• شنبه / ۵ آبان ۱۳۸۶ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-02746
  • خبرنگار : 71012

نگاهي به «مسافر ري» همزمان با رحلت حضرت عبدالعظيم حسني

نگاهي به «مسافر ري» 
همزمان با رحلت حضرت عبدالعظيم حسني

«مسافر ري» را خود ميرباقري در ژانر تاريخي و مذهبي به نگارش درآورده است؛ داستان فيلم قرن سوم هجري را به تصوير مي‌كشد. مقارن با خلافت عباسي و امامت دهمين پيشواي شيعه امام هادي (ع)، عبدالعظيم حسني يكي از شاگردان و مريدان امام هادي (ع) مغضوب دستگاه خليفه است....

امروز(شنبه)، 5 آبان ماه مصادف با سالگرد رحلت حضرت عبدالعظيم حسني يكي از شاگردان و مريدان امام هادي (ع) است؛ سرويس تلويزيون ايسنا به مناسبت اين روز به يكي از سريال‌هاي ايراني مرتبط با اين شخصيت كه توسط داوود ميرباقري كارگرداني شده، نگاهي داشته است كه در ذيل مي‌خوانيد:

داوود مير باقري پس از ساخت سريال موفق امام علي (ع)، با «مسافر ري» سعي كرد به كوشش خود مبني بر ساخت آثار جذاب مبتني بر داستان‌هاي مذهبي ادامه دهد. او در اين فيلم ـ سريال، داستاني قديمي را كه در هاله‌اي از رمز و ابهامات تاريخي قرار داشت، انتخاب كرد و براي جذاب تعريف كردن آن و تحميل الزامات دراماتيك اين وقايع، تلاش بسياري به خرج داد. حضور بازيگراني كه در سريال امام علي (ع) موفق جلوه كرده بودند، تمهيد ديگر داوود ميرباقري براي موفقيت «مسافر ري» بود.

«مسافر ري»، پس از فيلم‌هاي «آدم برفي» و «ساحره» كه به ترتيب طي سال‌هاي 1373 و 1376 ساخته شدند، سومين فيلم بلند داود ميرباقري بود که از حال هوايي كاملا متفاوت نسبت به دو فيلم اول اين كارگردان برخوردار بود.

فيلمبرداري سينمايي «مسافر ري» در سال 1379 انجام شد و فيلم در همان سال و در مدت زمان نسبتا طولاني دو ساعت كه ويژگي اغلب فيلم‌هاي تاريخي است، آماده نمايش شد.

***

فيلمنامه «مسافر ري» را خود ميرباقري در ژانر تاريخي و مذهبي به نگارش درآورده است؛ داستان فيلم قرن سوم هجري را به تصوير مي‌كشد. مقارن با خلافت عباسي و امامت دهمين پيشواي شيعه امام هادي (ع)، عبدالعظيم حسني يكي از شاگردان و مريدان امام هادي (ع) مغضوب دستگاه خليفه است. پس از تخريب بارگاه امام حسين (ع) در كربلا به دستور عمال خليفه، عبدالعظيم به توصيه امام هادي (ع)، به مهاجرتي طولاني به سمت ايران و شهرري مي‌زند. اين هجرت از نظر سياسي بسيار پر اهميت است و عبدالعظيم طي اين مسافرت حامل پيام امام هادي (ع) به علويان ايراني است. او در اين مسافرت طولاني با خطرات و حوادث گوناگوني روبرو مي‌شود.

***

در فيلم - سريال «مسافر ري» كه پس از اكران در سينماها نسخه سريال آن از تلويزيون پخش شد، داريوش ارجمند به ايفاي نقش پرداخته است؛ بازيگري كه 9 سال قبل از اين كار با ايفاي نقش در سريال «امام علي (ع)» به كارگرداني ميرباقري و ايفاي نقش مالك اشتر محبوبيت بسياري را در ميان مردم به دست آورده بود. ارجمند پيش از ايفاي نقش در «مسافر ري» در سينمايي «اعتراض» به كارگرداني مسعود كيميايي بازي كرده بود و بلافاصله پس از بازي در فيلم ميرباقري و درست در همان سال مقابل دوربين سينمايي «سگ كشي» به كارگرداني بهرام بيضايي رفت و نقشي كاملا متفاوت را بازي كرد.

ويشكا آسايش ديگر بازيگر اين فيلم است كه او هم در سريال امام علي (ع) بازي داشت و از بازيگران اصلي اين سريال هم محسوب مي‌شد. در كنار اين دو بازيگر، هنرپيشگاني چون جمشيد هاشم‌پور، محمدرضا شريفي نيا، عنايت بخشي، عنايت الله شفيعي، سياوش طهمورث، زهره حميدي و ستاره اسکندري نيز در فيلم- سريال «مسافر ري» بازي كرده بودند.

***

«مسافر ري» در پنجمين جشن خانه سينما شركت داشت و در هفت بخش مختلف نامزد دريافت جايزه شد؛ اين فيلم در نهايت توانست در سال 1380 تنديس بهترين طراحي لباس اين رويداد هنري را به خود اختصاص دهد.

ديگر حضور اين فيلم در جشنواره‌هاي هنري به سال 1379 بازمي گردد كه در نوزدهمين جشنواره فيلم فجر شركت كرد و عبدالله اسکندري توانست جايزه بهترين چهره پردازي را از آن خود کند.

***

با اين حال پخش سريال «مسافر ري» از تلويزيون كه به تازگي نيز انجام شد، نتوانست براي ميرباقري موفقيت سريال امام علي (ع) را تكرار كند؛ هم‌چنين اكران سينمايي «مسافر ري» هم در سال 80 با فروش چنداني در گيشه همراه نبود. اين در حالي است كه در همان سال سينماي مريم مقدس اكران شد و به يكي از پرفروش ترين فيلمهاي سال مبدل شد.

***

داود ميرباقري، كارگردان «مسافر ري» از جمله افرادي است كه از تلويزيون وارد سينما شد و پيش از ساخت اولين فيلمش «آدم برفي»، مجموعه‌هاي تلويزيوني «گرگها» (1364)، رعنا (1369) و امام علي (ع) (1370) را کارگرداني کرده بود.او كه در تلويزيون موفق‌تراز سينما نشان داده است، هم اينك چند سالي است كه ساخت سريالي تاريخي- مذهبي با نام «مختارنامه» را برعهده دارد.

بر اساس اين گزارش ايسنا، عزيز ساعتي (مدير فيلمبرداري) و فرهاد فخرالديني (موسيقي متن) ديگر عوامل اصلي مسافر ري هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha