• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8603-10775.56126
  • خبرنگار : 71021

رحيم مشايي: صنايع دستي را به هيچ وجه نمي‌توان دولتي كرد بيمه‌ هنرمندان صنايع دستي در مرحله‌ي مذاكره با وزير رفاه است

رحيم مشايي:
صنايع دستي را به هيچ وجه نمي‌توان دولتي كرد
بيمه‌ هنرمندان صنايع دستي در مرحله‌ي مذاكره با وزير رفاه است

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: به هيچ وجه نمي‌توان صنايع دستي را دولتي كرد. طرح اين موضوع يك انحراف است، چون همه بايد در اين حوزه فعال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم مشايي، در مراسم بزرگداشت روز جهاني صنايع دستي اظهاركرد: صنعت واژه‌ي مناسبي براي صنايع دستي نيست كه تمام ظرفيت‌هاي روحي، عاطفي و انديشه آن را معنا كند، ولي چون واژه و چاره‌اي نداريم از آن استفاده مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: صنايع دستي نه از باب ماموريت اداري در كشور بلكه از نظر تكليف الهي بايد مورد توجه قرار گيرد. باور دارم رشد صنايع دستي به لطف خداوند است، و رونق بخشيدن به اين هنر واجب و تكليف شرعي و عرفي است.

معاون رييس جمهور خاطر نشان كرد: صنايع دستي رشته‌ي پيوند ميان ايران با جهاني است كه تشنه‌ي عدالت و آزادي است و فرصتي طلايي براي اين كه ما ايران را در جهان به اعتلا درآورد، محسوب مي‌شود.اظهار حسرت مي‌كنم كه چرا اين فرصت شايسته و ظرفيت عظيم در سايه‌ي تاريك غفلت‌ها مهجور و مغفول مانده است.

وي ادامه داد: امروز با تمام فعالان عرصه‌ي صنايع دستي براي خيزش و ايجاد انگيزه‌اي نو براي تحول در آن بيعت مي‌كنم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، تاكيد كرد: مجموع مديريت اجرايي و دولت به صنايع دستي هنرمندان و صاحبان انديشه اين حوزه بدهكار هستند و مجموع حمايت‌ها، سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه تاكنون براي صنايع دستي صورت گرفته، قابل توجه نبوده است.

مشايي، تاكيد كرد: دولت موظف است در اين بخش با حضوري جدي و با فايده ضمن ايفاي نقشي كه امروز بر عهده دارد گذشته را جبران كند و سهم بيشتري را در جهان به دست آورد.

به گفته‌ي او، هرگز فهم لازم را نسبت به صنايع دستي به دست نياورده و يا به تكليف در اظهار، عمل نكرده‌ايم، بنابراين در شرايط خوبي قرار نداريم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، گفت: اين صنعت براي اين كه پايدار بماند و در جامعه استقرار يابد به برنامه‌ريزي جامع در ابعاد مختلف محتاج است.

معاون رييس جمهور در ادامه، اهميت دادن به آموزش، توسعه‌ي دايره دانش، استفاده از روش‌هاي سنتي، و بهره‌گيري از شيوه‌هاي مدرن در توجه به نرم‌افزارها را ضروري دانست و تصريح كرد: مكانيزمي ‌بايد در كشور طراحي شود كه آموزش‌هاي صنايع دستي به سرعت بازنگري و از اساتيد دانشگاهي استفاده شود.

وي با اشاره به حمايت از هنرمندان به منظور افزايش سطح اميد و كاربردي كردن محصولات توليدي آن‌ها اظهار كرد: بازار داخلي و خارجي از حلقه‌هاي اصلي محسوب مي‌شود كه بايد در برنامه‌ريزي‌ها مورد توجه قرار گيرد. در چند استان مصوبه‌هايي از سوي هيات دولت براي ايجاد بازارچه‌ها و شهرك‌هاي صنايع دستي صادر شده كه تلاش مي‌شود در سال 86 با مطالعه، اين طرح‌ها براي تمام شهرها مصوب شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، افزود:‌ بر اساس اين مصوبه زمين رايگان براي ايجاد بازارچه اختصاص مي‌يابد و پس از آن مطالعه و زيرساخت‌هاي لازم ايجاد مي‌شود.

معاون رييس جمهور تصريح كرد: بودجه‌ي سازمان و معاونت صنايع دستي در اين بخش مطرح نيست،‌ بلكه دولت در سرمايه‌گذاري بايد مشاركت داشته باشد.چون اين سرمايه‌گذاري، صرفا به سازمان ما مربوط نمي‌شود.

به گفته‌ي وي، اين كه معاونت و سازماني متولي صنايع دستي باشد، و يا اين حوزه به صورت وزارتخانه، اداره شود فرقي نمي‌كند و تا وقتي به صنايع دستي، بخشي نگاه شود، اتفاقي نمي‌افتد.

مشايي با بيان اين كه صنايع دستي بدون حضور در بازار جهاني نمي‌تواند شكوفا شود، اظهار كرد: حضور در نمايشگاه‌هاي صنايع دستي جهان بايد جدي‌تر شود،‌ در گذشته تحركات در اين بخش مورد غفلت واقع شد اما بايد امسال تحولي صورت گيرد.

معاون رييس جمهور، افزود: بايد امكان برگزاري نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌هاي دائمي‌ صنايع دستي فراهم شود كه اين امر به سرمايه‌گذاري نياز دارد و اساسا به دولت باز نمي‌گردد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: بايد پشتيباني‌هاي مالي و سرمايه‌اي از سوي دولت در صنايع دستي صورت گيرد. چون به اعتبار اين حمايت‌ها، هزينه‌هاي عملياتي كاهش مي‌يابد و مي‌توان محصولات را در خارج از كشور عرضه كرد.

وي معتقد است اگر دولت در اين بخش سرمايه‌گذاري كند، هزينه نكرده است بلكه سرمايه‌گذاري در بخش اشتغال مي‌كند.

مشايي گفت: حمايت معمول اقتصادي براي صادرات صنايع دستي ايجاد شود، تا توليد كنندگان و فعالان در اين عرصه با حفظ روحيه عدالت طلبانه حضور يابند و موانع آن‌ها رفع شود.

وي در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفيت جمعيت گردشگر داخل كشور براي رونق صنايع دستي در بازار داخلي گفت: در تمام مراكز تفريحي اقامتگاه‌ها و گردشگري، فضاهايي براي صنايع دستي اختصاص مي‌يابد.

معاون رييس جمهور با اشاره به ورود صنايع دستي كشورهاي ديگر به ايران با قيمت‌هايي پايين اظهار كرد: قاچاق در اين بخش اثرات نامطلوبي داشته است و بايد بر واردات و تنظيم ورود صنايع دستي كنترلي صورت گيرد و بتوان روش‌هاي تشويقي صادرات صنايع دستي اجرا شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، با بيان اين كه ممنوعيت صادرات صنايع دستي امكان پذير نيست، تصريح كرد: بايد بازارهاي داخلي را براي اين كه صنايع دستي تحت مراقب جدي باشد كنترل كرد، و ما در داخل كشورمان مسوول نيستيم كه فرصتي براي فروش محصولات ديگر كشورها ايجاد شود علاوه بر آن نيز وقتي به صادرات فكر مي‌كنيم، نمي‌توان ورود صنايع دستي را ممنوع كرد، بنابراين بايد سياست‌هاي حمايتي و پشتيباني دولت در اين باره اتخاذ و مشخص شود.

وي گفت:‌ عزم دولت جزم است و رويكرد آن به سمتي مي‌رود كه اتفاقات بزرگي در اين كشور رخ دهد، ولي در عين حال بايد به روش‌هاي مديريتي اهميت داد.

رييس سازمان ادامه داد: درباره‌ي برقراري ارتباط ميان فرش و صنايع دستي با وزارت بازرگاني در حال مذاكره هستيم.

مشايي در پايان همچنين به بيمه هنرمندان رشته‌هاي صنايع دستي، اشاره كرد و افزود: در اين باره با وزير رفاه در حال مذاكره هستيم تا اين فضا در جامعه به سمت ارزش‌گذاري مثبت پيش رود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha