• یکشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-09127

وزير نفت: شركت‌هاي اروپايي براي حضور در ساخت خط لوله نكا ـ جاسك اعلام آمادگي كرده‌اند ابهامات ترك‌ها براي حضور در پارس جنوبي را به زودي رفع مي‌كنيم

وزير نفت:
شركت‌هاي اروپايي براي حضور در ساخت خط لوله نكا ـ جاسك اعلام آمادگي كرده‌اند
ابهامات ترك‌ها براي حضور در پارس جنوبي را به زودي رفع مي‌كنيم

شركت‌هاي اروپايي و حوزه درياي خزر براي حضور در طرح ساخت خط لوله نكاـ جاسك اعلام آمادگي كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري‌ ـ وزير نفت ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: تاكنون عمليات طراحي و مهندسي اين خط انجام شده و براي مناقصه جهت انتخاب پيمانكار آماده است.

به‌تازگي محمدرضا نعمت زاده- مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - در اين‌باره گفته كه براساس آخرين برآورد مالي صورت گرفته در اين شرکت، خط لوله انتقال نفت نکا به بندر جاسک حداقل به 3.5 ميليارد دلار سرمايه نياز دارد. ساخت اين خط لوله که با هدف انتقال نفت‌خام توليدي کشورهاي حاشيه درياي خزر به درياي عمان انجام مي‌شود، عمران و آباداني را در سواحل شمالي و جنوبي کشور در پي دارد.

به گفته او براي ساخت اين پروژه به سه تا چهارسال زمان نياز است. ظرفيت اين خط انتقال روزانه يک ميليون بشکه خواهد بود كه با ساخت اين خط امکان انتقال نفت از شمال به جنوب کشور به سهولت فراهم مي‌شود؛ به‌گونه‌اي‌كه ساخت اين خط موجب اتصال کشورهاي حاشيه درياي خزر به بازارهاي بين‌المللي نفت‌خام خواهد شد.

نعمت‌زاده طول اين خط لوله را حدود 1515 کيلومتر و قطر آن را 42 اينچ عنوان کرد و افزود كه براي سهولت در انتقال نفت‌خام در طول مسير اين خط ، شش تا هشت ايستگاه تقويت فشار پيش‌بيني شده است.ژ

نقره‌كار شيرازي - معاون امور بين‌الملل وزير نفت - نيز پيش‌تر با تاكيد بر ابراز تمايل و اعلام آمادگي قزاقستان و روسيه براي مشاركت در ساخت خط لوله نفتي نكا-جاسك گفته بود كه در حال حاضر ظرفيت سوآپ نفت‌خام کشور در پايانه نکا به 250 هزار بشکه در روز افزايش يافته که در فاز بعدي به بيش از 500 هزار بشکه در روز خواهد رسيد. البته مراحل مطالعاتي خط نكا-جاسك با ظرفيت سوآپ روزانه يك ميليون بشكه نفت‌خام درحال تكميل شدن است.

رفع ابهامات طرف ترك درحال انجام است

نوذري درباره وضعيت مذاكره با ترك‌ها براي حضور در پارس جنوبي افزود: آن‌ها مطالعات را انجام داده‌اند و يك سري سوال داشتند كه براي روشن شدن ابعاد مختلف فني و قراردادي، طي نامه‌اي سوالات خود را به شركت نفت و گاز پارس ارسال كردند كه منتظر پاسخ هستند و اميدواريم هر چه سريع‌تر مذاكرات نهايي شود.

دراين زمينه چندي پيش وي با بيان اين‌كه دور جديد مذاكرات ايران و تركيه درخصوص حضور در فازهاي پارس جنوبي و صادرات گاز ايران به اروپا با حضور مديران آن كشور طي هفته‌هاي آينده در تهران برگزار خواهد شد، گفته بود كه پيش‌از اين مقامات ترکيه از اصلاح قراردادهاي بيع‌متقابل اطلاع نداشتند و شناخت آن‌ها مربوط به شرايط پيش از اصلاح بود. در اين راستا در مذاکرات اخير در تركيه توضيحاتي مبني بر اصلاحات انجام شده و تغيير قراردادهاي بيع‌متقابل به آن‌ها داده شد.

به گزارش ايسنا، در تيرماه سال گذشته در پي سفر سيد كاظم وزيري هامانه - وزير وقت نفت - به آنكارا، تفاهم‌نامه انتقال گاز ايران به اروپا از خاك تركيه امضا و مقرر شد كه تركيه در توسعه پارس جنوبي سرمايه‌گذاري و مشاركت كند. به اين ترتيب دسترسي به اين هدف، ساخت خط لوله‌اي جديد با ظرفيتي بالا، علاوه ‌بر خط لوله موجود ميان ايران و تركيه را طلب مي‌كند كه گاز ميدان پارس جنوبي را از عسلويه و از طريق خط لوله و مسير تركيه به سمت اروپا هدايت خواهد كرد.

همچنين در مذاكرات بيشتر يك ماه بعد از آن بين حلمي‌گولر - وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه - و غلام‌حسين نوذري - سرپرست وقت وزارت نفت - صادرات 20 درصد گاز استحصال شده از فاز‌هاي 22 تا 24 پارس جنوبي معادل 35 ميليارد مترمكعب در سال، ساخت خط لوله جديد براي انتقال گاز از ميدان گازي پارس جنوبي تا مرز تركيه و دريافت اجازه ترانزيت گاز ايران از تركيه براي صادرات به اروپا و همچنين دادن اجازه ترانزيت گاز تركمنستان از ايران به تركيه مورد توافق قرار گرفت.

در اين باره نوذري گفته بود كه در اين زمينه توافق كرديم يك شركت تشكيل دهيم تا كار ساخت خط لوله عسلويه ـ مرز تركيه و همچنين از تركيه تا اروپا را انجام دهد. همچنين توافق شد طرف ترك به ما اجازه دهد گاز خود را از خاك تركيه عبور دهيم و به اروپا منتقل كنيم كه براساس آن سالانه 35 ميليارد مترمكعب گاز به تركيه صادر خواهد شد و همچنين ايران اجازه انتقال گاز تركمنستان به تركيه را داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha