/در آستانهي روز بزرگداشت/ محسن كديور: ابن سينا نماد عقلانيت ايراني است
محسن كديور ابن سينا را نماد عقلانيت ايراني معرفي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كديور همچنين عنوان كرد: ما بزرگان متعددي در عرصهي فرهنگ ملي داشتهايم؛ مثل سعدي، مولوي، حافظ ، سهروردي و بسياري بزرگان ديگر؛ اما ابن سينا در حوزهي فلسفه يكي از بزرگترين حكماي جهان محسوب ميشود و در مشرق اگر بخواهيم سه فيلسوف نام ببريم، يقينا ابن سينا يكي از آنهاست.
اين پژوهشگر افزود: ابن سينا در دو عرصهي طب و فلسفه مطرح بوده؛ اما طب تحول فراواني يافته و طب امروز با طب ديروز متفاوت است. ميزان تحول در فلسفه به اندازهي طب نيست و ابن سينا در حوزهي فلسفه يكي از بزرگترين حكماي جهان بود.
او در ادامه با مطرح كردن اين سؤال كه ما همميهنان ابن سينا چقدر او را ميشناسيم، خاطرنشان كرد: متأسفانه ما قدم بلندي در احياي انديشههاي فيلسوف بزرگمان برنداشتهايم. ابتدا ميخواهم دربارهي نماد عقلانيت ايراني توضيح بيشتري دهم. ابن سينا كاملا ايراني بوده است. آثاري به فارسي دارد، كه «دانشنامهي علايي» از اين دست اوج تفكر فلسفي به زبان فارسي است و باعث غناي حكمي زبان فارسي بوده و هست. ابن سينا ساكن همدان و وزير ديالمه بوده و در ايراني بودنش هيچ بحثي نيست.
كديور دربارهي ارتباط ابن سينا و عرفان نيز خاطرنشان كرد: ابن سينا اگر چه تفسير قرآن هم نوشته است و حتا گرايشهاي عرفاني دارد، اما وقتي فلسفه مينويسد، فقط فلسفه است؛ نه كلام و نه عرفان، و در بن انديشهاش يك فيلسوف تمامعيار است و به هيچ داوري اجازهي رخنه به عرصهي معيارهاي فلسفي را نداده است. بنياد انديشهي ابن سينا فلسفي محض است و در فلسفهي ابن سينا تمام معيار در خدمت عقل برهاني است.
وي سپس دربارهي حكمت المشرقين گفت: مشرق در مقابل مغرب برگرفته از اشراق و به معني نور است؛ به هر حال حكمت مشرقي اينجا حكمتي مستقل از حكمت ارسطويي غربي است. من در ابن سينا به دنبال اين حكمت هستم و معتقدم كه كار روي اين حكمت بسيار كم انجام شده است و ما بايد به دنبال احيا و ترويج آن باشيم.
كديور در ادامه خاطرنشان كرد: من بر روش عقلاني ابن سينا تأكيد دارم؛ نه لزوما محتواي فلسفي. محتواي فلسفي ميتواند دچار تحول شود، كه در بسياري موارد متحول هم شده است. يك هزاره گذشته؛ اما اين روش هنوز ارزشمند است. جايگاه عقل در ابن سينا بسيار رفيع است. او ميگويد فلسفه يك حاكم بيشتر ندارد و آن حاكم عقل است.
او همچنين يادآور شد: اولين قدم براي ابن سينا اين است كه آثارش به شكل علمي تصحيح شوند. نسخ خطي آثار ابن سينا شناسايي، تصحيح انتقادي، و آثارش در هر رساله با آثارش در ديگر كتب و رسالهها مقايسه شوند و بعد نوبت به ترجمهي آثار و تحليل آراي ابن سينا ميرسد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات