• جمعه / ۱۵ تیر ۱۳۸۶ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-05442
  • خبرنگار : 71191

فرزاد فروزانفر: كار در گورستان پرديس ورامين از نظر انسان‌شناسي بايد ادامه يابد

انسان‌شناس هيات كاوش تپه‌ي پرديس ورامين وجود فاصله‌ي زماني عصر مس‌سنگي تا عصر آهن را يعني يك فاصله‌ي زماني چهارهزار ساله در اين تپه قطعي دانست و گفت: اين دو دوره به‌دليل داشتن دو دوره‌ي زيستي متفاوت از هم بايد جدا بررسي شوند.

فرزاد فروزانفر كه به‌عنوان انسان‌شناس جسماني در تپه‌هاي پرديس با گروه كاوش پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي همكاري داشت، در اين‌باره توضيح داد: اين دو دوره‌ي زيستي نشان‌دهنده‌ي وجود اقوامي از دوره‌هاي مختلف و نوع زندگي متفاوت آنهاست.

وي با اشاره به آثار زيست در دوره‌ي عصر آهن، افزود: در اين دوره، منطقه‌اي به نام سكونتگاه وجود ندارد، اما وجود گورستان نشان‌دهنده‌ي حضور اقوامي در دوره‌هاي طولاني در منطقه‌ي پرديس است. همچنين حدود 24 مورد بقاياي انساني و حيواني از عصر آهن در تپه يافت شده‌اند.

اين انسان‌شناس درباره‌ي نتايج بررسي بقاياي انساني در عصر آهن، اظهار داشت: اقوامي كه در اين عصر در تپه‌ي پرديس زندگي مي‌كردند، از لحاظ خصوصيات ظاهري شباهت‌هاي نزديك به هم داشته‌اند.

فروزانفر اقوام ساكن در تپه‌ي پرديس را در عصر آهن، متفاوت از ديگر محوطه‌هاي هم‌جوار دانست و ادامه داد: اين اقوام، مردمي خاص و مخصوص اين منطقه بوده‌اند و مرفولوژي جمجمه‌ي آنها، اين قوم را با اقوام ديگر از هم جدا مي‌كند.

وي با اشاره به سه فصل كاوش در اين محوطه‌ي تاريخي، بيان كرد: اين اقوام سردراز ساكن در عصر آهن، يك جمعيت جوان را تشكيل مي‌دهند كه ميانگين سن فوت آنها حدود 30 سال و حداكثر 40 سال بوده است.

او اين جمعيت جوان را داراي ويژگي‌هاي خاص دانست و گفت: شناخت جمعيتي و جمعيت‌شناسي اقوام ساكن در تپه‌ي پرديس ورامين اهميت به‌سزايي دارد.

فروزانفر تاكيد كرد: از نظر انسان‌شناسي كار در گورستان پرديس ورامين بايد ادامه يابد، تا نتايج بهتري از آن به‌دست آيند.

همچنين سرپرست هيات كاوش تپه‌ي پرديس قرچك ورامين چندي پيش با اشاره به پايان يافتن كار كاوش در اين تپه به خبرنگار ايسنا گفته بود: با ايجاد دو تراشه‌ي 10 در 10، كشف استقرارهايي از هزاره‌هاي چهارم، پنجم و اواخر ششم پيش از ميلاد، كشف قلعه‌ي بزرگ پارتي و قبرستاني از عصر آهن در فاصله‌ي 300 متري تپه از جمله اقدامات انجام‌شده در سه فصل كاوش تپه پرديس بوده‌اند.

تپه‌ي هفت‌هزار ساله‌ي پرديس ورامين كه 70 درصد آن به‌دليل خاك‌برداري كارخانه‌ي آجرپزي ورامين تخريب شده است، از نظر باستان‌شناسي به دوره‌اي معروف به چشمه‌علي مربوط است. اين منطقه چند سال پيش، مكاني براي دور ريختن زباله‌ها و نخاله‌هاي ساختماني و دامي مناطق اطراف بوده است و اكنون نيز به‌دليل نزديكي به جاده و تعريض احتمالي آن، بخش‌هايي از اين تپه نابود مي‌شوند.

تا به‌حال، در اين تپه سه فصل كاوش انجام شده‌اند و به گفته‌ي سرپرست هيات كاوش منطقه ـ حسن فاضلي نشلي ـ بخش پارتي اين محوطه‌ي تاريخي هفت‌هزار ساله كاوش شده و قرار است، ادامه‌ي كاوش‌ها به نسل‌هاي آينده سپرده شود.

تپه‌ي پرديس در قرچك ورامين در ضلع شمالي و محدوده‌ي شهر قرچك كنار محوطه‌ي آجرپزي ورامين قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha