با سپري شدن اولين دورهي جشنوارهي "سينما حقيقت"، فيلمسازاني كه در اين دوره فيلم داشتند به ارزيابي كيفيت برگزاري اولين دورهي اين جشنوارهي مستند كه عنوان "بينالمللي" را هم به همراه داشت، پرداختند.
جشنوارهاي تازهكار نبود
وحيد موساييان كارگردان "سرزمين گمشده" در گفتوگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعتقاد بر اينكه جشنوارهي سينما حقيقت با توجه به سابقهي مديران برگزار كنندگان آن در برگزاري جشنوارههاي فيلم كوتاه و مستند را نميتوان به عنوان يك جشنوارهي تازه كار قلمداد كرد، ادامه داد: اين ويژگيها باعث ميشود، اين جشنواره نقطه آغاز بسيار خوب و موفقيتآميزي داشته باشد و در كنار اين نقاط مثبت، برپايي بازار نيز از ديگر ويژگيهاي آن بود چون اين بازار در ايران كمتر اتفاق ميافتد.
جشنوارهي براي بيرون آمدن سينماي مستند از حاشيه
حضور كمرنگ فيلمهاي معرف سينماي ملي و فرهنگ ايراني
حسن نقاشي كارگردان "درخت پارسيك" نيز معتقد است: با برگزاري اينگونه جشنوارهها، سينماي مستند از حاشيه بيرون ميآيد و به استقلالي دست پيدا ميكند.
او با يادآوري برگزاري جشنواره مستند كيش طي سالهاي گذشته گفت: جشنواره سينما حقيقت در واقع بر سنگ بناي جشنواره كيش ـ كه جشنوارهاي كاملاً پررونق و بينالمللي بود ـ برگزار شد و به نظرم جشنواره سينما حقيقت با نيروي بهتري ادامهدهنده همان راه جشنواره "كيش" است.
اين كارگردان كيفيت مستندهاي به نمايش درآمده در اين جشنواره را خوب ارزيابي كرد و در عين حال گفت: در مورد آثار ايراني شاهد حضور كمرنگ فيلمهايي بوديم كه نمايانگر و معرف سينماي ملي و فرهنگ ايراني ما باشند و با توجه به اينكه فرهنگ ما دستخوش تهاجمهاي بسياري شده است، جشنوارهها ميتوانند ترميم كننده اين معضل باشند اما در اين جشنواره اين اتفاق رخ نداد.
وي با اشاره به برگزاري بخش مستقل "بزرگداشت مولانا" به ايسنا گفت: با توجه به اينكه ما مدعي هستيم كه مولانا متعلق به كشور ماست بهتر بود، اين بخش را در بخش مسابقه بينالملل برگزار ميكرديم تا اين آثار بهتر ديده شوند.
نقاشي متذكر شد: اگر اين جشنواره به شكل درستي ادامه پيدا كند و تشريفاتي نشود، بعد از برگزاري چهار پنج دوره به يكي از جشنوارههاي معتبر جهاني تبديل خواهد شد.
ديگر رپرتواژهاي تلويزيوني، مستند نيستند
مسعود بخشي كارگردان مستند "تهران انار ندارد" نيز گفت: خوشبختانه در رويدادهايي همچون جشنواره فجر، جشن خانه سينما يا جايزه شهيد آويني توجه بسياري به اين بخش از سينما شده است و برگزاري جشنواره سينما حقيقت هم در راستاي همين توجه است.
او با تأكيد بر لزوم توجه به معيارهاي جشنوارههاي بينالمللي گفت: كيفيت و نوع نگاه ما در كيفيت جشنوارهها بسيار مهم است، آنچه در دنيا به عنوان مستند "خلاق" ميشناسيم بايد مورد نظر قرار بگيرد. چرا كه در دنيا ديگر رپرتاژهاي تلويزيوني يا فيلمهاي تبليغي به عنوان آثار مستند قلمداد نميشوند بلكه در ساخت فيلم مستند، هنر سينما را مورد توجه قرار ميدهند و اين همان نكتهي است كه در بسياري از آثار مستند ما غالب است و بايد پيش از گذشته مورد توجه قرار بگيرد.
مشكل هميشگي، كيفيت پخش فيلمها ادامه داشت
در همين رابطه عباس اميني به ايسنا گفت: در مقايسه با ديگر جشنوارهها و نيز با در نظر گرفتن اينكه جشنواره سينما حقيقت نخستين دوره برگزاري خود را تجربه ميكند، از كيفيت قابل قبولي برخوردار است.
وي معتقد است: تنها نكتهاي كه شايد چندان خوشايند نبود، تركيب هيأت داوران جشنواره بود كه چندان مناسب نبود و برخي از دوستان از اين وجه كمي ناراضي بودند.
اميني همچنين كيفيت پخش نامناسب فيلمها را از ديگر مشكلات اين دوره از جشنواره دانست و گفت: مانند تمام جشنوارههاي مرسوم ايران از نظر كيفيت پخش تصوير و صدا، پيشرفت چنداني نداشتيم و اصولاً از استانداردهاي جهاني بسيار عقبتر بوديم و هستيم. اما از نظر اطلاعرساني و نظم و ترتيب، جشنوارهاي بسيار خوب را پشت سر گذاشتيم.
انتهاي پيام
نظرات