• جمعه / ۲۷ مهر ۱۳۸۶ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8607-14446
  • خبرنگار : 71191

در دومين همايش بين‌المللي موزه‌ي ميراث روستايي گيلان مطرح شد: نظام اجرايي هنوز باور نكرده كه توسعه‌ي كشور بر مبناي پايداري منابع و مباحث فرهنگي است

در دومين همايش بين‌المللي موزه‌ي ميراث روستايي گيلان مطرح شد:
نظام اجرايي هنوز باور نكرده كه توسعه‌ي كشور بر مبناي پايداري منابع و مباحث فرهنگي است

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پروژه‌ي موزه‌ي ميراث روستايي در گيلان دو ويژگي عمده در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشت؛ نخست اجراي پروژه‌اي از اين جنس براي نخستين‌بار وسواس‌هاي زيادي را ازسوي سازمان به‌دنبال داشت و دوم، توانمندي‌هاي اين پروژه به‌گونه‌اي است كه همه‌ي سازمان‌ها به‌نوعي در آن دخيل‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريبرز دولت‌آبادي كه در دومين همايش بين‌المللي موزه‌ي ميراث روستايي گيلان در تالار علامه اميني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، افزود: بسياري از پروژه‌هاي ديگر بايد در سطح كشور اين دو خاصيت را داشته باشند. در صورتي كه متاسفانه درگير كارهاي بخشي و روزمره هستند.

وي در تعريفي از مفهوم توسعه‌ي پايدار، توضيح داد: تاثيري كه در اداره‌ها و سازمان‌ها درباره‌ي اين موضوع مطرح است، بيشتر به سازمان‌هاي محيطي و محيط زيست مربوط مي‌شود و اين شايد از غفلت سازمان‌هايي از جنس ميراث فرهنگي باشد كه فقط در محيط زيست به آن‌ها پرداخته مي‌شود.

او نقش عمده را در اجراي يك پروژه‌ي بزرگ در سطح كشور با مطالعات زيست‌محيطي مرتبط دانست و بيان كرد: مجموعه‌ي نظام اجرايي كشور هنوز باور نكرده كه توسعه‌ي كشور بر مبناي پايداري منابع و مباحث فرهنگي است. ‌به همين دليل، بايد با تعميم‌دادن نگاه توسعه‌ي پايدار در مسايلي مانند ساخت سدها، راه‌ها و راه‌آهن‌ها به پيش رويم.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: بخش عمده‌اي از آنچه امروز فرهنگ ناميده مي‌شود، پاسخ‌هايي است كه در طول تاريخ از تعامل ميان انسان، طبيعت و فرهنگ به‌وجود آمده‌اند و موزه‌ي ميراث روستايي گيلان به‌راحتي اين درس‌ها را در اختيار ما مي‌تواند قرار دهد.

دولت‌آبادي موزه‌ي ميراث روستايي گيلان را نمونه‌اي از مجموعه اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حفظ ميراث منقول، غيرمنقول، غيرملموس و طبيعي ارزيابي و اضافه كرد: متناسب با پروژه‌هاي موزه‌ي ميراث روستايي، بحث حفاظت از بافت‌ها و بناهاي تاريخي نيز در دست اجراست.

وي عمده‌ي رفتارهاي انجام‌شده را در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و حفاظت از بافت‌هاي تاريخي، در حوزه‌ي كالبد بناها ارزيابي كرد و اظهار داشت: نظام مديريتي شهري و برنامه‌ريزي شهري متاسفانه بيشتر به بحث كالبدي بناها توجه دارد تا بافت شهري و نگاه اجتماعي آن.

او با اشاره به اتفاق‌هاي رخ‌داده در موزه‌ي ميراث روستايي گيلان، توجه به مباحث فرهنگي، اقليمي و طبيعي را در نگهداري از مباحث ميراث مورد توجه دانست.

در ادامه‌ي اين همايش، رييس دانشگاه تهران نيز با اشاره به جايگاه اين دانشگاه براساس سياست دانش‌محوري و پژوهش‌مداري، رسالت و هدف دانشگاه تهران را در سه زمينه ارزيابي كرد.

حجت‌الاسلام عميد زنجاني به تلاش پژوهش براي رفع نيازهاي داخلي كشور، عهده‌دار شدن سهم قابل توجه در توليد علم در سطح بين‌المللي براي ارتقا بخشيدن به ايران و مقام علمي كشور در اين سطح و تقويت نيروي انساني كارآمد و توسعه‌يافته را براي اداره‌ي آينده كشور، سه هدف عمده‌ي دانشگاه برشمرد و بيان كرد: اين سه رسالت به‌جز با اتكا به ارزش‌هاي اسلامي و فرهنگ انساني ممكن نمي‌شوند.

مدير موزه‌ي ميراث روستايي گيلان نيز در گزارش شرح عملكرد اين موزه از ابتداي ساخت تاكنون، گفت: انديشه‌ي ايجاد موزه با هدف حفظ و صيانت از ميراث روستايي گيلان پس از زمين‌لرزه‌ي رودبار و گيلان در سال 1369 ايجاد شد.

محمود طالقاني تجربه‌ي اروپاييان را در حفظ ميراث روستايي بسيار مهم دانست و اظهار داشت: در ايران، حفظ اين ميراث در عمل غير ممكن است، چون روستايياني را كه حتا ساده‌ترين احتياج‌هاي خود را نمي‌توانند فراموش كنند، به اين كار نمي‌توان وادار كرد.

وي با اشاره به بهره‌گيري از تجربه‌هاي كشورهاي اروپايي مانند فرانسه و شناسايي و جمع‌آوري اين ميراث براي بازسازي آن‌ها، ادامه داد: ميراث روستايي ايران به‌طور اخص و ميراث فرهنگي به‌طور اعم، ميراثي نانوشته است.

به‌گفته‌ي او، شناخت از ميراث فرهنگي گذشته‌ي نزديك، آسيب‌پذيري ما را در مقابل تهاجم‌هاي فرهنگي به حداقل مي‌رساند و اين درحالي است كه آسيب‌پذيري ما از هنگامي آغاز شد كه به بهانه‌ي تجدد و مدرنيزاسيون به سرعت از ريشه‌هاي خود دور و نسبت به سرزمين‌مان بيگانه شديم.

در ادامه‌ي اين همايش، رييس بخش علوم انساني و اجتماعي مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه (CNRS) با اشاره به همكاري‌هاي دو كشور ايران و فرانسه، آن‌را بسيار مثمر ثمر در ادامه‌ي همكاري‌هاي اين دو كشور دانست.

پروفسور فرانسواز كورل شناخت جايگاه تاريخي خليج فارس و همكاري‌هاي دانشگاه تهران و موسسه‌ي عالي مطالعات كاربردي سوربن را در چارچوب مطالعات انجام‌شده از جمله همكاري‌هاي دو كشور ارزيابي كرد.

وي با بيان اين‌كه محيط زيست و نقش آن در حوزه‌ي ميراث از جمله مسايلي است كه در اين حوزه، ميان دو كشور قرار است، مطرح شود، اضافه كرد: توسعه، زماني پايدار تلقي مي‌شود كه جوابگوي نيازهاي امروز باشد.

او گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها و استفاده از پروژه‌ها و طرح‌هاي مرمتي را از جمله راه‌هاي دسترسي به توسعه‌ي پايدار دانست.

رييس بخش علوم انساني و اجتماعي مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه، تجزيه و تحليل داده‌هاي فرهنگي و اجتماعي را بسيار با اهميت ارزيابي كرد و افزود: اين تجزيه و تحليل بايد شامل مهارت‌ها و دانش محلي در حوزه‌ي محيط زيست و همچنين شامل مديريت صحيح باشد.

معاون پژوهشي دانشگاه تهران نيز در ادامه‌ي همايش، با اشاره به انجام فعاليت‌هاي موزه‌يي دانشگاه تهران ازجمله ايجاد موزه‌ي علم در اين دانشگاه، اظهار كرد: از جمله پارامترهايي كه در اين حوزه مطالعه مي‌شود، زمان است.

موسوي موحدي با بيان اين‌كه بيشتر موزه‌ها، دستاوردهاي زمان گذشته را به زمان حال مي‌آورند، تاكيد كرد: موزه‌ي روستايي گيلان نيز هويت ايراني را زنده كرد. اين طرح به‌عنوان ايجاد موزه‌هاي روستايي بايد به‌صورت يك طرح ملي درآيد و در يك حركت ملي، هر استاني يك موزه‌ي ميراث روستايي براي هويت‌سازي و جلوگيري از تهاجم فرهنگي ايجاد كند.

به گزارش ايسنا، شركت‌كنندگان در اين همايش، در پايان آن براي بازديد از موزه‌ي ميراث روستايي به گيلان رفتند. همچنين در روزهاي آينده، مقاله‌هايي درباره‌ي اين موزه در نشست‌هايي در استان گيلان ارايه مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha