• شنبه / ۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8609-01278

وزير بهداشت: پنج داروي نوتركيب جديد درمرحله ثبت است بيماران ايدزي ازامسال داروي«آيمود»دريافت‌مي‌كنند ظرفيت پذيرش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دوبرابرمي‌شود

وزير بهداشت:
پنج داروي نوتركيب جديد درمرحله ثبت است
بيماران ايدزي ازامسال داروي«آيمود»دريافت‌مي‌كنند
ظرفيت پذيرش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دوبرابرمي‌شود

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از افزايش دو برابري ظرفيت پذيرش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي وزارت علوم و وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر كامران باقري لنكراني كه در حاشيه مراسم افتتاحيه نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت، پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت سخن مي‌گفت، فن‌آوري زيستي را فن‌آوري رو به جلو و نوآورانه معرفي و اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز در ميان كشورهاي همسايه و منطقه مديترانه شرقي جزو دو كشور اول است و براي حفظ اين ارجحيت نيازمند است تا همين تلاش را با شتاب بيشتري به پيش برد زيرا اين حيطه‌اي است كه رشد آن لگاريتمي بوده و اگر بخواهيم موقعيتمان را كه در دو سال گذشته به دست آمده و تبديل فاز از مهندسي معكوس به نوآوري حفظ كنيم بايد تلاش مضاعفي داشته باشيم.

وزير بهداشت با اشاره به نيروي انساني متخصص به عنوان سرمايه اصلي اين تلاش كه با رويكردي كاملا عالمانه به آن توجه شده است، افزود: در اين راستا ظرفيت پذيرش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در اين مدت چه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و چه در وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري تقريبا دو برابر شده و دانشگاه‌هايي كه در اين مدت درگير بوده افزايش يافته است و اجازه داده شده است تا مراكز تحقيقاتي نه تنها به كار تحقيق بپردازند بلكه در تربيت نيروي انساني نيز وارد شوند.

وي گفت: طبق سياستهاي اصل 44 دولت مجاز به سرمايه‌گذاري در بسياري از زمينه ها نيست ولي يكي از زمينه‌هايي كه دولت براي حمايت جدي شناسايي كرده است همين صنايع با ريسك بالاست كه از طريق وزارت صنايع و معاونت علم و فن‌آوري رييس جمهور حمايت مي‌شود .

وزير بهداشت با اشاره به وعده توليد پنج داروي نوتركيب اذعان كرد: ما در حال حاضر در مرحله ثبت داروها هستيم. ثبت داروها روندي دارد كه وظيفه ما اين است كه آن را با دقت و جديت دنبال كنيم و اميدواريم تا پايان سال مستندات لازم براي ثبت داروها نهايي شده و داروها وارد عرصه توليد شوند.

به گزارش ايسنا، دكتر باقري لنكراني در ادامه درباره هزينه لازم جهت توليد انبوه داروي «آي مود» گفت: در اين موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يكي از مشتريان شركت توليد كننده است.

خوشبختانه بار بيماري ايدز در كشور ما زياد نيست ولي براي همين تعداد حدود يك‌ هزار و 600 نفري كه از ميان حدود 16 هزار نفر بيمار وارد فاز ايدز شده‌اند، دارو تهيه شده و قرارداد بسته شده است و عمده تلاش كشور براي بازاريابي در كشورهاي خارجي است كه با توجه به اين كه اين دارو در سازمان مالكيت معنوي جهان نيز ثبت شده است، اين زمينه بهتر از گذشته فراهم شده است.

وي تصريح كرد: در ملاقات‌هاي صورت گرفته با وزراي بهداشت ديگر كشورها، اغلب درصددند تا دارو را در كشور خود ثبت و وارد كنند و در پروتكلي كه ما براي افرادي كه وارد فاز ايدز شده‌اند طراحي كرده‌ايم حدودا همه كساني كه وارد فاز علامت دار ايدز شده‌اند از امسال تحت پوشش اين دارو قرار مي‌گيرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha