/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها/ در كارگاه آموزشي چاپ و صفحهآرايي مطرح شد: مطبوعات داخلي به دليل شاداب نبودن فاقد جذابيت بصري هستند
چهارمين كارگاه آموزشي در چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي با موضوع چاپ و صفحهآرايي امروز توسط محمود مختاريان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مختاريان در اين كارگاه با تاكيد بر اين كه صفحهآرايي به معناي بيان پيام در قالب تصوير به مخاطبان است اظهار كرد: گريد (پايهي كار)، عكس و تصوير و شناخت حروف در كمپوزيسيون، عناصر پيام در صفحهآرايي محسوب ميشوند.
وي افزود: متاسفانه مطبوعات داخلي به دليل شاداب نبودن از جذابيت بصري نيز برخوردار نيستند و
يكي از دلايل آن نيز اين است كه اغلب گرافيستها در روزنامههاي مختلف خبر را نميشناسند.
او همچنين با اشاره به اين كه صفحهي اول چه در روزنامه و چه در نشريه به يونيفرم ثابت، لوگو، تصوير، رنگ و معرفي مطالب نياز دارد تصريح كرد: صفحهآرايي بايد همراه با تفكر باشد كه متاسفانه اغلب اوقات اين گونه نيست.
مختاريان در ادامه دربارهي چاپ خوب نيز گفت: اگر اسكن تصاوير، ليتوگرافي، ماشين چاپ، اپراتور چاپ، مركب، كاغذ و غيره خوب باشند چاپ نيز خوب خواهد بود.
وي دربارهي شناخت حروف هم خاطر نشان كرد: مهمترين گزينهاي كه در كشور ما در چاپ دچار مشكل است شناخت حروف است؛ در هر نشريه و روزنامهاي پس از گزينش حروف متن ديگر نبايد به هيچ وجه آنها را تغيير داد و از ابتدا تا انتهاي مطالب بايد با همان حروف نوشته شود كه البته يكي از شروط اصلي در انتخاب و گزينش حروف راحتخوان بودن آنهاست.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات