• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8602-16615

مسئول ميكروويو«سينكروترون»سزامي درگفت‌و‌گوباايسنا: عضويت«سزامي»روياي ساخت شتابدهنده ملي راتحقق مي‌بخشد تعليق عضويت مانع ساخت تجهيزات سينكروترون درايران شد

مسئول ميكروويو«سينكروترون»سزامي درگفت‌و‌گوباايسنا:
عضويت«سزامي»روياي ساخت شتابدهنده ملي راتحقق مي‌بخشد
تعليق عضويت مانع ساخت تجهيزات سينكروترون درايران شد

مسئول ايراني بخش فركانس راديويي سينكروترون سزامي معتقد است: عضويت ايران در پروژه سزامي مي‌تواند روياي ساخت شتابدهنده ملي و دستيابي به بيم لاين‌هاي اختصاصي را كه در حال حاضر از سوي محققان سازمان انرژي اتمي ايران و پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي (IPM) دنبال مي‌شود محقق ‌كند.

آرش كفطوسيان، مسئول بخش فركانس راديويي (ميكروويو) سينكروترون پروژه «سزامي» ( طرح استفاده از تابش «سينكروترون» براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) كه در حال حاضر در محل پروژه در «امان» اردن به سر مي‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: ايران با دو هدف اصلي تربيت متخصصان خبره در علوم و تكنولوژي شتابدهنده ها به عنوان تكنولوژي روز دنيا و استفاده از نور سينكروترون پس از تكميل پروژه، متقاضي حضور در پروژه علمي ـ بين المللي سزامي بوده است كه بدين ترتيب زمينه انتقال اين دانش به ايران براي تحقق روياي ساخت شتابدهنده ملي ـ كه سازمان انرژي اتمي ايران و پژوهشگاه دانشهاي بنيادي (IPM) آن را دنبال مي‌كنند - و دست يافتن به بيم لاين‌هاي اختصاصي فراهم شده است.

وي ادامه داد: حدود دو سال است كه عضويت ايران در سزامي به حالت تعليق در آمده و در ژوئن آينده نسبت به عضويت دائمي ايران يا لغو عضويت تصميم گيري مي‌شود و اين در حالي است كه نمايندگان برخي كشورهاي عضو از اين موضوع (عدم پرداخت بدهي‌ها از سوي ايران) براي كنار گذاشتن ايران سوء استفاده مي‌ كنند؛ البته مسوولان يونسكو و سزامي مايل به باقي ماندن ايران در اين پروژه به عنوان عضوي ارزشمند با پتانسيل بالا از نظر تعداد محققان و رشد علمي و صنعتي شدن هستند.

مسئول بخش ميكروويو سينكروترون «سزامي» تصريح كرد: مدير فني سزامي پس از بازديد از كارخانجات ايران تصميم به واگذاري طراحي تعدادي از مگنت‌هاي مورد نياز اين پروژه به ايران داشت اما به دليل عدم عضويت اين موضوع لغو و به اروپا سپرده شد، همچنين قرار است ساخت يك سري از بيم لاين‌ها به ايران سپرده شود كه بسيار وابسته به عضويت ايران است.

كفطوسيان در ادامه به ايسنا گفت: طي دو سال گذشته كه عضويت ايران به صورت تعليق در آمده براي شركت محققان ايراني در دوره‌هاي آموزشي مراكز تحقيقاتي برجسته اروپايي مشكلات متعددي از جمله عدم دريافت ويزا و دعوتنامه ايجاد شده و اين موضوع اثر نامطلوبي بر حمايت‌هاي كميته سزامي از ايرانيان گذاشته است.

وي كه فارغ التحصيل كارشناسي ارشد رشته مخابرات دانشگاه صنعتي اصفهان است، خاطر نشان كرد: تكنولوژي سينكروترون مسابقه‌ جديدي است كه كشورهاي مختلف وارد آن شده‌اند. شتابدهنده سينكروترون نوري را ساطع مي‌كند كه از طيف زير مادون قرمز تا بالاي ايكس را مي‌پوشاند و محققان مي‌توانند از اين باريكه نور به عنوان ابزاري براي آزمايشات علمي مورد نظر خود در زمينه هاي پزشكي، داروسازي، فن‌آوري نانو، الكترونيك، باستان شناسي، كريستالو گرافي، فيزيك هسته‌يي، مطالعات ذرات بنيادي، شيمي و غيره بهره مند شوند.

وي افزود: در شرايط كنوني عضويت در چنين پروژه‌هاي بين المللي كه جزو علوم هسته‌يي نيز محسوب مي‌شود بسيار مفيد بوده و همانگونه كه تاكنون محققان ايراني از طريق سزامي آموزش‌هاي زيادي ديده‌اند مي‌توانند توليد علم بالقوه‌اي را براي پايه ريزي اين فن‌آوري در كشور ايجاد كند.

مسؤول بخش فركانس راديويي سينكروترون سزامي گفت: در حال حاضر كشور فلسطين نيز به دليل شرايط داخلي بدهي خود را پرداخت نكرده و قبرس و امارات نيز در صدد عضويت هستند و بر پايه اين عضويت علاوه بر برقراري لينكهاي متعدد با مراكز علمي دنيا مي‌توان در زمان بهره برداري پروژه هم داراي يك يا دو بيم لاين اختصاصي بود.

وي خاطر نشان كرد: بر اساس قانون جديد شرط استفاده از فلورشيپ‌هاي يك ماهه و شش ماهه كه به عنوان بورسيه به اعضاي سزامي اختصاص مي‌يابد، عضويت كشورهاي داوطلب در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سزامي است.

كفطوسيان در پايان اظهار كرد: عدم مشاركت ايران در علوم شتابدهنده ها و عدم كسب اين دانش سبب مي‌شود دانشمندان ايراني در بسياري از رشته‌هاي تحقيقاتي مرتبط و مدرن به كشورهاي اروپايي و يا حتي كشورهاي عربي عضو سزامي وابسته شوند و اميدواريم با جديت رسانه‌هاي خبري، دولت و مجلس شوراي اسلامي اين روند به سرعت ادامه يافته و در جلسه بعدي شورا سزامي عضويت ايران در طرح رسما اعلام شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha