• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8606-11485.60418
  • خبرنگار : 71191

رييس و قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در ايسنا؛ شهرداري با كسب درآمد از فروش تراكم، مقابل آثار تاريخي است طرح جامع گردشگري در مناطق تهيه مي‌شود

رييس و قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در ايسنا؛
شهرداري با كسب درآمد از فروش تراكم، مقابل آثار تاريخي است
طرح جامع گردشگري در مناطق تهيه مي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ سيدمهدي ناظم‌رضوي ـ همراه قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ مسعود برهمن ـ با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از بازديدي كوتاه از اين خبرگزاري، به پرسش‌هاي خبرنگاران در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي پاسخ گفتند.

سازمان درحال تهيه‌ي طرح جامع و تفصيلي گردشگري در همه‌ي مناطق است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي تدوين طرح جامع گردشگري كه از سال 1378 با هدف سامان‌دهي مناطق اطراف تهران تهيه شده است، گفت: اين طرح به‌عنوان طرحي فرا دست براي طرح‌هاي تفصيلي گردشگري، كليات را دربر مي‌گرفت و مدتي نيز بدون اين‌كه اجرايي شود، به حال خود رها شده بود.

سيدمهدي ناظم‌رضوي افزود: براي گرفتن اعتبار مناسب با هدف اجرايي كردن اين طرح كلي گردشگري، نخست سازمان درحال تهيه‌ي يك طرح جامع و تفصيلي در همه‌ي مناطق است، تا از اين طرح فرا دست، بهره‌گيري‌هاي مناسب انجام شود.

او درباره‌ي طرح سامان‌دهي اطراف تهران در قالب طبيعت‌گردي و اكوتوريسم، اظهار داشت: پس از هماهنگي با سازمان محيط زيست و منابع طبيعي بايد طرح‌هاي اين سامان‌د‌هي‌ها و مناطق حفاظت‌شده‌ي آن‌ها در يك جمع‌بندي كلي بررسي شوند، چون با وجود اين‌كه اين طرح‌هاي جامع ممكن است، فرصت‌هايي را به‌دست آورند، امكان تهديد آن‌ها نيز زياد است.

نبود فرهنگ‌سازي مناسب دليل مخالفت مردم با طرح‌هاي گردشگري است

وي دليل مخالفت مردم را با طرح‌هاي گردشگري، نبود فرهنگ‌سازي مناسب در جامعه دانست و با اشاره به محدوديت ظرفيت براي ورود و خروج مردم به منطقه‌اي مانند تنگه‌ي واشي به‌دليل معضلات و مشكلات آن، ادامه داد: براي توزيع گردشگري به‌صورت حساب‌شده، 22 روستاي هدف گردشگري با هدف پذيرايي از گردشگران در دستور كار قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به سهميه‌بندي بنزين كه مانع مسافرت‌هاي طولاني مردم به شهرهاي مختلف كشور مي‌شود، بيان كرد: توزيع جمعيت بايد با تقويت جاذبه‌هايي كه در روستاهايي مانند روستاهاي طالقان وجود دارند، شكل گيرد.

ناظم‌رضوي استفاده از مصالح و معماري بومي در روستاها را براي توزيع گردشگر سبب عدم تغيير معماري و فضا توسط خوش‌نشين‌هاي روستايي دانست و افزود: با اين هدف، نخست بدنه‌سازي و كف‌سازي روستا آغاز و فضاهاي مورد نياز گردشگر مانند سرويس‌هاي بهداشتي، نمازخانه، باغ و رستوران آماده‌سازي مي‌شود. در كنار آن، هم‌زمان با مطالعات طرح جامع، برخي كارهاي اجرايي براي رضايت‌مندي روستاييان از رونق صنايع دستي و ايجاد اشتغال و معكوس شكل گرفتن مهاجرت در روستاها تعريف مي‌شوند.

هيچ كار اجرايي در تنگه‌ي واشي نمي‌توان انجام داد

وي با اشاره به اين‌كه سد به‌عنوان يك منطقه‌ي مناسب براي طبيعت‌گردي در صورت حل شدن مسايل زيست‌محيطي، مي‌تواند مطرح شود، به خبرنگار ايسنا گفت: مدت زمان تهيه‌ي طرح‌هاي مطالعاتي در هر منطقه، دو سال پيش‌بيني شده و چون حداكثر بودجه محدود است، به موازات بررسي طرح‌ها، كارهاي اجرايي نيز جلو مي‌روند. طرح‌ها مرحله‌بندي شده‌اند و پس از سرمايه‌گذاري به بخش خصوصي سپرده مي‌شوند.

او همچنين با اشاره به مطالعات و انجام طرح‌هاي جامع در تنگه‌ي واشي توسط بنياد مسكن، ادامه داد: پس از هماهنگي‌هاي انجام‌شده ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و بنياد مسكن، كميته‌ي تصويب طرح، طرح‌ها را با ايده‌هاي مختلف كامل مي‌كند. هرچند زمين تنگه‌ي واشي در اختيار مالك شخصي است و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعلق ندارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اظهار داشت: اكنون سه جايگاه سرويس بهداشتي در واشي پايين، مياني و بالايي، همچنين كمپ‌ها و آلاچيق‌هاي 12 متري به‌عنوان مهمان‌پذير در اين تنگه طراحي شده‌اند؛ ولي متاسفانه به‌دليل نبود زمين، هيچ كار اجرايي در اين محدوده نمي‌توان انجام داد، به‌گونه‌اي كه حتا هيچ جايي براي ايجاد پاركينگ نيز در اين منطقه وجود ندارد.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز با اشاره به تغيير جهت نگاه گردشگري از دو سال پيش تاكنون، گفت: با توجه به ادغام و هماهنگ كردن سه ارگان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در يك سازمان، حمايتي كه در اين فاصله از گردشگري شده، بسيار چشمگير است؛ اما سامان دادن اين سه مجموعه در يك سازمان جوابگو نيست.

مسعود برهمن با اشاره به نقش ارگان‌هايي مانند فرمانداري، محيط زيست، آب و فاضلاب، شوراي شهر و شهرداري در تصميم‌گيري‌هايي كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌شوند، افزود: پس از ادغام اين سه ارگان و براساس نگاهي كه دولت بر اجرايي شدن كارها داشت، مدتي با تشكيل كارگروه‌هاي گردشگري اين ارگان‌ها به‌عنوان دستگاه متولي و اجرايي، موظف به انجام مصوبات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستند.

وي بيان كرد: اكنون تشكيل جلسه‌هاي كارگروه در تنگه‌ي واشي از جمله‌ي مصوبات است، به‌گونه‌اي كه طرح‌هاي مصوبه در اين جلسه‌ها بايد در تنگه‌ي واشي از نظر اجرايي شدن لمس شوند.

او با اشاره به اين نكته كه هنوز بخشي از مسؤوليت‌ها در طرح‌هاي مصوب سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيامده است، عنوان كرد: اگر همه‌ي افراد از امكانات موجود استفاده كنند، معضلات سريع‌تر خود را بروز مي‌دهند و مشكلات زودتر حل مي‌شوند.

مشاور اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به نوع نگاه رييس جمهور و ديگر مسؤولان به بحث گردشگري، افزود: دستور اجرايي تنگه‌ي واشي به‌طور جدي در مرحله‌ي عمل است و كه سامان‌دهي آن آغاز شده است.

اعتبار سازمان امسال انقباضي است

برهمن در ادامه، با اشاره به انقباضي شدن اعتبارات اين سازمان در سال 1386، اظهار داشت: با اين حال كه شوراي شهر نيز موظف به پرداخت درصدي از بودجه‌هاي خود و استانداري‌ها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، باز هم اين مقدار بودجه كه حدود 50 ميليارد تومان است، بايد ميان سه ارگان يعني اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تقسيم شود.

او همچنين با اشاره به توانمندي‌هاي بخش خصوصي در زمينه‌ي توان اجرايي و جذب سرمايه‌گذار در بحث گردشگري، گفت: براساس دو پروژه كه با سرمايه‌گذاري در كارگروه‌هاي گردشگري تعريف شده‌اند، اگر بخش خصوصي در تعريفي از يك طرح جامع در تنگه‌ي واشي، سامان‌دهي آن‌را بتواند برعهده گيرد، همان‌گونه كه در طالقان در منطقه‌ي ساوجبلاغ تاكنون 35 مجموعه‌ي سرمايه‌گذار از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز اجراي طرح در بخش‌هاي مختلفي مانند برقان و ورده را كسب كرده‌اند، اين مناطق گردشگران زيادي را به خود مي‌توانند جذب كنند.

سازمان نسبت به وضعيت امامزاده داوود دخالتي نكرده است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي توليت امامزاده داوود كه در اختيار اداره‌ي اوقاف و امور خيريه است و قرار نگرفتن اين امامزاده در حوزه‌ي طرح جامع تهران، بيان كرد: تا به‌حال، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نسبت به وضعيت اين امامزاده دخالتي نكرده است و نظارت نسبت به اين مكان بسيار ضعيف است. به همين دليل، به‌دنبال يك جلسه‌ي هماهنگي‌ كه با بخشداري اين منطقه برگزار شده است، بايد وضعيت توليت آن مشخص شود.

ناظم‌رضوي ادامه داد: اداره‌ي بهداشت و درمان اصلا در اين مكان‌ها حضور فيزيكي ندارد. وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي در اين مكان‌ها بسيار ناهنجار است و اداره‌ي اوقاف نيز هيچ رسيدگي به وضعيت نظافت امامزاده داوود نمي‌كند.

به گفته‌ي او، سامان‌دهي اين مكان، مشكلات بسياري همراه دارد؛ ولي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به‌تنهايي اين كار را نمي‌تواند انجام دهد. به همين دليل، بايد با تهيه‌ي يك طرح هادي و راهبردي، مديريتي متمركز به‌عنوان مديريت شهري راه‌اندازي شود.

وي تاكيد كرد: با اين حال، با توجه به كمبودهاي بودجه‌اي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با آن‌ها روبه‌روست، بيشتر از بودجه‌ي خود نمي‌تواند خرج كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي قابليت استفاده‌ي امامزاده داوود از يك طرح جامع با هدف سامان‌دهي آن منطقه و ناهماهنگي‌هايي كه در اين زمينه ميان اداره‌ي اوقاف و امور خيريه و شهرداري وجود دارند، گفت: متولي گردشگري فقط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست، اداره‌ي اين امر، حوزه‌اي گسترده را دربر مي‌گيرد.

وي با اشاره به 13 درصد آماري كه نشان‌دهنده‌ي توجه دولت به بحث گردشگري است، اظهار كرد: اين سازمان بايد به‌عنوان سياست‌گذار با نظارت بر طرح‌هاي خود و شناختن مشكلات، آن‌ها را رفع كند.

او ادامه داد: اين سازمان احكام اجرايي براي انجام ندارد، بلكه با شناسايي مشكلات و تهيه‌ي استانداردها بايد آن‌ها را با هم تطبيق دهد، تا شرايط مورد نياز فراهم شوند.

بافت تاريخي داخل باروهاي طهماسبي و ناصري تهران شناسايي شده است

براي فعاليت در اين محدوده بايد از سازمان استعلام شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي طرح جامع شهري و تفكيك بافت‌هاي فرسوده از تاريخي براي جلوگيري از تخريب بافت‌هاي تاريخي، گفت: همه‌ي بافت‌هاي تاريخي فرسوده به‌جز بافت شهر ري كه تمدني هفت‌هزار ساله دارد، در دو باروي طهماسبي و ناصري تهران شناسايي شده‌اند.

ناظم‌رضوي با اشاره به محدوده‌ي تاريخي اين دو باروي قديمي در تهران، عنوان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وارد شدن در اين بحث‌ها، روي اين بافت‌ها دقت دارد و در بخشنامه‌هايي كه به شهرداري‌ها و استانداري‌ها فرستاده مي‌شوند، با معرفي اين بافت‌هاي تاريخي اعلام كرده است، هرگاه قرار باشد، كاري در اين بافت‌ها صورت گيرد، بايد پيش از آن، از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استعلام شود.

وي درباره‌ي بقيه‌ي بافت‌هاي تاريخي كه ممكن است، در اين دو بارو نباشند، اظهار داشت: در 22 منطقه‌ي تهران، طرح GIS ميراث تعريف شده است كه به‌جز ثبت تك‌تك آثار در دو بارو، بقيه‌ي بافت‌هايي هم كه تازه شناسايي مي‌شوند، ثبت مي‌شوند.

او با اشاره به تنگناي بودجه‌اي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با آن روبه‌روست، بيان كرد: تهران 1200 اثر تاريخي شناسايي‌شده دارد، درحالي‌كه ميزان اعتبار اين سازمان به مرمت يك‌صد اثر آن هم نمي‌رسد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تاكيد دوباره بر اين مطلب كه بودجه‌ي سازمان انقباضي است، افزود: حتا گاهي براي مرمت‌هاي اضطراري بودجه نيست، اين درحالي است كه آثار با ارزش زيادي در معرض تخريب‌اند. به همين دليل، دستگاه‌هاي عمومي بايد بودجه‌اي براي تعمير و مرمت خانه‌هاي قديمي با نظارت سازمان اختصاص دهند، چون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجه‌ي كافي براي مرمت آثار ندارد.

مجرمان پس از تخريب آثار، تحت پي‌گرد قرار مي‌گيرند

ناظم‌رضوي درباره‌ي شناسايي همه‌ي بافت‌هاي تاريخي تهران و هماهنگي‌هايي كه با شهرداري در اين زمينه انجام شده‌اند، با اشاره به سخنان قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ كه گفته بود، همان‌گونه كه وقتي جرمي اتفاق مي‌افتد، پليس در آن لحظه حضور نمي‌تواند داشته باشد، تاكيد كرد: زماني كه آثار توسط مجرمان تخريب مي‌شوند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حتما نبايد در آن لحظه حضور داشته باشد و بعد از تخريب، مجرمان را تحت پي‌گرد قرار مي‌دهد.

به گفته‌ي او، با اين حال، قوانين كيفري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شهرداري را وادار به انجام وظايف خود مي‌كند.

وي درباره‌ي استعلام نكردن شهرداري از سازمان ميراث فرهنگي براي تخريب بناهاي تاريخي مانند مسجد همت، بيان كرد: چون بعد از تخريب مسجد همت، متوجه خرابي مسجد شديم، هيات امناي مسجد به‌عنوان متخلف شناخته شد و تحت پي‌گرد است.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همچنين با اشاره به ارتباط خوبي كه ميان شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران وجود دارد، به خبرنگار ايسنا گفت: حدود 90 درصد هماهنگي‌ها به‌خوبي انجام مي‌شوند و ميزان استعلام نگرفتن‌ها بسيار كمتر شده است. البته با تخريب‌ها و ساخت و سازهاي غير مجاز توسط شهرداري برخورد مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز ادامه داد: ميراث فرهنگي بايد به‌روز شود، تا براي مردم قابل قبول‌تر باشد. به همين دليل، روي فرهنگ مردم كار مي‌شود؛ تا وقتي شخص، متوجه ارزش تاريخي و معماري بنا مي‌شود، آن‌را به‌حال خود رها نكند، تا به مرور زمان تخريب شود و از ميان برود.

ناظم‌رضوي اضافه داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از مجموع 110 نفر نيروي يگان حفاظت تهران، 1200 نگهبان براي 1200 اثر ثبت‌شده‌ي تاريخي تهران نمي‌تواند داشته باشد. به همين دليل، فقط از طريق فرهنگ‌سازي ميان مردم از اين آثار مي‌توان محافظت كرد.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز درباره‌ي كارهاي انجام‌شده براي فرهنگ‌سازي ميان مردم، گفت: در سال 1373 مصوبه‌اي براي تشكيل انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در سراسر كشور به تصويب رسيد كه مردم را نيز درگير ميراث فرهنگي مي‌كند. پس از آن، حدود يك‌ماه پيش اين مصوبه دوباره ابلاغ شد، تا انجمن‌هاي ميراث فرهنگي را در شهرستان‌ها براي انجام كار عملي به صحنه‌ها بياورند.

برهمن راه‌اندازي چند انجمن ديگر در استان‌هاي مختلف و گرفتن مجوز در ابلاغ آن‌ها را به‌عنوان اعضاي هيات امناي انجمن ميراث فرهنگي از جمله اعضاي يگان حفاظت در شهرستان‌ها دانست.

او با اشاره به 13 ميليارد تومان اعتباري كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران براي يگان حفاظت نياز دارد، افزود: ايجاد انجمن‌هاي ميراث فرهنگي بهترين راه حل براي تامين نيروهاي يگان حفاظت است. اگر بتوانيم مردم را چه در زمينه‌ي حفاظت از ميراث فرهنگي و چه در بعد گردشگري جذب كنيم، بهترين راه حل براي حفاظت از آثار تاريخي را به‌دست آورده‌ايم.

وي واگذاري آثار تاريخي به بخش خصوصي را براي استفاده بهينه از آثار از ديگر روش‌هاي جذب كمك‌هاي مردم به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ارزيابي كرد و ادامه داد: تا زماني كه اين كارها انجام مي‌شوند، مشكلات بودجه‌اي حل و بافت‌هاي تاريخي زنده مي‌مانند.

به گفته‌ي قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، اكنون از آثار قابل واگذاري حدود 50 اثر مانند شهرستانك در كاخ ناصريه، كاروانسراي خانات و روستاي واريان شناسايي شده‌اند.

تا وقتي ساخت و ساز و فروش تراكم منبع درآمد باشد، شهرداري مقابل آثار تاريخي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به مبناي طراحي طرح جامع تهران، گفت: طرح جامع، تهران را خلوت و بارگذاري‌هاي ساختماني را محدود مي‌كند؛ ولي در اين ميان، تا منابع درآمدي شهرداري تهران ساخت و ساز و فروش تراكم باشد، خودبه‌خود شهرداري روبه‌روي آثار تاريخي گارد گرفته است.

ناظم‌رضوي افزود: شهرداري بايد فرهنگ‌سازي كند. متاسفانه نگرش‌ها و ديدگاه‌ها در اين زمينه با هم متفاوت‌اند، چون برخي سازمان‌ها قصد انجام كار پنج ساله را در يك سال دارند. كاري كه تبعات زيادي همراه دارد و به تخريب بافت شهر منجر مي‌شود.

به گفته‌ي وي، به‌دليل تعارض‌ ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با شهرداري، بافت‌هاي تاريخي رها شده‌اند، پس بايد تمركز ميان مردم و دستگاه‌ها را زياد كرد و يك هشدار و شوك به مسؤولاني كه عامل تخريب هستند، وارد آورد.

او با تاكيد دوباره بر لزوم تشكيل انجمن‌هاي دوست‌داران ميراث فرهنگي كه به افزايش تعداد نيروهاي يگان ويژه‌اي منجر حفاظت مي‌شوند، اضافه كرد: اين افراد، ناظران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در هر مكان و هر لحظه‌اند.

هزينه‌ي گرفتن وكيل براي پرونده‌ها به اندازه‌ي اعتبارات مرمتي سازمان است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي چگونگي استفاده از قوانين مربوط به جلوگيري از تخريب آثار تاريخي و نقاط ضعفي كه سازمان در اين زمينه با آن‌ها روبه‌روست و همچنين نداشتن وكلاي حقوقي كه ضعف بخش حقوقي اين سازمان را بيشتر نمايان كرده است، گفت: هزينه‌ي گرفتن يك وكيل در برخي پرونده‌هاي حقوقي به اندازه‌ي همه‌ي اعتبارات مرمتي سازمان است. تمام مشكلات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كمبود اعتبار آن است. تا زماني كه در اين بحث، نگاه اقتصادي وجود داشته باشد، مسايل فرهنگي زيرمجموعه‌ي مسايل اقتصادي قرار مي‌گيرند.

ناظم‌رضوي درباره‌ي بازنگري در حرايم آثار تاريخي، اظهار داشت: براساس قانون، املاك ثبت‌شده در فهرست آثار ملي نيازي به طرح تفصيلي ندارند. شهرداري نيز بايد به‌صورت تعاون با مردم مشاركت كند.

وي ادامه داد: بارها در شهرداري تهران اعلام كرديم كه تهران بايد هويت داشته باشد؛ در صورتي كه در تهران نماي هريك از ساختمان‌هاي شهري با هم متفاوت است و شهرداري‌ها هنوز الفباي اوليه‌ي مديريت شهري را نمي‌دانند.

او درباره‌ي تعداد جلسه‌هايي كه براي بررسي وضعيت بافت‌هاي تاريخي تهران ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و شهرداري تهران تشكيل شده‌اند، افزود: شهرداري‌ها اصلا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران را قبول ندارند و اين سازمان را ميراث كهنه مي‌نامند. دست كم در زمينه‌ي ميراث فرهنگي بايد كاري انجام شود، تا آيندگان آن‌را قبول داشته باشند.

قرار است، شهرك‌هاي صنايع دستي در مكان‌هايي دور از آلودگي و ترافيك ايجاد شوند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همچنين درباره‌ي ايجاد شهرك‌هاي صنايع دستي در استان‌ها، بخصوص در تهران و ميزان فاصله‌اي كه اين شهرك‌ها بايد با شهرها داشته باشند، ‌گفت: همه‌ي شهرك‌هاي صنعتي بايد به شعاع 120 كيلومتر از حريم شهرها فاصله داشته باشند. به همين دليل، در رايزني‌هايي كه با مدير عامل شهرك‌هاي صنايع دستي براي ايجاد يك زون صنايع دستي انجام شده، قرار است، طراحي اين زون انجام شود و شهرك‌ها در مكان‌هايي دور از آلودگي و ترافيك ايجاد شوند.

ناظم‌رضوي بيان كرد: مرجع تصويب‌كننده در تهران بايد اين مكان‌ها را كه حتما بايد در طرح جامع تهران نيز ديده شده باشند، بازنگري كند، تا توسط هيات دولت تصويب شود.

وي درباره‌ي ايجاد اين شهرك‌ها در تهران، ادامه داد: هرچند اين بحث در طرح جامع تهران ضعيف ديده شده است، ولي تا جايي كه بتوانيم در هر جلسه‌اي، حتا در بررسي كميسيون ماده‌ي پنج از ايجاد اين شهرك‌ها دفاع مي‌كنيم.

او تاكيد كرد: اين مساله بايد از طريق استاندار و توسط رييس جمهور حل شود. بحث بيشتر، بر سر مسافت است.

كارگاه‌هاي آموزشي صنايع دستي درپي توافقي با شهرداري در پارك‌ها ايجاد مي‌شوند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همچنين درباره‌ي بافت تاريخي عودلاجان كه در دوره‌ي رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران قرار بود، به منطقه‌ي صنايع دستي تبديل شود، اظهار داشت: اين سازمان هر فضايي را كه مناسب ببيند، با آن به ديد يك منطقه‌ي صنايع دستي برخورد مي‌كند. اين سازمان درحال عام كردن مساله‌ي صنايع دستي براي مردم است. به همين دليل، براي ايجاد كارگاه‌هاي آموزشي و انجام طرح‌هاي اجرايي در اين زمينه درپي توافقي با شهرداري تهران اين كارگاه‌ها در پارك‌ها ايجاد مي‌شوند. همچنين با وجود محدوديت‌هاي موجود از افراد با تجربه و متخصص در هر رشته استفاده مي‌شود.

وي از توافق‌هاي انجام‌شده با هدف استفاده از شهرك چرم‌شهر براي ايجاد شهركي صنايع دستي، اظهار بي‌اطلاعي كرد.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به تشكيل اتاق فكر سازمان كه چند ماه پيش براي برقراري تعامل ميان بخش‌هاي خصوصي و دولتي و تصميم‌گيري‌هاي بهتر ايجاد شده است، بيان كرد: در شهرك نصيرآباد، فضايي به‌عنوان فضاي صنايع دستي تعريف شده است كه با هدف بهره‌برداري مناسب از اين شهرك‌ها، صنعت‌گران به‌دليل توجيه اقتصادي كه در اين زمينه تعريف شده، نبايد ماليات پرداخت كنند.

صنايع دستي بايد در مراكزي، از توليد به مصرف برسند

برهمن از جمله معضلات صنايع دستي را فروش آن صنايع دانست و ادامه داد: تا به‌حال حدود ده‌هزار نفر كارت شناسايي و دوهزار كارگاه، پروانه‌ي كسب از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گرفته‌اند. در صورتي كه همين تعداد اكنون از لحاظ فروش فلج‌اند، بخصوص از زماني كه ديگر سازمان صنايع دستي از آن‌ها خريد نمي‌كند.

او اضافه كرد: اگر پاشنه‌ي آشيل رونق صنايع دستي را فروش درنظر بگيريم، پيشنهاد طرحي به‌عنوان طرح ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌يي سنتي در دست بررسي است كه اگر دولت فضايي را در اختيار بگذارد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مديريت مي‌كند، تا صنعت‌گران كار خود را ياد بگيرند.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به اين نكته كه توليدكننده، فروشنده‌ي خوبي نيست و برعكس، به خبرنگار ايسنا گفت: فروش بايد از صنعت‌گر گرفته شود و به‌صورت اماني خريد انجام گيرد و هيات گرداننده، مجموعه‌ي توليدي را مديريت كند.

به گفته‌ي وي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد با ايجاد بستر، به صنعت‌گران براي وارد شدن به بازارهاي بين‌المللي كمك كند.

او با اشاره به دعوت بخش خصوصي براي اداره‌ي اين اماكن، افزود: سازمان بايد سه تابلوي هدايت، حمايت و نظارت را در دست داشته باشد و از طريق فراخوان، مجموعه‌هايي را كه اين صنعت و هنر را مي‌شناسند و توان اداره‌ي چنين مجموعه‌هايي را دارند، براي مديريت انتخاب كند.

برهمن بازار بورس آهن تهران را يكي از گزينه‌هاي شهرداري براي ايجاد پايگاه صنايع دستي در تهران دانست و اضافه كرد: تهران به‌دليل بزرگي‌اش بايد چند پايگاه براي توليد و فروش داشته باشد.

البته در اين‌باره، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بازار بورس آهن تهران را به‌دليل خشونت اين مكان جاي مناسبي ندانست.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌يي سنت و طرح خانه به خانه‌ي اين فروشگاه‌ها، اظهار داشت: بايد نخست فروش در داخل كشور را راه‌اندازي كرد، تا پس از آن، به عرصه‌ي بين‌المللي و نمايشگاه‌هاي خارج از كشور رسيد، تا شايد براي حضور فروشنده‌هاي صنايع دستي به‌شكل سوبسيددار اين قضيه را بتوان حل كرد.

برهمن در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا كه به وجود سه فروشگاه زنجيره‌يي صنايع دستي در كشور و معلق بودن آن‌ها اشاره كرد و پرسيد، چرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بخش‌هايي كه در گذشته كاربري صنايع دستي داشته‌اند، وارد مذاكره و تعامل نمي‌شود؟ گفت: هدف سازمان، ايجاد تعامل دوباره با اين مراكز نيست. اين بحث بايد تخصصي شود. اين مراكز فروشنده‌اند، در صورتي كه قرار است، از توليد به مصرف و به‌صورت غرفه‌به‌غرفه اين كار انجام شود. به همين دليل، آنها خود پايه‌اي براي وصل كردن هستند.

وي اضافه كرد: اكنون سود اصلي را در اين صنعت كسي مي‌برد كه پول‌دارتر است؛ ولي مردم بايد از طريق نزديك شدن رابطه‌ي توليد و فروش، هزينه‌ي كمتري براي خريد بپردازند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز در اين‌باره اظهار داشت: ايجاد شهرك‌هاي صنايع دستي بايد داراي ارزش باشد و در اين ميان، اگر مساله‌ي دور‌ي مسير حل شود، مشكل ديگري نيست.

بازار صنايع دستي بايد قابليت اين صنعت را داشته باشد

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بيان كرد: بورس صنايع دستي به طرح بازاريابي نياز دارد، مكاني مانند كاروانسراي خانات تهران از جهت‌هايي با اين تغيير خوانش دارد، چون همه براي صنايع دستي، اين مكان را مناسب مي‌دانند؛ ولي بايد به اين نكته نيز توجه داشت، مكاني كه به بازار صنايع دستي تبديل مي‌شود، آيا خريدار را به خود جذب مي‌كند و قابليت اين صنعت را دارد؟

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران پيشنهاد پل چوبي را براي ايجاد بازار صنايع دستي پيشنهاد خوبي دانست و ادامه داد: بايد روي اين قضيه تبليغات و كار فرهنگي انجام شود و بهترين فرصت براي اين كار، دادن ذهنيت به اين منطقه در زمينه‌ي صنايع دستي است و اين مكان به فرهنگ‌سازي مناسبي نياز دارد.

خيابان‌هاي لاله‌زار، ناصرخسرو و صوراسرافيل پياده‌رو مي‌شوند

ناظم‌رضوي درباره‌ي طرح پياده‌رو كردن خيابان سي تير و محدوده‌ي تاريخي عودلاجان كه در زمان شهردار بودن خود در منطقه‌ي 12 اين طرح را داده بود، گفت: چهارهزار گاري دستي در بازار تهران درحال حمل و نقل خريد مردم هستند كه بايد طرحي براي آن‌ها داشت. خيابان سي تير و چند خيابان اطراف نيز بايد از لحاظ رفت و آمد عمومي خالي شوند. در آن زمان، سياست اين بود كه بافت مركزي پياده‌رو شود كه اكنون در خيابان صف اجرا شده و پس از آن قرار است، در خيابان‌هاي لاله‌زار، ناصرخسرو و صوراسرافيل نيز به اجرا درآيد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ادامه داد: درختان خيابان ولي عصر به‌لحاظ ميراث طبيعي در فهرست آثار ملي به ثبت مي‌رسند، تا ارتفاع ساختمان‌ها از ارتفاع درختان بالاتر نيايد.

وي افزود: تا زماني كه درآمد شهرداري بر فروش تراكم تكيه داشته باشد شهري به نام تهران در پيش رو نداريم. به همين دليل، طرح ثبت درختان در دست بررسي است، تا با تاريخ‌نگاري، آن‌ها به ثبت برسند.

او همچنين درباره‌ي تعيين حريم و بازنگري آثار تاريخي تهران، عنوان كرد: حريم آثار تاريخي بازنگري مي‌شود، تا مهم‌ترين آثار براي هميشه حفظ شوند. اكنون كميته‌اي از كارشناسان شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران درحال بررسي ضوابط حريم و ثبت آثار تاريخي هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha