• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-03010

/ان.جي.ال خارگ بر سر دو راهي/ نماينده ما‌هشهر در مجلس از برنامه انتقال اين پروژه به بندر ماهشهر خبر داد

/ان.جي.ال خارگ بر سر دو راهي/

نماينده ما‌هشهر در مجلس از برنامه انتقال اين پروژه به بندر ماهشهر خبر داد

در حالي كه مديرعامل شركت نفت فلات قاره از حل مشكل NGL خارگ و فعاليت دوباره پيمانكار در محل خبر داده بود، رييس كميسيون انرژي مجلس از برنامه انتقال اين پروژه به بندر ماهشهر خبر داده است.

 انتقال با هدف تامين خوراك پتروشيمي بندر ماهشهر

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمال دانشيار ـ رييس كميسيون انرژي مجلس ‌ـ به تازگي اعلام كرده كه با توجه به اين كه استانداري بوشهر از انجام عمليات اجراي پروژه ملي NGL خارگ جلوگيري كرده است و از طرف ديگر به علت طولاني شدن احداث پروژه، موضوع انتقال اين پروژه 1.5 ميليارد دلاري كه مصوبه شوراي اقتصاد را نيز دارد، از جزيره خارگ به بندر ماهشهر جهت تامين خوراك پتروشيمي‌ آن بندر در دستور كار قرار گرفته است.

وي به ايسنا تصريح كرده كه شركت ملي صنايع پتروشيمي، كليه هزينه‌هاي مربوط به احداث خط لوله از خارگ تا بندر ماهشهر را تقبل مي‌كند.

 مزاياي فني انتقال طرح

همچنين اطلاعات رسيده حاكي از آن است كه همزمان با مطرح شدن ساخت كارخانه NGL خارگ در حدود چهار سال پيش، قرار شد يك واحد متانول و يك كارخانه الفين نيز براي استفاده از محصولات كارخانه جمع‌آوري گازهاي همراه خارگ تاسيس شود. در اين راستا عمليات تامين كالا و قطعات از جمله ماشين آلات تهيه شد كه به دليل تاخير در ساخت كارخانهNGL و جلوگيري از ضرر مالي به منطقه عسلويه منتقل شد.

از سوي ديگر پس از اقدامات اخير مقامات محلي منطقه خارگ و جلوگيري‌هاي متعدد آنها از اجراي طرح، همچنين مطرح شدن درخواست جابه‌جايي اين طرح از خارگ به مناطق ديگر، و با توجه به وجود تاسيسات مورد نيازپتروشيمي در مجتمع پتروشيمي ماهشهر، حال بحث انتقال اين طرح به بندر ماهشهر مطرح شده است؛ زيرا طبق گفته موافقان اجراي اين طرح، در اين صورت ديگر نيازي به صرف هزينه مجدد براي احداث واحد متانول و كارخانه الفين در خارگ نيست و همچنين مي‌توان به جاي استفاده از گاز ترشي كه از طريق چاه‌هاي مسجد سليمان و گازهاي همراه جمع‌آوري شده در طرح آماك به دست مي‌آيد، از گاز جمع آوري شده از ميدان‌هاي مختلف حوزه خارگ كه بخشي از آن شيرين است، استفاده كرد.

 مزاياي اقتصادي خارج نشدن طرح از خارگ

در اين زمينه موضوع ساخت اين كارخانه در مناطق ديگري به جز جزيره خارگ در گذشته نيز مطرح بود كه به دليل بيكاري زياد در منطقه خارگ و استان بوشهر و همچنين اقتصادي تر شناخته شدن احداث كارخانه در خارگ به وسيله بررسي هاي شركت مشاوره انگليسي جان براون، شركت نفت فلات قاره ايران مصوبه ساخت آن كارخانه در خارگ را از شوراي عالي اقتصاد، سازمان مديريت و برنامه ريزي، هيات مديره شركت ملي نفت ايران و محيط زيست دريافت كرده است.

قرار است كه روزانه از اين طرح 400 ميليون فوت مكعب گاز سبك و 62 ميليون فوت مكعب اتان توليد شود كه 30 ميليون فوت مكعب آن بر اساس تعهد شركت ملي نفت به كارخانه الفين خارگ منتقل خواهد شد. در اين طرح همچنين دو هزار تن پروپان، 1200 تن بوتان، 2500 بشكه پنتان و پنج هزار بشكه ميعانات گازي توليد خواهد شد.

گفتني است، ايجاد 9هزار فرصت شغلي در هنگام ساخت كارخانه، مشغول به كار شدن 1400 نفر پس از راه اندازي كارخانه، پرداخت 300 ميليون دلار از سوي كشور نروژ به ايران به دليل كاهش آلودگي هاي محيط زيست بر اساس قوانين پروتكل كيوتو، جلوگيري از سوزانده شدن روزانه 600 ميليون فوت مكعب گاز طبيعي و در آمد سالانه 750 ميليون دلاري از محل محصولات طرح جمع آوري گازهاي همراه خارگ ازجمله نتايج اين طرح است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha