• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8607-02455
  • خبرنگار : 71381

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد: - صرف ضدآمريكايي بودن ملاك دوستي نيست - چمران و چه گوارا به هيچ وجه قابل مقايسه نيستند

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد:
- صرف ضدآمريكايي بودن ملاك دوستي نيست
- چمران و چه گوارا به هيچ وجه قابل مقايسه نيستند

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در خصوص دعوت و تجليل از فرزندان چه ‌گوارا گفت: اگر بحث تجليل از يك انقلابي براي مقابله با امپرياليسم باشد،اين موضوع قابل تقدير است كه به عنوان شخصيت انقلابي از چه گوارا تجليل شود.

محمد صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ادامه توضيح داد: بايد پرسيد قصد دوستان از اين اقدام چه بوده است اگر قرار است از شيوه هاي انقلابي مبارزه با آمريكا تقدير شود، كار قشنگي است و همبستگي ضد آمريكايي در دنيا تشكيل مي‌دهد.

وي تناقض ميان زماني كه كسي به علت در دست داشتن عكس چه‌گوارا متهم به كمونيست بودن مي‌شد و شرايط فعلي كه از فرزندان او تجليل شده است را مرتبط با گذشت و تغيير شرايط زماني دانست و افزود: البته بايد نيت دوستاني را كه فرزندان چه‌گوارا را دعوت كردند و به آنها تريبون داده اند، جويا شد و حرف آنها را بررسي كرد. اگر هدف تقدير از چهره انقلابي است، قابل تقدير است در غير اين صورت نگاه قبلي ما نسبت به تفكرات، روش و منش چگوارا باقي است. ما همچنان مسلمان هستيم و او غير مسلمان، و اين اختلاف همچنان باقي است.

اين فعال دانشجويي به هيچ وجه چمران و چه‌گوارا قابل مقايسه ندانست و تصريح كرد: شهيد چمران يك مجاهد، مسلمان ، عارف، انقلابي و شيعه بوده است و چه‌گوارا فردي با عقايد كاملا مادي وغيرالهي بوده است. تنها نقطه مشترك آنها، داشتن روحيه مبارزه با ظلم است اما مقايسه اين دو در ساير جهات جفا به شهيد بزرگوار ايران خواهد بود.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در خصوص اين پرسش كه آيا ضد آمريكايي بودن دليل كافي براي دوستي و تجليل است گفت: در عالم ديپلماتيك دوست بودن تعريف خاص دارد. در جهان سياسي دوستي به معناي اجتماعي و عاطفي وجود ندارد. تمام دوستي‌ها ودشمني ها براساس منافع و اعتقادات ملت‌ها است اگر كسي در جهان سياست ادعاي دوستي با ديگري را دارد به اين معنا است كه اين درست، منافع او را تامين مي كند. دوستي سياسي را نمي‌توان با آنچه كه به صورت روزانه و عاميانه در ارتباطات مردمي وجود دارد، تفسير كرد.

صداقت در ادامه توضيح داد: اين جمله كه هر كس ضد آمريكا است، دوست ماست بايد با دقت گفته شود، چرا كه براي دوستي با خود شرايط ديگري غير ضد آمريكايي بودن از جمله دوستي با خدا داريم ؛يعني ملاك ما معيار الهي و اعتقادي است ، بنابراين اگر كسي ضد آمريكايي اما دشمن خدا بود، قطعا دوست ما نيست و به طور مثال مي توان به شوروي سابق اشاره كرد. بنابراين اين موضوع، نقطه شروع انحراف است. صرف ضد آمريكايي بودن ملاك دوستي نيست، هر چند دوستي ما در عالم سياست با دوستي‌هاي عاطفي و مردمي فرق مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha