• جمعه / ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-07768
  • خبرنگار : 71219

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه: ساخت و ساز در محدوده‌ي تپه‌ي نادري در حريم بيستون متوقف شده است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه:
ساخت و ساز در محدوده‌ي تپه‌ي نادري در حريم بيستون متوقف شده است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: ساخت و سازها در محدوده‌ي تپه‌ي نادري در حريم محوطه‌ي جهاني بيستون متوقف شده‌اند و آنچه تاكنون انجام شده نيز از طريق مراجع قضايي درحال پي‌گيري است.

اسدالله بيرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اين ساخت و سازها در روستا انجام مي‌شوند و به اين دليل كه روستاي بزرگي است، امكان دارد، برحسب نياز ساكنان آنجا، چنين مسايلي پيش آيند؛ ولي با اين وجود، بايد ضوابط ميراث فرهنگي را رعايت كنند.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا از فعاليت‌هاي شبانه براي ساخت و سازها نيز جلوگيري شده است، با بيان اين‌كه يگان حفاظت در محدوده‌ي بيستون مستقر است، اظهار داشت: با توجه به اين‌كه روستاييان معمولا در مزرعه گرفتار كار و فعاليت‌اند، چنين كارهايي را در زمان‌هاي ديگري انجام مي‌دهند [!]؛ ولي با اين حال، با آنها برخورد و ساخت و سازها متوقف شده‌اند.

بيرانوند درباره‌ي برنامه‌هاي پژوهشي و كاوش در تپه‌ي نادري، توضيح داد: تصور مي‌كنم، تاكنون فقط در اين تپه گمانه‌زني شده و برنامه‌ريزي براي كاوش در حوزه‌ي اختيارات مدير پايگاه است.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون نيز درباره‌ي ساخت و ساز در تپه‌ي پنج‌هزار ساله نادري به خبرنگار ايسنا گفت: متاسفانه اين اثر تاريخي مدتي است، مورد بي‌مهري مسؤولان و مردم منطقه قرار گرفته و با وجود اعلام غير قانوني بودن ساخت و ساز، اين كار درحال انجام است.

داوود دانشيان اضافه كرد: با اين‌که پايگاه بيستون پس از ثبت جهاني براي جلوگيري از ساخت و سازهاي روبه افزايش در روستاي نادرآباد تلاش‌هاي زيادي انجام داده و ممنوعيت هرگونه ساخت و سازي را در اين روستا به‌صورت كتبي و شفاهي به بنياد مسکن شهرستان هرسين و بخشداري بيستون اعلام کرده است، اما به‌نظر مي‌رسد، مردم اين روستا در ساخت و ساز غير مجاز، شبانه‌روز در تکاپو هستند و درحال تيشه زدن به ريشه‌ي اين اثر تاريخي مهم‌اند.

تپه‌ي نادري در سال 1380 در فهرست آثار ملي ثبت شده است و قدمت آن‌را هزاره‌ي دوم و سوم پيش از ميلاد تخمين مي‌زنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha