• شنبه / ۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8609-01131

با امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي صادراتي صورت گرفت: سرمايه‌گذاري 10 ميليارد ريالي شركت توسعه‌ي گردشگري در صادرات صنايع دستي

تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي صادراتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شركت توسعه‌ي گردشگري ايران امضا شد. به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين هاتفي فارمد ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ صنايع دستي ايران را با بيش از 250 رشته‌ي موجود از متنوع‌ترين صنايع دستي جهان دانست كه كمتر به بازارهاي جهاني عرضه شده‌اند. وي بيان كرد: با توجه به بررسي‌هاي صورت‌گرفته، مشكل عمده‌ي حضور نيافتن صنايع دستي ايران در چرخه‌ي صادرات و عرصه‌هاي بزرگ جهاني اين است كه از گذشته تاكنون، توليدكنندگان و صادركنندگان صنايع دستي همواره دولت را رقيب اصلي خود مي‌دانستند و به همين دليل، هيچ‌گاه به‌شكل جدي در اين زمينه سرمايه‌گذاري نكرده‌اند. او با بيان اين‌كه تهيه‌ي مواد اوليه‌ي محصولات صنايع دستي ازسوي دولت بسيار ارزان‌تر از تهيه‌ي آن‌ها توسط بخش خصوصي است، گفت: بعد از ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ممنوع شدن تصدي دولتي، سازمان ملزم شد تا بستر لازم را براي فعاليت بخش خصوصي و ايجاد عرصه براي حضور صادركنندگان بخش خصوصي ايجاد كند. معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تشريح فعاليت‌هاي اين معاونت در حوزه‌ي بازاريابي و صادرات صنايع دستي، اظهار داشت: شركت در نمايشگاه‌هاي تخصصي صنايع دستي كه برخي از آن‌ها بيش از 40 سال قدمت دارند و دعوت از بخش خصوصي به‌شكل رايگان در اين نمايشگاه‌ها، از اقدامات اوليه‌اند. وي تعامل و همكاري را با شركت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري در صادرات صنايع دستي از ديگر راه‌هاي فعاليت كردن اين حوزه دانست و ادامه داد: شركت توسعه‌ي گردشگري ايران به‌عنوان يكي از فعالان عرصه‌ي سرمايه‌گذاري و گردشگري انتخاب شده است تا با همكاري جدي و تعريف‌شده، فعاليت صادرات صنايع دستي را توسعه دهد. هاتفي با بيان اين‌كه تعداد توليدكنندگان صنايع دستي در ايران قابل توجه است و بسياري از آثار آنها نفيس و كم‌نظيرند، يادآور شد: امكان صادرات براي تمام توليدكنندگان وجود ندارد. به گفته‌ي او، بنا بر تجربه‌ي كشورهاي ديگر، مي‌دانيم كه توليدكنندگان خودشان براي صادرات نمي‌توانند اقدام كنند. به همين دليل، شناسايي هنرمندان برجسته و معرفي آنها به شركت توسعه‌ي گردشگري براي ايجاد تعامل، مهم‌ترين تعهد معاونت صنايع دستي در تفاهم همكاري‌هاي خود با اين شركت است. وي بيان كرد: تقبل 50 درصد از هزينه‌ي تبليغات صنايع دستي ايران در رسانه‌هاي مكتوب، ديداري و شنيداري كشورهاي هدف و همچنين تقبل 50 درصد از هزينه‌ي اجاره‌ي فضا و محل‌هايي كه براي عرضه‌ي صنايع دستي درنظر گرفته مي‌شوند و همچنين حل مشكلات صادرات در بخش گمرك و حمل و نقل از ديگر تعهدات اين معاونت به‌شمار مي‌روند. معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه توليد بدون فروش، مشكل جدي سرمايه‌گذاري توليدكنندگان و هنرمندان صنايع دستي است، گفت: بسياري از اين توليدكنندگان براي دستيابي به بازارهاي فروش، محصولات خود را در اختيار ديگران قرار مي‌دهند تا هزينه‌ي صنايع دستي خود را پس از بازاريابي‌هاي صورت‌گرفته دريافت كنند كه در بيشتر اين موارد، هيچ‌گاه تعهدات صورت‌گرفته عملي نمي‌شوند و توليدكنندگان به پول خود نمي‌رسند. وي ادامه داد: در اين زمينه، شركت توسعه‌ي گردشگري ايران متعهد مي‌شود، بعد از شش‌ماه از دريافت محصولات هنرمندان، مبلغ مورد نياز آنها را پرداخت كند كه مقدمات اين تعامل از طريق معاونت صنايع دستي به‌وجود مي‌آيد. براساس تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي صادراتي با شركت توسعه‌ي گردشگري ايران در چهار سال مدت تعيين‌شده براي اجراي تفاهم‌نامه، هر سال دست كم چهار مركز فروش و عرضه‌ي صنايع دستي در كشورهاي هدف ايجاد مي‌شوند. او جمع صادرات صنايع دستي ايران و فرش كشور را در سال 1385، 625 ميليون دلار اعلام و اظهار كرد: اين آمار امسال نيز با رشد قابل توجهي همراه بوده است كه اميدواريم با سياست‌هاي اتخاذشده، جهش چشمگيرتري را در درآمدهاي اقتصادي اين محصولات بتوانيم شاهد باشيم. وي ‌ارايه‌ي طرح‌هاي فني و نو، بازاريابي، بازارشناسي و بررسي سليقه‌ي مصرف‌كنندگان را از جمله مهم‌ترين وظيفه‌هاي دولت دانست و يادآور شد: با تنوع و ارتقاي كيفيت صنايع دستي و شناسايي بازارهاي جديد، عرضه‌ي محصولات را مي‌توان افزايش داد. به گزارش خبرنگار ايسنا، مهدي جهانگيري ـ مدير عامل شركت توسعه‌ي گردشگري ايران ـ نيز در سخناني به تشريح تعهدهاي اين شركت در تفاهم‌نامه‌ي بسته‌شده پرداخت و گفت: خانواده‌ي صنايع دستي، خانواده‌ي بزرگي است كه نقش زيادي را در حوزه‌ي اشتغال‌زايي و انتشار و اشاعه‌ي فرهنگ والاي ايراني برعهده دارد. وي ادامه داد: ‌شركت توسعه‌ي گردشگري ايران به‌دنبال رسالت و وظيفه‌اي كه برعهده دارد، صنايع دستي را مكمل توسعه‌ي گردشگري مي‌داند و معتقد است كه توجه نكردن به بازارهاي خارجي و خالي ماندن صندلي رقابت ايران با كشورهاي خارجي، معضلي است كه بدنه‌ي صنايع دستي از آن رنج مي‌برد. او با بيان اين‌كه بسياري از كشورهايي كه آثار آن‌ها قابل رقابت با ايران نيستند، سهم عمده‌اي را از بازارهاي جهاني به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: رمز موفقيت اين كشورها، تبليغات گسترده و سامان‌دهي امور بازاريابي و صادرات صنايع دستي بوده است. جهانگيري تعريف يك برند معتبر را براي صادرات محصولات صنايع دستي خود در بازارهاي جهاني لازمه‌ي دستيابي به جايگاه واقعي محصولات ايران دانست و بيان كرد: شركت توسعه‌ي گردشگري ايران متعهد شده است، با امضاي اين تفاهم‌نامه به هر ميزان كه معاونت صنايع دستي هزينه كند، 50 درصد آن‌را در زمينه‌ي تبليغات برعهده گيرد. به همين دليل براي آغاز، اعتباري معادل 10 ميليارد ريال را با افزايش 25 درصدي به‌شكل سالانه تعريف كرده است. به گفته‌ي او، راه‌اندازي نمايشگاه‌هاي دايمي صنايع دستي، تامين هزينه‌هاي بازاريابي محصولات، تقبل 50 درصد هزينه‌ها و انتخاب كارگزاران خارجي مورد تاييد براي همكاري در زمينه‌ي برگزاري نمايشگاه‌ها از ديگر تعهدات شركت توسعه‌ي گردشگري ايران هستند. مدير عامل شركت توسعه‌ي گردشگري ايران تاكيد كرد: اين شركت با اعتماد به بخش خصوصي داخلي و تاييد كارگزاران خارجي با گرفتن ضمانت‌نامه از دو طرف مورد قرارداد خود، اقلام و محصولات صنايع دستي را به‌طور اماني از توليدكننده دريافت مي‌كند و در اختيار كارگزاران قرار مي‌دهد تا بازار مبادله‌ي اين صنايع را در مدت شش‌ماه ايجاد كند. وي با اشاره به استقبال توليدكنندگان خصوصي صنايع دستي از ورود به عرصه‌ي صادرات صنايع دستي، افزود: در تلاش هستيم تا قيمت محصولات را با كارشناسي و بررسي‌هاي صورت‌گرفته طوري تنظيم كنيم كه امكان عرضه‌ي گسترده‌ي محصولات را بتوانيم فراهم و دست واسطه‌ها را حذف كنيم. همچنين در بازارهاي رقابتي جهاني با كشورهايي مانند چين، رقابتي جدي‌تر بتوانيم داشته باشيم. جهانگيري تجارت الكترونيك محصولات صنايع دستي را از ديگر راهكارهاي صادرات اين محصولات دانست و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ي همكاري شركت توسعه‌ي گردشگري ايران و معاونت صنايع دستي در نخستين سال به برگزاري نمايشگاه‌هاي دايمي صنايع دستي در تورنتو، مالزي، سنگاپور، چين و دوبي منجر مي‌شود و تا نيمه‌ي سال آينده، دست كم در چهار كشور متعهدشده‌ي ديگر نيز اجرايي خواهد شد. او همچنين يادآور شد: شركت توسعه‌ي گردشگري ايران تاكنون به‌صورت عام در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت داشته است؛ اما مديريت اين مجموعه معتقد است، با استفاده از مشاوره‌ي اهل فن و كارشناسي‌هاي توانمند و همچنين به خدمت گرفتن ابزارهاي بخش خصوصي، تحولي شگرف را در حوزه‌ي صنايع دستي مي‌توان به‌وجود آورد. وي جسارت تصميم‌گيري ورود به اين حوزه را كار بزرگي ارزيابي و اضافه كرد: با وجود تاكيدهاي مسؤولان و مقامات بلندپايه‌ي دولتي بر توسعه‌ي صنايع دستي، معتقديم كه كار را بايد از يك جا شروع كرد. به همين دليل، از دست‌اندركاران خصوصي و كارشناسان زبده‌ي صنايع دستي مي‌خواهيم تا ما را در اجراي هرچه بهتر اين طرح و رفع نواقص احتمالي آن ياري كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha