• شنبه / ۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8609-01185

معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: حمايت كامل دولت از توسعه زيست‌فن‌آوري در كشور برنامه‌ريزي براي دوبرابر كردن سهم ايران دربازار جهاني زيست‌فن‌آوري

معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: 
حمايت كامل دولت از توسعه زيست‌فن‌آوري در كشور 
برنامه‌ريزي براي دوبرابر كردن سهم ايران دربازار جهاني زيست‌فن‌آوري

معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: سهم زيست فن‌آوري كشور جمهوري اسلامي ايران در بازار جهاني در سال 85 يك درصد بوده است كه از 20 ميليارد فروش 200 ميليون فروش داشتيم كه در سال 88 در قالب حمايتهاي سرمايه‌گذاران ريسك پذير فعاليت‌ها به دو برابر خود معادل 400 ميليون ريال مي‌رسد كه براي تجهيز پژوهشكده‌هاي بيوتكنولوژي و فعاليتهاي پژوهشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد .

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر داوودي كه صبح امروز در آيين افتتاحيه نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت، پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت، سخن مي‌گفت، با اشاره به اهميت زيست‌فن‌آوري به عنوان يك فن‌آوري‌ نو در تحقق اهداف چشم‌انداز كه رسيدن به جايگاه اول منطقه است اظهار داشت: قطعا رسيدن به اين مقام براي چنين جامعه‌اي با اين انسان‌هاي متفكر، آگاه و عالم با شعور دور از انتظار نيست. در جامعه‌اي كه تاكنون به طور شگفت انگيزي الگوي مشخص براي جهانيان ارائه كرده و قادر شده است بدون تجاوز يا تهاجم به مردم جهان رسوخ كند و دلها را جذب كند، قطعا رشد و پيشرفت در اين فن‌آوري‌ها با اخلاق و تدبير همراه خواهد بود كه اين امر باعث نزديكي و همدلي بيشتر دلها در آينده خواهد شد.

دكتر داوودي خاطر نشان كرد: مهمترين عامل در اين زمينه جهاد ملي و اراده‌اي است كه بايد در جامعه وجود داشته باشد و عامل دوم جامعه علمي است. داشتن انسانهاي عالم و پژوهشگر و توانا و خلاق با روحيه اخلاقي و مهروزي عامل ديگري است که کشور را در مسير تحقق اين اهداف ياري مي دهد.

وي در ادامه با اشاره به پژوهش به عنوان عاملي پويا كه مانند خون در رگ جامعه علمي است، افزود:

مسايل ديگري مثل شبكه سازي همكاري‌هاي علمي و صنعتي، تحرك در جابه جايي انديشمندان، مشاركت در جهاني شدن دانش، توجه به دانش‌هاي ميان رشته‌يي، كارآفريني مبتني بر فن‌آوري، حمايت از سرمايه گذاران ريسك پذير در پروژه‌هاي مخاطره آميز و تشكيل خوشه‌هاي فن‌آوري و تشكيل قطبهاي علمي، زمينه‌هاي مختلفي از حركت خوبي است كه در جمهوري اسلامي ايران آغاز شده، تقويت شده و زمينه ساز رسيدن به اهداف چشم انداز است.

وي افزود: در اين مسير و در زمينه فن‌آوريهاي نو فعاليت‌هاي خوبي را در چرخه سوخت هسته‌يي، فن‌آوري نانو، فضا، توليد داروهاي جديد و كنترل بيماري‌ها، سلولهاي بنيادي، محصولات تراريخته، همانند سازي و ساير زمينه‌هاي فن‌آوريهاي نو شاهديم. زيست فن‌آوري به عنوان يكي از فن‌آوري‌هاي كليدي در كنار نانو، فضا، IT، محيط زيست و فن‌آوري هسته‌يي مطرح است كه بايد توجه خاصي نسبت به آنها صورت گيرد و در واقع استفاده از تحقيقات سازنده براي ارائه خدمات نقشي است كه زيست فن‌آوري در حركت علميمان بازي مي‌كند.

دكتر داوودي تصريح كرد: در موقعيت كنوني پيشرفت‌هاي علوم زيست شناسي، سلولي و مولكولي، گياهي، جانوري، مهندسي كشت بافت و علوم آزمايشگاهي مجموعه‌اي است كه تحت عنوان زيست فن‌آوري مطرح شده و آنچه امروز با نام زيست فن‌آوري از آن ياد مي‌كنيم. حركات علمي در اين زمينه در بخش كشاورزي در دنيا صورت گرفته و به ويژه حركات خوبي در سالهاي اخير در ايران از جمله در مهندسي ژنتيك، توليد محصولات تراريخته، افزايش حاصلخيزي خاك انجام شده است.

دكتر داوودي افزود: در توليدات دام و طيور افزايش كيفيت به خصوص در امر دامپروري در ايران اتفاق افتاده است. در بخش پزشكي نيز توليد داروهاي نوتركيب، تشخيص بيماري‌هاي ژنتيكي قبل از تولد، توليد محصولات تراريخته كشاورزي براي توليد دارو پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.

به گزارش ايسنا، دكتر داوودي در ادامه با اشاره به كارشكني‌هاي قدرت‌هاي بزرگ در مسير دستيابي كشورهاي ديگر به فن‌آوري‌هاي پيشرفته گفت: در اين شرايط محققان و دانشمندان ما رسالت و نقشي تاريخي را برعهده دارند و بايد نقش پررنگي را در بومي سازي و رسيدن به توليد انبوه محصولات زيست فن‌آوري ايفا کنند.

وي گفت: زيست فن‌آوري در ايران از سطح علوم پايه و كاربردي و آزمايشگاهي به سطح خدمت رساني به صورت بومي در آمده و دانشمندان زيادي را داريم كه تلاشگرند و با سرعت حركات علمي را گسترش داده و با حجم مقالات و دانشجويان و متخصصاني كه روز به روز تعدادشان افزوده مي‌شود اين ادعا را ثابت مي‌كنيم.

دكتر داوودي در ادامه تصريح كرد: بحث هدفمندي در اين رشته براي توليد محصولات مورد نياز و نوآوري محصولات جديد زمينه‌هاي ديگري است كه مي‌توان اين ادعا را در جمهوري اسلامي ايران ثابت كرد.

معاون اول رييس جمهور ‌خاطر نشان كرد: ايجاد 120 دوره تحصيلات تكميلي دانشگاهي در اين زمينه و پذيرش سه هزار و 560 دانشجو در تحصيلات تكميلي و نيروهاي متخصص كه به طور مرتب در اختيار واحدهاي توليدي قرار مي‌گيرند نيز از جمله آنهاست.

وي در ادامه با اشاره به سند چشم انداز كه در آن رسيدن به آمار 11 هزار متخصص در اين رشته پيش‌بيني شده است، اظهار داشت: توليد واكسن هپاتيت B توسط انستيتو پاستور ايران، توسعه پژوهشگاه ژنتيك و همچنين توليد گوسفند شبيه سازي شده توسط پژوهشكده رويان فعاليتهاي خوب ديگري است كه در دو سال اخير صورت گرفته است. در بحث واكسن و سرم نيز بيش از 60 نوع فرآورده بيولوژيك تهيه شده است و اين امر ارز وارداتي ما را پس‌انداز كرده است.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به توليد ريزغده‌هاي سيب زميني، توليد قند رژيمي با آب پنير و كشت بافت گياهان براي خرما و گل رز با استفاده از اين فن‌آوري، عنوان كرد: انگشت نگاري پسته و توليد شناسنامه مولكولي براي آن از ديگر فعاليت‌هاي مهمي است كه تا به حال صورت گرفته است. اينها تمام فعاليت‌هايي است كه با ايجاد زمينه‌هايي دولت نهم انجام داده است و با قدرت آن را دنبال كرده و آن را سامان مي بخشد.

وي با بيان اين كه ما آماده ايم اين فن‌آوري را براي كشورهاي دوست و مسلمان منطقه و همسايه اين فن‌آوري به مشاركت بگذاريم و اين همكاري متقابل كشورها را به عنوان راهبردي اساسي مي‌پنداريم، گفت: برخلاف كشورهاي سلطه گر كه معتقدند كه دانش تنها در سلطه آنهاست، معتقديم كه بايد همه دانشمندان با يكديگر مشاركت داشته باشند تا از اين فن‌آوري استفاده كنند. همچنين حاضريم توسعه فن‌آوري به صورت بومي و ظرفيت‌سازي در درون زايي اين فن‌آوري را به مشاركت بگذاريم تا در اين كشورها ايجاد شود.

وي با اشاره به بحث ايمني زيستي، يادآور شد: ايمني زيستي در كشور در حال رشد است و ما معتقديم كه قوانين بيشتري در اين زمينه بايد وضع شود و دولت نهم افتخار دارد كه از اين محققين حمايت كند.

دكتر داوودي با اشاره به سخنان رييس جمهور مبني بر اين كه افرادي كه طرح كاربردي دارند مي‌توانند از طريق معاونت علم و فن‌آوري رييس جمهور از حمايت‌هاي نامحدود بهره‌مند شوند، گفت: شبكه ملي زيست‌فن‌آوري مكمل خوبي براي حركت در اين زمينه است.

وي در پايان گفت: در حال حاضر ما در مرزهاي دانش دنياييم و جزو كشورهاي معدودي كه مي‌تواند ادعا كند كه در مرز اين دانش قرار دارد ولي براي حفظ موقعيت خود بايد دست به دست هم دهيم و همواره نه تنها در اين مرزها باشيم بلكه مرزها را بشكنيم و جلو ببريم . دولت، زيست فن‌آوري را به عنوان يك فن‌آوري كه در اسناد بالادستي نظام مطرح است دنبال مي‌كند و به عنوان يكي از اولويت‌ها براي سرعت بخشيدن به آن از ايده تا محصول آن را مورد حمايت قرار مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha