• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۳۸۶ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8604-02400

«تا اطلاع ثانوي نمي‌خريم!» نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خريد برخي مجله‌ها را قطع كرد

«تا اطلاع ثانوي نمي‌خريم!»
نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خريد برخي مجله‌ها را قطع كرد

از مديران مسؤول تعدادي از مجله‌هاي ادبي خواسته شده است تا مجله‌هاي خود را براي كتابخانه‌هاي عمومي نفرستند.

ناهيد توسلي - مديرمسؤول مجله‌ي «نافه» - در تماسي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعلام كرد: روز شنبه از هيأت امناي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رسما به من تلفن شد و گفتند فعلا دستور داده‌اند تا اطلاع ثانوي ديگر مجله را نفرستيد، تا به شما خبر دهيم. آخرين شماره‌اي كه فرستاده بوديم، شماره‌ي 35 در سال 85 بود، كه گفتند از شماره‌ي 36 مربوط به سال 86 را ديگر نفرستيم. درباره‌ي دليل اين موضوع هم پاسخي به من داده نشده است.

او همچنين اضافه كرد: طبق آخرين مصوبه‌ي خود كتابخانه‌هاي عمومي، مجله را با تخفيف 37درصد مي‌فرستاديم.

خبرنگار ايسنا در پي اطلاع از اين موضوع، صحت و سقم آن را از ديگر مديران نشريات ادبي جويا شد؛ علي دهباشي - مديرمسؤول «بخارا» - گفت كه با او هم تماس گرفته شده است، و در اين‌باره توضيح داد: روز شنبه در تماسي تلفني عنوان شد كه فعلا از ارسال مجله به كتابخانه‌ خودداري كنيم و وقتي دليل را پرسيدم، گفتند دليلي نداريم؛ فعلا نفرستيد.

فرخنده حاجي‌زاده نيز كه مسؤوليت انتشار «بايا» را برعهده دارد، در اين زمينه گفت: با من هم تماس گرفته و عنوان شد كه فعلا با اداره‌ي پست دچار مشكلاتي هستيم و توان خود را در حال حاضر روي حل اين مسأله گذاشته‌ايم. گفتند در جلسه‌اي كه چند روز پيش داشته‌ايم، اين تصميم گرفته شده و تا اطلاع ثانوي نشريه را نفرستيد. ما با 40درصد تخفيف مجله را مي‌فرستاديم. البته بعد از چند سال، اين شماره‌ي سومي بود كه از ما خريداري مي‌شد. قبلا خريداري مي‌شد، منتها به‌دليل تخصصي بودن، به تعداد كم براي كتابخانه‌هاي درجه يك.

زهره آبشناسان - مديرمسؤول مجله‌ي «گوهران» - هم اظهار داشت: چند روز پيش به من گفتند فعلا مجله نفرستيد. گفتم شما كه اعلام كرديد امسال بودجه‌اي بيش‌تر از سال‌هاي قبل داريد؛ چرا چنين اتفاقي افتاده است؟ گفتند چون فرصت نكرديم خيلي از نامه‌ها را ارسال كنيم و اعلام كنيم چه آماري نياز داريم، كارها دچار تداخل شده است. مي‌خواهيم يك‌سري نشريات را زياد و يك‌سري را كم كنيم. فعلا بگذاريد اين كارهاي اداري را انجام دهيم، با شما تماس مي‌گيريم.

او گفت كه با تخفيف 45درصد نشريه را براي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي مي‌فرستاده‌اند.

همچنين مسعود شهامي‌پور - مديرمسؤول «گلستانه» - عنوان كرد: به ما هم اين موضوع اعلام شده است. گفتند چون مي‌خواهيم سيستم جديدي براي تهيه‌ي مجلات اجرا كنيم، فعلا نمي‌خريم. ما با تخفيف 37درصد مجلات را مي‌فرستاديم.

اما زهره چراغي - مدير انتخاب، تهيه و توزيع منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور - در توضيحي به خبرنگار ايسنا اظهار داشت: نشريه‌ها و كتاب‌هايي كه انتخاب شده و مي‌شوند، براساس مصوبه‌ي شوراي نظارت و ارزيابي و انتخاب، تأييد و انتخاب مي‌شوند، كه هم شامل كتاب مي‌شوند و هم نشريه، و همان افرادي كه درباره‌ي كتاب در اين شورا نظر مي‌دهند، درباره‌ي نشريات هم نظر مي‌دهند. در دستور كار ما براي بررسي نشريه، خواه مجله، چه ماهنامه يا دوهفته‌نامه، با رعايت همه‌ي جوانب، موضوعات نشريات بررسي مي‌شوند. بر اساس نياز مخاطبان، كتابخانه‌هاي ما در پنج سطح از كتابخانه‌هاي مركزي، درجه يك، دو، سه و چهار طي دو جلسه نشرياتي را كه به دست‌مان رسيده بود و نيز آن‌هايي را كه با اداره‌ي كل مطبوعات درباره‌شان رايزني كرده بوديم و نمونه‌هاي‌شان به دست‌مان رسيده بود، بررسي كرديم. حدود 280 نشريه بررسي شدند و 267 نشريه براي خريداري تصويب شد؛ يعني ما فقط حدود پنج‌درصد ريزش داشته‌ايم و اين خيلي ناچيز است؛ در جايي كه رقم محدودي بودجه دارد.

او همچنين افزود: در حال حاضر فقط گفته‌ايم فعلا خريداري نمي‌شود؛ يعني از اين‌هايي كه در ريزش قرار گرفته‌اند، ديگر خريداري نمي‌شود و اين نخريدن، فقط نشريه‌هاي ادبي را شامل نمي‌شود؛ بلكه همه جور نشريه‌اي در اين ريزش هست و تنها يكي دو نشريه‌ي ادبي بوده‌اند.

مدير انتخاب، تهيه و توزيع منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در پاسخ به اين‌كه اما تعداد نشرياتي كه با آن‌ها براي قطع فرستادن، تماس گرفته شده، بيش‌تر است، گفت: «بخارا»، «نافه» و «گلستانه» حذف نشده‌اند؛ فقط يك درجه‌ تنزل پيدا كرده‌اند. اما «بايا» به تشخيص شورا و كارگروه‌هاي تخصصي ما حذف شده است. اين پنج‌درصد براي آن تعداد نشريه‌اي كه در شورا رفته و بررسي شده، رقم قابل قبولي است.

چراغي در ادامه يادآور شد: البته تعداد نشرياتي هم داشتيم كه در دستور خريد ما نبوده‌اند و مصوب شد كه برخي از آن‌ها به دليل سطح بالاي علمي و كيفي يا نداشتن مخاطب تنزل درجه داشته باشند؛ اما برخي‌ حتا افزايش درجه پيدا كرده‌اند؛ چون مخاطب عام داشته‌اند.

او سپس گفت: حدود 17 نشريه در اين پنج‌درصد با موضوعات مختلف ديگر خريداي نمي‌شوند. برخي نشريات در طول سال ممكن است مجوز نشرشان باطل شود، برخي‌ خودشان مشكل چاپ و نشر و ارسال دارند؛ يعني حتا در ليست خريد ما بوده‌اند؛ ولي در سال 85 حتا يك نمونه هم براي كتابخانه‌هاي ما نفرستاده‌اند؛ پس دليل بر اين‌كه ما نخواسته‌ايم، نبوده؛ بلكه خودشان كاري كرده‌اند كه به دليل مشكلات چاپ‌شان از سيستم توزيع ما حذف شوند.

چراغي درباره‌ي دليل اصلي اين روند گفت: اصلا دليلي وجود ندارد كه ما بخواهيم از همه‌ي نشرياتي كه چاپ مي‌شوند، خريداري كنيم. هر نشريه‌اي مخاطب خاص خودش را دارد. مخاطب كتابخانه‌ها، مخاطب عمومي است. شايد اين نشريات مخاطب داشته‌اند؛ اما مخاطب‌شان مخاطب كتابخانه‌هاي عمومي نباشند و در ارزيابي و سيستم نظرسنجي ما سطح‌شان بالا بوده و استفاده‌اي نداشته‌اند، كه اين به معناي اين نيست كه نشريه بد است يا به درد نمي‌خورد؛ بلكه به درد مخاطب كتابخانه‌هاي ما نمي‌خورد.

او در ادامه افزود: ممكن است با بالا بردن سطح كتابخانه‌هاي عمومي از آن‌چه كه الآن هست، حتا نشرياتي هم اضافه شوند و نشرياتي كه حذف شده‌اند، ممكن است مجددا انتخاب شوند و ممكن است تا محقق شدن، اين مسأله ادامه يابد. اما نمي‌دانم تا كي اين روند ادامه پيدا كند. اصلا چه دليلي دارد نشريه‌اي را بفرستيم در كتابخانه‌اي كه آن‌جا مخاطب ندارد. اين كار كه غيرفرهنگي‌تر است؛ بودجه مصرف شود، ولي مخاطب نداشته باشد. من دوست دارم نشريه‌اي را به كتابخانه‌ها بفرستم كه استفاده شود؛ نه اين‌كه نشريه‌اي برود و بدون اين‌كه كسي آن را باز كند، برگردد. ضمن اين‌كه ممكن است آن نشريه در يك كتابخانه‌ي تخصصي و دانشگاهي و ملي خيلي هم استفاده داشته باشد.

مدير انتخاب، تهيه و توزيع منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور متذكر شد: وقتي بودجه محدود است، براساس مجموعه‌سازي مناسب كه نياز اصلي كتابخانه را با توجه به مخاطبش تعيين مي‌كند، آثار گزينش مي‌شوند، و اين گزينش خاص ما نيست. در تمام كشورهاي دنيا براساس مخاطب‌سنجي رفتار مي‌كنند، و اين تقصيري نيست؛ بنابراين تخصصي بودن نشريات، محدود بودن بودجه‌ي ما، مشكل چاپ و نشر و توزيع آن‌ها از سويي و از سويي سياست ديگر نهاد در خصوص تهيه‌ي منابع است، كه انتخاب منابع در خود ستاد توسط كارگروه‌ها انجام مي‌شود، و به مراكز استاني ابلاغ مي‌شود كه آن‌ها هم بر حسب نياز خودشان انتخاب، و به ما اعلام كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha