پس از دو حراج قبلي كريستي در دوبي و يك جراح ساتبي در لندن، حراج سوم دوبي، تعيينكننده اين موضوع بود كه آيا ارقام قبلي موقتي بوده يا ناشي از هيجان است و يا حكايت از تداوم رشد ارزش آثار هنرمندان ايران دارد. اما فروش 10 برابري آثار يكي از هنرمندان اين كه نخستين حضورش در حراجي جهاني را ثبت ميكرد، داستان ديگر داشت.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج حراج ساعات پاياني 31 اكتبر ثابت كرد اين روند به سمت تثبيتشدن پيش ميرود كه آثار هنرمندان معاصر ايران در عين افزايش قيمت اعتبار و ارزش بينالمللي فزايندهاي را كسب ميكنند.
در اين فروش، حدود 60 اثر هنري اعم از تابلوي نقاشي، مجسمه و عكس از هنرمندان ايراني مجموعا به مبلغي حدود شش ميليون دلار بهفروش رسيد. با توجه به ميانگين قيمت 100 هزار دلار براي هر اثر، رقم بسيار بالا و حيرتانگيزي تلقي ميشود.
بنا بر اين گزارش، به استثناي يك مورد تابلوي 9 لتهاي از احمد مصطفي كه 650 هزار دلار فروخته شد، بالاترين قيمتهاي پرداختهشده ميان هنرمندان كشورهاي همسايه، عربي و كشورهاي غربي، براي آثار ايراني پرداخته شد.
در واقع، 100درصد آثار ايرانيها فروخته شدند، اين درحالي است كه برخي از آثار اعراب به قيمت پايه حراج نرسيدند.
در سومين مزايدهي كريستي در هتل جميرا، 187 اثر ارايه شده كه 60 اثر، يعني حدود يك سوم آنها، متعلق به هنرمندان ايراني بود. اين آثار از حدود 22 كشور جهان عرضه شده بودند و علاوه بر مجموعهداران ايراني، عرب و بعضا غربي، خريداران تلفني از لندن، پاريس، نيويورك و ميلان در مزايده شركت داشتند.
از اين حراج -31 اكتبر 2007 -، موسسهي كريستي امكان حضور مستقيم هنرمند را ايجاد كرده بود.
قيمتهاي چكش خورده در اين حراج، 20 درصد كمتر رقمي است كه از سوي كريستي اعلام شد. اين كسري بهخاطر ماليات و سهم كريستي بود.
به گزارش ايسنا، گرانترين اثر فرهاد مشيري به قيمت 600 هزار دلار با عنوان "يك دنيا" بهفروش رسيد و عكسهاي ميترا تبريزيان جزو ارزانترينها بود كه هشت هزار دلار فروخته شدند.
ديگر آثار گران اين مزايده، كارهايي از حسين زندهرودي بودند؛ تابلوي شاخصي كه نمونه بارزي از جنبش هنري سقاخانه بهشمار ميرفت، 480 هزار دلار بهفروش رسيد و تابلوي خط - نقاشي "حرف اول" 450 هزار دلار فروخته شد.
اما با اين حال، به اذعان حاضران، فروش اثر صداقت جباري پديدهي اين حراجي محسوب ميشد. در نخستين حضور در حراج بينالمللي تابلوي سهلتهاي كه قبل از آن برندهي جايزه نخست دوسالانهي نقاشي جهان اسلام شده بود، 430 هزار دلار فروخته شد؛ اين رقم بيش از 10 برابر برآورد اوليه بود و بيشتر از هر اثر ديگري مورد رقابت واقع شد.
ديگر تابلوي شاخص اين حراج كاري از آيدين آغداشلو با عنوان "سالهاي آتش و برف" بود كه سال 1356 خلق شده و 140 هزار دلار بهفروش رسيد. آغداشلو هم نخستين حضورش در حراج را ثبت كرد.
اما تابلو غلامحسين نامي 120 هزار دلار فروخته شد، ديگر آثار دو عكس عباس كيارستمي اولي با عنوان "برف" 120 هزار دلار و دومي با نام "باران" 72 هزار دلار بهفروش رفتند. در اين مزايده، عكسهاي شيرين نشاط هم فروخته شدند. بالاترين رقم فروش آثار او، 240 هزار دلار و دو قطعهي ديگرش 150 و 200 هزار دلار بهفروش رسيدند.
تابلو زندهياد فرامرز پيلآرام هم 140 هزار دلار و كاري از مسعود عربشاهي 96 هزار دلار، فروخته شدند.
حضور چشمگير هنرمندان جوان ايراني در اين مزايده مشهود بود. نمونهي آن "افشين پيرهاشمي" 60 هزار دلار بهفروش رسيد. كارشناسان معتقدند، براي كسي كه نخستينبار به حراج ميآيد، رقم قابل توجهي است.
به گزارش خبرنگار ايسنا، همچنين تابلوي گلناز فتحي 54 هزار دلار فروخته شد.
دو مجسمه از پرويز تناولي در اين حراج عرضه شد. او همچنان بهعنوان گرانترين مجسمهساز منطقه رتبه خود را حفظ كرده است؛ "شاعر ايستاده" به قيمت 330 هزار دلار و "شاعرو درخت سرو" هم 210 هزار دلار فروخته شد حاضران، اين ارقام را براي يك مجسمه كه جزو برترين كارهاي هنرمند هم بهشمار نميرود و جزو كارهاي تازه او نيست، رقم قابل توجه و ركوردي براي هنر منطقه بهشمار بردند.
به گزارش ايسنا، تابلوهايي از هنرمندان درگذشتهي تاريخ هنرهاي تجسمي معاصر ايران ازجمله، ماركو گريكوريان 48 هزار دلار، تابلوي كوچك سهراب سپهري حدود 78 هزار دلار، نقاشي حسين كاظمي 78 هزار دلار، كار عليرضا اسپهد 51 هزار دلار، نقاشي جعفر روحبخش 84 هزار دلار فروخته شدند.
همچنين كار شني سيدمحسن وزيري مقدم 42 هزار دلار، نقاشي فرح اصولي 51 هزار دلار، تابلويي از يعقوب امداديان 48 هزار دلار، تابلوي رضا درخشاني 31 هزار دلار، كاري از كوروش شيشهگران 45 هزار دلار و تابلوي عكسي از بهمن جلالي20 هزار فروخته شد.
بهزعم مجموعهداران كارشناس، اگر آثار مهمتري كه نزد مجموعهداران هست به حراج بيايد با قيمتهاي بالاتري به فروش خواهند رسيد.
بهگمان كارشناسان روند صعودي قيمت آثار همچنان ادامه دارد. پس از سومين حراج كه در غيبت هنرمندان هندي برگزار شد و در حالي كه تصور ميشد قيمت كل فروش و حجم مبادله پايين بيايد. اما حراج سوم نشان داد كه حراج چهارشنبه شب، گرانتر از حراجهايي بود كه با حضور هنديها برگزار ميشد.
در پايان حراج بيش از 15 ميليون دلار آثار هنري بهفروش رسيد در حالي كه در حراج قبلي با حضور هندي ها اين رقم 13 ميليون دلار بود به نظر ميرسد كه ايرانيها با روند فزايندهاي ارزش بينالمللي آثارشان مواجهاند كه تبعا با افزايش قيمت در داخل كشور نيز مواجه خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، آثار هنرمندان نام آشنايي چون اندي وارهول، سن فرانسيس، ايف كلاين، پمودوره، ديمن هرست و ... فروخته شدند.
عليرضا سميعآذر هم كه در اين مزايده حضور داشت، در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت، حضور فزايندهي مجموعهداران ايراني نكته قابل توجه اين حراجي بود. در نخستين حراجي حدس كلي زده ميشد كه حدود كمتر 20 درصد از خريداران مجموعه داران ايراني هستند و در حراج دوم به 30 درصد رسيد، اما در حراج سوم بيش از نيمي از خريداران ايراني حدود 60 تا 70 درصد آثار را خريدند.
او عنوان كرد، خبر خوشي است وقتي ايرانيها خودشان به بازار بينالمللي مبادلات آثار هنري مراجعه ميكنند و اشتياق نشان ميدهند بدان معناست كه حضورشان به ماركت هنر ايران در داخل كشور هم كمك خواهد كرد.
وي گفت: اگر آثار ايراني را عمدتا خارجيها ميخريدند فكر ميكرديم كه ماركت بينالمللي تقويت پيدا ميكند، اما ماركت داخلي همچنان ضعيف ميماند، اكنون وقتي ايرانيها خريد ميكنند، بدين معناست كه احتمالا ماركت داخلي هم تقويت خواهد شد و تقويت ماركت داخلي، رشد بيشتر ماركت جهاني را درپي خواهد داشت.
او با اشاره به اينكه ايرانيها تنها فروشندهي آثار نبودند، عنوان كرد: برخي از مجموعهدارهاي ايراني تعدادي از آثار مجموعهداران غيرايراني و عرب خريداري كردند. تعداد قابل توجهي از آثار هنرمندان شناخته شده غربي توسط مجموعه داران ايراني، ازجمله آثاري از اندي وارهول ايف كلاين، آرمان و ... خريداري شد.
وي تاكيد كرد: كساني كه به لحاظ اقتصادي به آثار هنري نگاه ميكنند پا به صحنه گذاشتند، اين اتفاق تازهاي بود كه از ديشب به طور محسوسي حس ميشد. اين شب، به واقع صحنهي رويايي دنياي هنر، اقتصاد و سرمايهگذاري بود كه بهنظر ميرسد كاملا با هم همراه شدهاند.
سميعآذر اعتقاد دارد، براي كل حيثيت فرهنگ و هنر معاصر ايران بسيار حايز افتخار است و آثار هنري برترين فرآوردههاي تمدني هستند و آثار هنرمندان معاصر ايران ارزشمندترين توليدات فرهنگ معاصر ايراني هستند، پس طبيعتا بايستي از نظر مادي و معني خود ارزشمندترينها محسوب شوند. بنابراين اين افزايش قيمت به سمت انصاف و توازني حركت ميكند كه در خيلي از نقاط دنيا پيش از اين وجود داشته است.
انتهاي پيام
نظرات