي، مسؤولان و آژانس‌ها از بستن قراردادهاي بسياري، خبر مي‌دهند.

بازار جهاني گردشگري WTM هر سال در لندن برپا مي‌شود و يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي تجاري گردشگري جهان به‌شمار مي‌آيد و فرصت بسيار مناسبي براي ديدارهاي تجاري و مذاكره در حوزه‌ي گردشگري است؛ سال گذشته، 202 كشور در اين نمايشگاه شركت و 22 هزار و 481 نفر از آن بازديد كردند.

اين نمايشگاه امسال از 12 تا 15 نوامبر (21 تا 24 آبان‌ماه) برگزار شد و ايران با 14 شركت‌كننده در غرفه‌ي 150 متري حضور يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha