• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8604-15502

نعمت‌زاده: * صادرات سوخت به عراق و ارمنستان در سال جاري * بهره‌برداري از خط لوله نفت ايران از بندر نكا تا سه سال آينده

نعمت‌زاده:
* صادرات سوخت به عراق و ارمنستان در سال جاري
* بهره‌برداري از خط لوله نفت ايران از بندر نكا تا سه سال آينده

طراحي خط لوله نفت ايران در سه مسير با ظرفيت يك ميليون بشكه در روز به قطر لوله 42 اينچ و 2500 متر در بلندترين ارتفاع سطح دريا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ـ در دومين همايش بين‌المللي ايران ـ ترانزيت افزود: خط لوله نفت ايران در كوتاه‌ترين مسير از بندر نكا به جزيره خارگ به طول هزار كيلومتر به بندر جاسك به طول 1500 كيلومتر و به بندرعباس خواهد بود. مدت زمان اجراي اين پروژه 40 ماه است و اجراي آن شركت ملي مهندسي ساختمان نفت وابسته به وزارت نفت بر عهده خواهد داشت.

وي از ديگر برنامه‌هاي مهم پالايش و پخش در آينده را احداث خط لوله از درياي خزر به پالايشگاه تبريز و انتقال نفت خام به پالايشگاه ارمنستان دانست و گفت: براي احداث پالايشگاه با يك شركت روسي در حال مذاكره هستيم و قرار است با احداث اين خط لوله از درياي خزر خوراك پالايشگاه تبريز به ارمنستان را تامين كنيم.

معاون وزير نفت از برنامه اين شركت براي تامين سوخت به عراق و افغانستان خبر داد و گفت: براي تامين سوخت عراق به ميزان پنج ميليون ليتر در روز با استفاده از شركت‌هاي حمل و نقل داخلي و از توليدات داخلي واردات شمال و جنوب به توافق رسيده‌ايم، براي تامين سوخت افغانستان نيز در حال مذاكره هستيم.

وي به گسترش برنامه‌هاي آينده انتقال نفت از حوزه درياي خزر به پالايشگاه ايران اشاره و بيان كرد: در حال توسعه بندر نكا هستيم و قرار است ظرف سه سال آينده با نصب تلمبه‌هاي بيشتر و لايروبي كشتي‌هايي با ظرفيت چهار هزار تن در هفت كيلومتري اين بندر و با ارتباط خط لوله دريايي نفت خود را منتقل كند.

نعمت‌زاده افزود: در حال حاضر دو خط لوله از بندر نكا به پالايشگاه تهران به قطر 3 و 5/3 اينچ به ظرفيت 500 هزار بشكه در حال بهره‌برداري است.

وي از ظرفيت توليد نفت خام در كشور‌هاي حوزه درياي خزر خبر داد و گفت: در حال حاضر روسيه با ميزان 5/9 ميليون بشكه در روز و صادرات شش ميليون بشكه در روز بزرگترين صادركننده نفت اين منطقه است. قزاقستان با توليد 3/1 ميليون بشكه در روز و صادرات يك ميليون بشكه در روز، آذربايجان 500 هزار بشكه در روز و صادرات 350 هزار بشكه در روز، تركمنستان با ظرفيت توليد 200 هزار بشكه در روز و صادرات 80 هزار بشكه در روز ازديگر كشورهاي اين منطقه هستند.

در حال حاضر در كشور‌هاي جماهير شوروي سابق و كشور‌هاي فعلي ميزان توليد در كشور‌هاي غير اوپك 23 درصد و قرار است اين ميزان تا 2015، 28 درصد افزايش پيدا كند به استثناي ايران كشورهاي حوزه درياي خزر 80 درصد نفت را به صورت منابع تاييد شده بر عهده دارند.

نعمت‌زاده در مورد انتقال نفت خام از كشور‌هاي حوزه درياي مازندران به ايران گفت: خط لوله از قزاقستان و تركمنستان به ايران حدود 400 تا 500 هزار بشكه در روز منتقل خواهد شد. در فاز اول سهم ايران از انتقال نفت حدود 63 هزار تن در نكا بوده است كه از اين ميزان 500 هزار بشكه به تهران و تبريز منتقل خواهد شد، در آينده از بندر كريك اين انتقال صورت خواهد گرفت.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در پايان در مورد افزايش ظرفيت پالايشگاه‌ها خاطرنشان كرد: قرار است تا سال 2012 ظرفيت توليد پالايشگاه‌هاي كشور از 6/1 ميليون ليتر بشكه در روز به سه ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha