چشمپوشي از درآمدزايي ترانزيت، نابود كردن منافع ملي است و در اين ميان توجه به لجستيك حمل و نقل از اهميت زيادي برخوردار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سليماني ـ معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي ـ در دومين روز همايش بينالمللي ايران ـ ترانزيت اظهار كرد: 180 هزار كيلومتر شبكه جادهاي وجود دارد كه 72 هزار و 600 كيلومتر آن شامل آزادراه، بزرگراه و راههاي فرعي و اصلي بوده و 105 هزار كيلومتر هم روستايي است.
به گفته وي، سن ناوگان عمومي سواري هفت سال و اتوبوس 3/13 سال است و ناوگان باري نيز از 23 به 4/19 سال كاهش يافته است.
سليماني تصريح كرد: در سال گذشته 210 هزار ميليون تن كيلومتر كالا جابهجا شده و 160 هزار ميليون نفر مسافر از شبكه جادهاي استفاده كردهاند و ميزان جابهجايي كالا در دو، سه سال اخير 33 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: حدود 188 كيلومتر آزادراه و شش هزار و 600 كيلومتر راه اصلي در وضعيت بحراني قرار دارند. 10 هزار كيلومتر راه جديد در دست ساخت است و احداث شش هزار و 800 كيلومتر راه جديد تصويب شد كه عمليات اجرايي آن در آينده آغاز ميشود.
معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي خاطرنشان كرد: مواردي چون 980 كيلومتر مرز استراتژيك، مشتركات فرهنگي با كشورهاي منطقهاي، عضويت در اكو و رشد اقتصادي منطقهيي، جايگاه ايران در ترانزيت را برجسته كرده است.
سليماني گفت: حجم تجارت بين آسيا و اروپا حدود هشت هزار ميليارد دلار است كه 270 ميليارد دلار آن درآمد حمل و نقل است.
وي افزود: بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيتي به لحاظ وزني، سوخت است كه 61 درصد از حجم كل ترانزيت را تشكيل ميدهد.
به گفته معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي 54 درصد از وزن كل ترانزيتي كشور به مقصد امارات، 10 درصد عراق، 9 درصد افغانستان، 6/7 درصد تركيه و 4/6 درصد آذربايجان است كه كالاهاي ترانزيتي به اين پنج كشور 84 درصد از كل ترانزيت كشور را تشكيل ميدهد.
سليماني اظهار كرد: سال گذشته 11 ميليون تن كالا ترانزيت شده كه 39 درصد جادهيي، 10 درصد ريلي و 51 درصد سوآپ بوده است.
وي افزود: در سال 85 در بخش جادهاي 11 درصد افزايش ترانزيت و 235 درصد افزايش ترانزيت بنزين و مازت در كالاهاي سوختي داشتيم.
انتهاي پيام
نظرات