• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-17059
  • خبرنگار : 71133

فرمانده‌ نيروي انتظامي در جمع تهيه‌كنندگان: اساسا بايد با هرج ومرج و بي‌قانوني برخورد شود پليسي كردن زياد جالب نيست؛ بايد سينماگران هم قدرت داشته باشند

فرمانده‌ نيروي انتظامي در جمع تهيه‌كنندگان:
اساسا بايد با هرج ومرج و بي‌قانوني برخورد شود
پليسي كردن زياد جالب نيست؛ بايد سينماگران هم قدرت داشته باشند

فرمانده نيروي انتظامي گفت: يكي از مشكلات اساسي ما در بحث مبارزه با كالاي فرهنگي غيرمجاز از قبيل فيلم، كتاب و محصولات صوتي، وجود نداشتن قانوني كپي رايت است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار احمدي‌مقدم بعد از گذشت دو ماه از ديدار تهيه‌كنندگان با سرادار رادان، روز گذشته ـ 28 مرداد ماه ـ در جمع تهيه‌كنندگان سينماي ايران سخن مي‌گفت. او با بيان اين كه براي مقابله با اين موضوع همه چيز را پليسي كردن زياد جالب نيست اظهار كرد: بايد خود اتحاديه آن قدر قدرت داشته باشند تا بتواند پروانه‌ي فروشگاه‌هايي را كه به عرضه‌ي اين آثار مي‌پردازند، لغو كنند و فقط نيروي انتظامي مامور اجرا شود.

احمدي مقدم در اين جلسه كه به درخواست تهيه‌كنندگان براي قدرداني از تلاش نيروي انتظامي براي مقابله با قاچاق فيلم‌هاي ايران برگزار شده بود، گفت: دوستان فكر مي‌كنند وقتي يك مساله‌ي جرم شناخته شود، بهتر است. اما تجربه به ما نشان داده است به دليل پيچيده شدن و طولاني شدن فرآيند، اثر بخشي‌ آن كمتر است و اگر قرار باشد دايره جرم خيلي وسيع باشد، مجرمان زياد مي‌شوند و دادگاه هم از كارآمدي مي‌افتد.

احمدي مقدم با تاكيد بر اعمال مجازات‌هاي سنگين براي سرقت كنندگان محصولات فرهنگي و ارايه‌ي طرحي به مجلس، ادامه داد: فيلمي تكثيرش غير مجاز است، اما فيلم ديگري اساسش غير مجاز است؛ افرادي هم كه آن فيلم را مي‌فروشند مواد مخدر و مشروب هم مي‌فروشد و فقط اين نيست كه فيلم غيرمجازي را پخش كنند، بنابراين بايد از اساس با اين هرج ومرج و بي‌قانوني برخورد شود.

وي بر لحاظ كردن مسايل امنيتي در نسخه‌ي فيلم‌هايي كه در سينماها نمايش داده مي‌شود تاكيد كرد و گفت: درطرح شما افرادي هم از اعضاي ما حضور داشته باشند كه براي ما هم قابل تشخيص باشد تا بفهميم فيلم از كجا درج كرده است و در واقع به صورت فني و پليسي با هم هماهنگ شويم تا ببينيم چگونه مي‌توان پيگيري كرد.

به گزارش ايسنا، سردار احمدي مقدم در ادامه اين جلسه در پاسخ به يكي از تهيه كنندگان درباره هزينه‌هايي كه در قبال در اختيار قرار دادن امكانات پليسي به فيلم‌ها دريافت مي‌شود اظهار كرد: سياست‌هاي ما دراين حوزه مشخص است، ما وظيفه تامين و تدارك سينما را نداريم. ولي وظيفه پشتيباني ماموريت خودمان را داريم. اگر ساخت فيلمي به ماموريت ما كمك كند و هر چقدر به اهداف ما نزديك باشد كمك ما بيشتر مي‌شود و شايد بخشي از هزينه‌ي آن را پرداخت كنيم.

وي افزود: سناريويي را طراحي مي‌كنند كه ظاهرش پليسي است، اما آخرش پليس را نابود مي‌كنند. بنابراين ما در فيلم‌ها هدفي را تعقيب مي‌كنيم و بايد ببينيم به چه كمك مي‌كنيم. در زماني فقط ساخت فيلم پليسي به شكل اكشن هدف بود كه من دايره را وسيع‌تر كردم و گفتم آن طور كه غربي‌ها مي‌سازند، خيلي مد نظر ما نيست و خود آن فيلم‌ها احساس ناامني وگسترش و آموزش‌هاي خلافكاري‌ مي‌دهد.

احمدي مقدم ادامه داد: ما بهتر است به سمت ساخت فيلم‌هاي اجتماعي برويم كه بتوانند توسعه معروفات داشته باشند و اخلاق خوب و الگو را توسعه دهد و بدي‌ها را افشا كند.

وي با بيان اين كه نمي‌توانيم ارتقا منزلت‌مان را در فيلم تعقيب كنيم، ادامه داد: اول بايد در خيابان و ماموريت موفق باشيم؛ خودبه خود آن فيلم هم باور پذير مي‌شود. اگر پليسي در فيلم باشد كه همه چيزش خوب بوده و بيرون كسي آن را نديده باشد، خيلي باور پذير نيست و كپي‌برداري از فيلم‌هاي غربي است كه خيلي ارزش هم ندارد.

فرمانده ناجا تاكيد كرد: نيروي انتظامي زماني در فيلم‌ها به دنبال تبليغ خودش بود كه من اين را منع كردم و معتقدم در ماموريتش بايد تبليغ نيرو باشد.

وي افزود: بعضي فيلم‌هايي كه درست مي‌شود، پليس را لجن مال مي‌كند كه اين خلاف امنيت ملي است، اما اين كه انتقادي باشد اشكالي ندارد و نبايد مردم احساس كنند اين فيلم‌ها سفارشي است و يك جانبه تعريف مي‌كند.

احمدي مقدم با اشاره به سريال «روز رفتن» كه سال گذشته توسط نيروي انتظامي ساخته شد گفت: ما دايره مان را ازصرف پليس وسيع تر كرديم. اما بعد از اين كار اعتراضات سنگيني به ما شد و به اين نتيجه رسيديم ديگر نسازيم و اين همه خرج كنيم و درنهايت هم جواب بدهيم.

وي افزود: ما وظيفه فيلم‌سازي نداريم. بهتر ديديم به جاي سرمايه‌گذاري در يك فيلم از توليد فيلم‌هاي ديگر حمايت كنيم، البته فيلم‌هاي مستند و آموزشي در حوزه كار ما است اما ساخت ديگر فيلم‌ها خيلي براي ما ضرورت ندارد و مشاركت كمك بيشتري به ماموريت ما مي‌كند.

به گزارش ايسنا، مرتضي شايسته رييس اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم سينمايي ايران در اين جلسه با ارائه گزارشي از روند شكل گيري و مقابله با تكثير و توزيع غير مجاز فيلم‌هاي ايراني گفت: ما در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيديم كه سراغ نيروي انتظامي برويم و وقتي پليس به ميدان آمد نا اميدي جاي خودش را به اميد داد و الان وضعيت با قبل اصلا قابل قياس نيست و حركت پرسنل نيروي انتظامي يك حركت فرهنگي و اميد بخش براي اهل سينما بود.

وي افزود: الان درخواست ما اين است كه اين حركت كه در سراسر كشور شروع شده، نهادينه شود تا به سمت ريشه كني كامل اين قضيه حركت كنيم.

حبيب اله كاسه ساز هم با بيان اين كه حركت نيروي انتظامي، سينما را از يك بحران خيلي خطرناك نجات داد و گفت: الان ديگر خبري از اين سي دي فروشي‌هاي غير مجاز نيست و اميدوارم اين حركت تداوم داشته باشد تا به خشكيدن ريشه اين قضيه بي‌انجامد.

ناصر شفق نيز اظهار كرد: توسعه فضاهاي فرهنگي هنري موجب افزايش امنيت اجتماعي است و فرهنگ اساس استواري و پايداري ملت‌هاست و بايد همه نهادها توجه بيشتري به آن داشته باشد.

حسين فرحبخش هم با بيان اين كه در چهار ماه اخير حدود سه ميليون سي دي غير مجاز معدوم شده است گفت: در چهارشنبه گذشته از 24 مغازه‌اي كه بازديد كرديم هيچ سي دي نتوانستيم پيدا كنيم كه اين جاي خوشحالي دارد. هم چنين كارخانه توليد سي دي خام هم كه طي چند ماه گذشته رونق بسيار خوبي داشت و اكثرتوليداتش وارد بازار قاچاق مي‌شد، الان به خاطر مقابله‌اي كه صورت گرفته دچار ركود و به تعطيلي رسيده است.

به گزارش ايسنا، سيروس تسليمي، علي اكبر ثقفي و سيدزاده از ديگر تهيه كنندگاني بودند كه نظرات خود را مطرح كردند. مهدي صباغ زاده، داريوش باباييان، رضا بانكي، اصغر بانكي و بلوريان نيز ديگر اعضاي اتحاديه بودند كه در اين نشست شركت داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha