• شنبه / ۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8609-01206

با وجوداعلام حمايت‌ها و مصوبات متعدد دبيرعلمي پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي: هنوز سرمايه اصلي بيوتكنولوژي كشور، حركت‌هاي خودجوش و خودانگيخته است

با وجوداعلام حمايت‌ها و مصوبات متعدد 
دبيرعلمي پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي:
هنوز سرمايه اصلي بيوتكنولوژي كشور، حركت‌هاي خودجوش و خودانگيخته است

دبير علمي پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: با انجام پژوهش در شاخه‌هاي مختلف بيوتكنولوژي در 10 تا 15 سال گذشته، توان بالقوه كشور در توليد فن‌آوري‌هاي زيستي افزايش چشمگيري پيدا كرده است به طوري كه هم اكنون نتايج بسياري از پژوهش‌ها به مرحله توسعه فن‌آوري رسيده‌اند و قابليت بروز در زماني نه چندان طولاني دارد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر ملبوبي، رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران كه روز شنبه در آيين افتتاحيه نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت، پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت، سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد:

پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي در زماني برگزار مي‌شود كه حدود دو سال از اجراي سند ملي زيست فن‌آوري گذشته، پيش نويس قانون ملي تنظيم شده و طرح‌هايي مانند قانون مالكيت فكري در مجلس شوراي اسلامي مطرح هستند. انتظار مي‌رود تا اين زمان حمايت‌هاي ملموسي از سوي نهاد‌هاي ذيربط براي حمايت و پشتيباني جهت شتاب بخشيدن به حركت‌هاي فعلي در زيست فن‌آوري و هماهنگ كردن آنها صورت گرفته باشد، اما هنوز حركت‌هاي خودجوش و خود انگيخته، سرمايه اصلي بيوتكنولوژي كشور است.

وي افزود: اگرچه اين حركت‌ها بدون سازماندهي مشترك هستند اما خود آن چنان قوي هستند كه توانسته‌ايم به بسياري از فن‌آوري‌هاي زيستي در داخل كشور دست يابيم. برخي از آنها در مراكز پژوهشي و دانشگاه‌هاي دولتي و برخي در بخش خصوصي به كار گرفته‌ شده‌اند و به توليد چندين داروي نوتركيب ايجاد گياهان تراريخت، توليد آفت‌كش‌هاي زيستي و كود‌هاي زيستي استفاده از كشت بافت در توليد نهال و بذرهاي عاري از ويروس و مانند آن در بخش‌هاي پزشكي و كشاورزي كشور انجاميده است.

ملبوبي تصريح كرد: در همين حال پژوهشگران كشور با تلاش فراوان، سعي در پيشبرد و گسترش پژوهش‌هاي خود داشته‌اند. رشد انتشارات مقالات در مجلات علمي - تخصصي حاصل اين تلاش‌هاست. اطلاعات موجود نشان مي‌دهد با انجام پژوهش در شاخه‌هاي مختلف بيوتكنولوژي در 10 تا 15 سال گذشته توان بالقوه كشور در توليد فن‌آوري‌هاي زيستي افزايش چشمگيري پيدا كرده است به طوري كه هم اكنون نتايج بسياري از پژوهش‌ها به مرحله توسعه فن‌آوري رسيده‌اند و قابليت بروز در زماني نه چندان طولاني دارد.

وي اضافه كرد: اگر چه در طول دو دهه گذشته بارها و بارها شاهد اظهارات مسوولان در ضرورت و حمايت از برخورداري كشور از فن‌آوري زيستي بوده‌ايم و مصوبات متعددي براي اين امر داشته‌ايم، اما در عرصه عمل تنها اعتقاد و عزم راسخ متخصصان بيوتكنولوژي كشور به رشد و شكوفايي فن‌آوري‌هاي زيستي و بهره‌مندي ملت از آنها بوده است كه با وجود تمامي مشكلات و موانع باعث رواج روش‌ها، توليد مواد اوليه و محصولات زيستي شده است.

ملبوبي اضافه كرد: هم اكنون با برگزاري با شكوه پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي توان ملي كشور را به نمايش مي‌گذاريم. مي‌خواهيم نتايج اين حركت ملي را به بهترين شكل به جامعه متخصصان، مسوولان و عموم مردم كشور عرضه كنيم و مي‌خواهيم از توان يكديگر مطلع شده و فضايي براي تبادل اطلاعات فراهم كنيم. امكان همكاري‌هاي بين‌ پژوهشگران را فراهم آوريم، توان‌ها را روي هم بگذاريم تا برداري نيرومند در مقابل كمبود‌ها،‌ مانع تراشي‌ها و مشكلات موجود در سطح ملي و بين‌المللي ايجاد كنيم.

وي گفت: مي‌خواهيم كشور از فن‌آوري‌هاي زيستي به طور ايمن و براي ارتقاي سطح غذا و سلامت جامعه برخوردار شود؛ بنابراين در اين همايش حضور تمام متخصصان بيوتكنولوژي كشور از مراكز دانشگاهي، پژوهشي و توليدي كشور اعم از بخش دولتي و خصوصي از تمام شاخه‌هاي صنعتي پزشكي كشاورزي دام و آبزيان و .... را شاهد هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha