• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-09681

براي اجراي طرح ان.جي.ال در منطقه خارگ توافق شد مساحت كارخانه 10درصد كاهش مي‌يابد

براي اجراي طرح ان.جي.ال در منطقه خارگ 
توافق شد

مساحت كارخانه 10درصد كاهش مي‌يابد

در حالي كه آخرين خبرها از طرح ان.جي.ال خارگ حاكي از فعاليت دوباره عمليات آن پس از يك توقف 45 روزه بود، به تازگي نماينده ماهشهر در مجلس از برنامه انتقال اين طرح به بندر ماهشهر خبر داده بود كه به نظر مي‌رسد اين موضوع با نشست اخير مسوولان شركت نفت فلات قاره ايران و مقامات منطقه منتفي شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين در حالي است كه هر يك روز تاخير در اجراي پروژه ملي جمع‌آوري گاز‌هاي همراه منطقه خارگ و تداوم روند سوختن روزانه 600 ميليون فوت مكعب گاز طبيعي، دو ميليون دلار خسارت به همراه دارد.

توافق براي اجراي طرح در منطقه خارگ

محمود زيرك‌چيان‌زاده ـ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران ـ در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به جلسه‌اي كه عصر روز شنبه - 15 ارديبهشت - با حضور مسوولان اين شركت و مقامات محلي خارگ در تهران انجام شد، اظهار كرد: طي مذاكراتي با مسوولان منطقه خارگ و استانداري، هماهنگي‌هاي مناسبي انجام و توافق شد كه طرح ساخت كارخانه NGL در منطقه خارگ بدون وقفه ادامه پيدا كند.

وي افزود: مسوولان منطقه‌ خارگ انتظار دارند در قبال صنعت بزرگي كه به جزيره وارد مي‌شود، بخشي از مشكلات و مسائل محلي آنها حل شود بنابراين تلاش مي‌كنيم نگرش منطقه‌اي به پروژه داشته باشيم.

او در خصوص تاثير توقف‌هاي كوتاه‌مدت در روند اجراي پروژه، توضيح داد: توقف بيشتر در بخش ساختمان و نصب Construction بوده و ما در مرحله طراحي و تهيه كالا هستيم كه به نظر مي‌رسد تاثير چنداني بر پروژه نداشته و اميدواريم بتوانيم اين تاخير جزئي را جبران كنيم.

كاهش مساحت كارخانه

در همين راستا نادر رحيمي‌ ـ مجري طرح جمع‌آوري گاز‌هاي همراه خارگ در شركت نفت فلات قاره ـ با بيان اين كه در بخش جانمايي‌، بررسي دوباره خواهيم داشت، به ايسنا گفت: سعي مي‌كنيم در حد امكان فضاي كمتري را اشغال كنيم.

وي از احتمال كاهش 10 درصدي مساحت كارخانه NGL در بررسي‌هاي دوباره، خبر داد و خاطرنشان كرد: مساحت اوليه كه در گزارش مشاور يعني شركت جان براون در نظر گرفته شده 80 هكتار است كه تلاش مي‌كنيم با كم كردن فضا‌هاي غير ضروري به طوري كه به كل طرح صدمه وارد نشود، مساحت را كاهش دهيم كه به نظر مي‌رسد امكان كم كردن 8 تا 10 هكتار از مساحت اوليه وجود داشته باشد.

او با اشاره به نتايج مذاكرات شركت نفت فلات قاره و مسوولان محلي، توضيح داد: تلاش مي‌شود در بخش ارتقاي سطح فني و تحصيلي نيرو‌هاي كار جزيره خارگ و به‌كارگيري آنها در پروژه‌هاي مختلف در اين جزيره و استان بوشهر اقدام شود.

وي در خصوص پرداخت خسارت پيمانكار (شركت‌هاي اريتك و ايراسكو) نيز توضيح داد: پيمانكار هميشه اجازه دارد در خصوص تاخير در انجام پروژه و خسارت‌هاي ناشي از آن، ادعا كند. ما نيز موضوع را بررسي مي‌كنيم و با تشخيص صحت و سقم آن در جهت رفع مشكل عمل خواهيم كرد.

 اجراي طرح با دادن امتيازات بومي

به گزارش ايسنا، جعفر پوركبگاني ـ فرماندار استان بوشهر ـ نيز نتايج اين جلسه هماهنگي را موفقيت‌آميز خواند و اظهار كرد: قرار شد مساحت موردنظر براي كارخانه NGL مورد بازبيني قرارگيرد و در حد ممكن مساحت كمتري به كار گرفته شود.

وي افزود: همچنين در بحث تامين نيروي انساني پروژه مقرر شد آموزش 50 نفر از نيرو‌هاي بومي‌ به طور مستمر براي حضور در پروژه‌ها، از سوي شركت نفت فلات قاره و با هزينه آنها انجام شود. همچنين در بحث خدمات فرهنگي، اجتماعي و آموزشي تصميم گرفتيم براساس قانون، خدماتي از سوي آن شركت در منطقه ارائه شود و تعدادي نيرو‌هاي كميته امداد و اقشار آسيب‌پذير تحت پوشش خدمات اين شركت قرار گيرند.

به گفته او همچنين خدماتي در جهت اياب و ذهاب دريايي يا خريد كشتي انجام مي‌شود كه در اختيار تعاوني ايثارگران قرار خواهد گرفت.

فرماندار بوشهر در خصوص تعهدات مسوولان محلي در قبال پروژه NGL و شركت نفت فلات قاره، خاطرنشان كرد: ما مسوول ايجاد امنيت طرح هستيم. بايد هر دو طرف تعهد اخلاقي نسبت به يكديگر داشته باشند و اگر آنها رعايت كنند ما نيز رعايت مي‌كنيم.

وي در پايان افزود: كميته‌اي متشكل از چهار نفر (سرپرست مديريت عمليات عمومي‌ خارگ، بخشدار خارگ، معاونت برنامه‌ريزي فرمانداري و مدير مهندسي و طرح‌هاي شركت نفت فلات قاره) ايجاد خواهد شد تا همه موارد كارشناسي و اجرايي را پيگيري كنند و نتايج را هر 15 روز يك بار به فرمانداري ارائه دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha