• شنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-10417
  • خبرنگار : 71021

به‌دليل كاهش تسهيلات بانكي، احياي رشته‌ي درحال منسوخ شدن شعربافي متوقف شد!

به‌دليل كاهش تسهيلات بانكي، 
احياي رشته‌ي درحال منسوخ شدن شعربافي متوقف شد!

احياي كارگاه‌هاي شعربافي به‌دليل مشكلات آيين‌نامه‌اي در بخش اعطاي تسهيلات ازسوي بانك‌هاي كشور‌ متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شعربافي رشته‌اي درحال منسوخ شدن و مختص شهر كاشان است كه سال گذشته، مسؤولان معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي در بازديد از كارگاه‌هاي شعربافي براي احيا و رفع مشكلات شعربافان اين منطقه تصميم گرفتند.

بر اين اساس و توافق صورت‌گرفته با بانك مركزي و معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار شد، از محل وام‌هاي قرض‌الحسنه، 300 ميليون تومان به شعرباف‌هاي كاشان پرداخت شود؛ ولي به گفته‌ي رييس انجمن صنفي شعربافان كاشان، اين توافق نه‌تنها عملي نشده، بلكه مبلغ وام نيز كاهش يافته است.

حسن مسافرچي با اشاره به اوضاع نامناسب كارگاه‌هاي شعربافي و شعربافان كاشان به خبرنگار ايسنا گفت:‌ از سال 1384 دريافت تسهيلات براي احياي رشته‌ي درحال منسوخ شدن شعربافي را پي‌گيري كرده‌ايم و حتا فرماندار وقت كاشان نيز در اين‌باره اقداماتي انجام داده بود؛ اما پس از تغيير فرماندار، كارهاي مربوط به تسهيلات مورد نياز براي احياي كارگاه‌ها و رشته‌ي شعربافي متوقف شد.

وي افزود: در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تسهيلاتي با 14 درصد سود براي شعرباف‌ها درنظر گرفته شده‌اند، اما به‌دليل سود بالاي آن،‌ هنرمندان شعرباف كاشان به استفاده از اين وام گرايشي ندارند.

او اظهار كرد: چندبار با سازمان‌هاي مختلف مكاتبه و مشكلات را مطرح كرديم كه نتيجه‌ي آن، بازديد از كارگاه‌هاي شعربافي كاشان در سال گذشته بود كه براساس آن، تسهيلاتي را براي شعرباف‌هاي كاشان درنظر گرفتند. البته نامه‌ي آن‌را به استان ارجاع داده‌اند كه فكر نمي‌كنيم، پي‌گيري كنند.

مسافرچي ادامه داد: براساس توافق انجام‌شده قرار بود، به 20 كارگاه شعربافي كاشان، 300 ميليون تومان وام اعطا كنند كه مبلغ اين وام به هر شعرباف از پنج ميليون به 500 هزار تومان كاهش يافته است.

رييس انجمن صنفي شعربافان كاشان با اشاره به سود 14 درصدي اين وام كه قرار شده است، از محل حساب‌هاي قرض‌الحسنه بانك تجارت پرداخت شود، بيان كرد:‌ شعرباف‌ها در ماه به زحمت 90 تا 100 هزار تومان اثر توليد مي‌كنند، حال چگونه با وجود قيمت ابريشم، رنگ‌رز و ديگر مواد اوليه، سود اين وام را مي‌توانند پرداخت كنند.

او گفت:‌ براي كاهش سود اين وام به چهار درصد، درخواست داده شده است و مسؤولان صنايع دستي نيز در بازديد از كارگاه‌هاي شعربافي بر اعطاي وام با كم‌ترين درصد سود يا بلاعوض شدن آن تاكيد داشتند؛ ولي تاكنون به اين درخواست‌ها رسيدگي نشده است.

اين شعرباف افزود:‌ در كاشان 20 كارگاه شعربافي وجود دارند كه هريك چند دستگاه شعربافي قديمي دارند و تعمير و مرمت آن‌ها را سازمان ميراث فرهنگي استان تهران برعهده گرفته است،‌ حتا بعضي از كارگاه‌هاي شعربافي برق و آب ندارند و از امكانات همسايه‌هاي خود استفاده مي‌كنند.

مسافرچي از بي‌توجهي مسؤولان صنايع دستي استان اصفهان به اين موضوع گله كرد و اظهار داشت:‌ شعربافي حدود 600 سال در كاشان پيشينه دارد كه براي جلوگيري از انحلال آن و راه‌اندازي كارگاه‌هاي شعربافي، اعطاي تسهيلات به شعرباف‌ها و كارگاه‌هاي آن‌را از سال 1384 تاكنون پي‌گيري كرده‌ايم، ولي ديگر از ادامه‌ي كار خسته شده‌ايم.

در اين‌باره، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان نيز به خبرنگار ايسنا، گفت:‌ طبق توافق با مسؤولان هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور و بانك مركزي قرار بود، به هر شعرباف پنج ميليون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت شود و اين دستور به بانك تجارت ابلاغ شود؛ ولي براساس قوانين موجود،‌ وام‌هاي قرض‌الحسنه 500 هزار تومان است و بيشتر از اين پرداخت نمي‌كنند، به همين دليل، كار متوقف شده است.

احمد اديب بيان كرد:‌ اين طرح با مشكل آيين‌نامه‌اي در بانك‌ها مواجه شده است. بنابراين موضوع با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور مطرح شد، تا از طريق وزارت اقتصاد و دارايي پي‌گيري شود.

وي معتقد است: پي‌گيري اين موضوع در سطح استان اصفهان نيست و بايد از پايتخت پي‌گيري شود. درحال حاضر نيز اعطاي تسهيلات براي احياي كارگاه‌هاي شعربافي و اين رشته متوقف شده است.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان ادامه داد: در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان صحبت شده است كه در صورت مراجعه‌ي شعرباف‌ها براي وام‌ از محل وام‌هاي قابل برداشت، مبلغ مورد نياز پرداخت شود.

او درباره‌ي ايجاد بازار جديد براي شعربافي كه بازار آن محدود به غرب كشور است، گفت:‌ با طراحان لباس صحبت شده است كه از اين نوع پارچه در مدها و طراحي لباس استفاده شود.

وي با اشاره به برپايي نمايشگاه سراسري صنايع دستي و نوآوري در نهم شهريورماه در اصفهان، اظهار داشت: براساس مذاكره با بخش طراحي لباس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان قرار شده است، در طراحي لباس‌هاي قابل ارايه در اين نمايشگاه از پارچه‌هاي سنتي زري، شعر، مخمل و قلم‌كاري استفاده شود كه در توسعه‌ي بازار مصرف آن تاثير دارد.

يكي از مسؤولان معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيز با تاكيد بر اين‌كه مشكلات شعرباف‌ها بايد ازسوي مقامات عالي كشور پي‌گيري شود، گفت:‌ موضوع كاهش تسهيلات توسط بانك‌ها ازسوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شده است و پي‌گيري مي‌شود؛ اما تاكنون پاسخ قطعي و مكتوبي از بانك تجارت دريافت نشده است.

او اضافه كرد: تاكنون تسهيلاتي اختصاص نيافته‌اند كه شعرباف‌ها نسبت به پرداخت نشدن آن در استان گله‌مند شوند و بايد اين موضوع پي‌گيري و پاسخ بانك تجارت دريافت شود؛ تا پرداخت تسهيلات بانكي براي احياي اين رشته و كارگاه‌هاي شعربافي آغاز شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha