• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-06000
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

برخي شبانه‌روز به ريشه‌ي تپه‌اي پنج‌هزار ساله در حريم بيستون تيشه مي‌زنند!

برخي شبانه‌روز به ريشه‌ي تپه‌اي پنج‌هزار ساله در حريم بيستون تيشه مي‌زنند!

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون از ساخت و ساز در تپه‌ي پنج‌هزار ساله نادري در حريم محوطه‌ي جهاني بيستون خبر داد و گفت: متاسفانه اين اثر تاريخي مدتي است، مورد بي‌مهري مسؤولان و مردم منطقه قرار گرفته و با وجود اعلام غير قانوني بودن ساخت و ساز، اين كار درحال انجام است.

داوود دانشيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، بيان کرد: تپه‌ي نادري از آثار باستاني است که در سال 1380 در فهرست آثار ملي ثبت شده است و قدمت آن‌را هزاره‌ي دوم و سوم پيش از ميلاد تخمين مي‌زنند.

وي با اشاره به اين‌که با بررسي‌هاي باستان‌شناسان، قطعه سفال‌هاي نخودي و سياه‌رنگي کشف شده‌اند، افزود: با وجود قدمت پنج‌هزار ساله‌ي اين اثر، سنگ‌هاي تراش‌خورده‌يي از زمان ساساني نيز در اين بخش به‌چشم مي‌خورند.

دانشيان در ادامه يادآور شد: هرچند به‌دليل انجام نشدن کاوش باستان‌شناختي، نمي‌دانيم که از دوره‌ي ساساني به بعد اين تپه در چه زماني مسکوني بوده است، ولي شواهد نشان مي‌دهند كه در دوره‌ي نادرشاه افشار، قلعه‌اي روي اين تپه ساخته شده که تپه‌ي نادري به اين نام، نامگذاري شده است.

او اظهار داشت: اين تپه، نخستين اثر از مجموعه آثار تاريخي ـ فرهنگي بيستون است که در معرض ديد قرار دارد.

وي تصريح كرد: هرچند اين اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، ولي هنوز پررمز و راز است و جاي افسوس دارد که پيش از بازگويي اين اسرار سر به مهر، آگاهانه يا ناآگاهانه به‌شدت در معرض تخريب و تهديد قرار گيرد.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون گفت: با اين‌که پايگاه بيستون پس از ثبت جهاني براي جلوگيري از ساخت و سازهاي روبه افزايش در روستاي نادرآباد تلاش‌هاي زيادي انجام داده و ممنوعيت هرگونه ساخت و سازي را در اين روستا به‌صورت كتبي و شفاهي به بنياد مسکن شهرستان هرسين و بخشداري بيستون اعلام کرده است، اما به‌نظر مي‌رسد، مردم اين روستا در ساخت و ساز غير مجاز، شبانه‌روز در تکاپو هستند و درحال تيشه زدن به ريشه‌ي اين اثر تاريخي مهم‌اند.

به گفته‌ي او، پايگاه ميراث فرهنگي بيستون درنظر دارد، از جنبه‌هاي مختلف، فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي را آغاز کند که بدون شک انجام اين کاوش‌ها در آينده‌ي نزديک رازهاي سر به مهر ساکنان تپه‌ي نادري را در ادوار مختلف مشخص مي‌کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha