• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8512-14608
  • خبرنگار : 71021

ايران براي مولد گردشگري جهان شناخته شده است؟ اظهار نظر شركت‌كنندگان ايراني پس از ITB برلين: تعريف خوبي‌هاي كشورمان در شب ايراني فقط براي ايراني‌ها بود!

ايران براي مولد گردشگري جهان شناخته شده است؟
اظهار نظر شركت‌كنندگان ايراني پس از ITB برلين: 
تعريف خوبي‌هاي كشورمان در شب ايراني فقط براي ايراني‌ها بود!

آلمان به عنوان مولدگردشگري جهان و همچنين محبوب‌ترين قطب گردشگران اروپا،‌ بازار مهمي‌براي ايران محسوب مي‌شودكه هر سال جهانگردان بسياري را نسبت به سايركشورها به ايران روانه مي‌كند.

به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درسال گذشته عليرغم موج تبليغات ضدايراني و تاثيرگذاري آن بر ديگر بازار‌ها، گردشگران آلماني كما بيش ايران را به عنوان مقصد سفركه جاذبه‌هاي فرهنگي بسياري دارد، انتخاب مي‌كردند، البته اين موج منفي، كوچك شدن گروه‌هاي گردشگري وحتي لغو تورهاي آلماني در برخي مواقع را موجب شد.

اين كشور اگرچه در دسته‌بندي بازارهاي هدف گردشگران ايران در چشم‌انداز20 ساله‌ گردشگري، درگروه دوم يعني اروپاي غربي قرار داده شده است، ولي هرسال نسبت به ديگر بازارهاي هدف ايران،‌ گردشگران بيشتري از آلمان جذب ايران مي‌شوند كه البته بسياري از تورگردانان قديمي‌كشورمان معتقدند، اين نتيجه حاصل فعاليت‌هاي صورت گرفته از گذشته و البته تعاملات دو كشور بوده است. براين اساس كه تعداد گردشگران آلماني همواره در صدر ورودي ايران بوده اند،‌ با اين كشور هدف گردشگري ايران تعاملات بسياري برقرار شدكه در سال گذشته دعوت از خبرنگار آلماني و ديدار با سفر آلمان از آن جمله بود.

اما اين سوال پيش مي‌آيد كه به راستي جاذبه‌هاي ايران براي آلماني‌ها كه بازار مهم گردشگري كشورمان و مولد گردشگري جهان محسوب مي‌شوند، شناخته شده است؟

به گزارش خبرنگار ايسنا ايران از 16 تا 20 اسفند ماه در بزرگترين نمايشگاه توريستي دنيا ITB برلين كه به بورس گردشگري دنيا شهره است با حدود 45 آژانس توريستي در غرفه‌اي به مساحت 968 متر مربع با طراحي برگرفته از معماري ايراني و بناهاي تاريخي همچون ميدان امام (ره ) اصفهان و عالي قاپو حضور داشت.

رضا اباذري يكي از شركت كنندگان غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ITB برلين مي‌گويد:‌ آلمان هميشه يكي از برترين بازارهاي اروپايي بوده، ولي متاسفانه تحت تاثير وقايع اخير درصد بيشتر نسبت به ديگر كشورها، ريزش توريست داشته است.

وي مي‌افزايد:‌ اگر اسپانيا و ايتاليا 60 درصد افت داشته‌اند، در مورد بازار آلمان اين رقم به شاخص 90 درصد مي‌رسد كه متاسفانه واقعه 11 سپتامبر، تحريم آمريكا و تنش‌هاي سياسي، شك بزرگي را به اين بازار وارد كرد.

اين تورگردان با اشاره به نمايشگاه ITB سال جاري و غرفه‌ي ايران به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:‌ بخشي از اين نمايشگاه بازاريابي است كه طرح كلي اين نمايشگاه در بخش اجرايي نسبت به قبل بهبود بود، ولي چيدمان غرفه‌ها بسيار نامناسب و در ساخت صرفه جويي‌هاي شده بود.

وي خاطرنشان كرد:‌ سال‌ها دفاتر توريستي كشورمان با وجود نبود تفاهم و بدون پيشتوانه مالي به هر صورت در كنار هم در نمايشگاه‌هاي گردشگري،‌ شركت مي‌كردند.

او درباره‌ وضعيت غرفه‌ ايران در نمايشگاهي كه در گذشته از سوي بخش خصوصي برگزار مي‌شد، اظهار مي‌كند:‌ اكنون كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از كشورهاي پيشتاز گرته برداري كرده و بخشي از هزينه‌ها را مي‌پردارد،‌ از دست افراد با تجربه ذينفع گرفته و به انحصار بازگشته است كه اين مورد با خصوصي سازي در تضاد است و اعمال سليقه‌هاي غيركارشناسي و كاستي‌هاي معمول دولتي در آن مشهود است.

اباذري با بيان اين كه استقبال از غرفه‌ ايران حداقل بوده است، ابراز مي‌كند: نمي‌دانم چند نفر از مديران ‌آژانس‌هاي توريستي و كارشناسان آلماني در شب ايراني حضور داشتند، ولي حدس مي‌زنم تعريف از خوبي‌هاي ايران فقط براي شركت كنندگان ايراني بود.!

وي ادامه مي‌دهد: با توجه به شرايط جديد در دنيا، بايد با تجهيز بيشتري در بخش گردشگري پيش رويم و به نمايشگاه و توزيع بروشور محدود نشويم.

اين شركت كننده در نمايشگاه ITB برلين اظهار مي‌كند:‌ براي مردم در نمايشگاه‌ها بروشور جمع كردن ويا حتي ايستادن در صف چايخانه‌ي غرفه‌اي جذاب است كه از نظر برخي از استقبال پرشور محسوب مي‌شود.

وي مي‌افزايد: اگر غرفه‌ي ايران با كشورهاي در حال توسعه در صنعت گردشگري قياس شود، اين استقبال شايد از حداقل استانداردها پايين باشد و حتي به اعتقاد برخي استقبال چنداني از غرفه‌ي ايران صورت نگرفت.

اباذري مي‌گويد: توزيع بروشور از سوي سا زمان ميراث فرهنگي و گردشگري كار خوبي بود، ولي اين حداقل كار است.

رضا دانشور از ديگر شركت كنندگان ايراني در ITB برلين با ا شاره به ضعف‌هايي در غرفه‌ي ايران از نوع غرفه بندي براي آژانس‌هاي توريستي، محدوديت فضا براي تعامل با حاضران طراحي و ايجاد يك حوض بدون آب تا وجود موانعي كه گاه افتادن برخي از مهمانان و بازديد كنندگان را موجب مي‌شد، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:‌ غرفه‌ي ايران در ITB برلين امسال بهتر و با جهش مثبتي همراه بود و ديدگاه جديدي به همراه تنوع محصولات تبليغي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آن اعمال شد.

وي تصريح مي‌كند: ايران در كشور آلمان شناخته شده است، ولي براي شناسناندن بيشتر كشورمان هنوز ظرفيت و فضا وجود دارد.

راهنماي آلماني زبان نمونه سال كشورمان مي‌گويد: از بازار بزرگ آلمان در دو سه ماه اخير حدود هفت تا هشت ميليون گردشگر به جزاير قناري و مايوكا سفر كرده‌اند، ايران چند درصد اين گردشگران را جذب كرده است؟ اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايران هنوز شناخته نشده است.

او مي‌افزايد:‌ شناخت بازار و معرفي شدن كشورمان بايد توام باشد ايران هزينه بسياري در نمايشگاه‌هاي توريستي براي معرفي مي‌كند كه مي‌توان بخشي از آن را صرف زدودن تبليغات منفي كرد.

دانشور اظهار مي‌كند: در اين نمايشگاه‌هاي توريستي نه تنها بايد با محصولات متنوع گردشگري حضور داشت، بلكه برگزاري همايش‌ها و سخنراني‌ها در مورد گردشگري كشورمان و معرفي جاذبه‌هاي آن را در برنامه‌هاي خود قرار دهيم.

اين راهنماي آلماني زبان نمونه سال 85 مي‌گويد: در گردشگري نبايد به فعاليت آژانس‌هاي توريستي اكتفا شود، چرا كه شناسايي و معرفي كشورمان وظيفه‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري محسوب مي‌شود.

دانشور معتقد است كه بازديدكننده از غرفه‌ ايران اندك نبوده و حتي براي بهار بسياري از آژانس‌هاي توريستي آلمان جهت برقراري تور به مقصد ايران استقبال كرده‌اند.

اما آن چه از نظر برخي ديگر از شركت كنندگان اشاره شد كه پيش از نيز در نمايشگاه‌هاي گردشگري ديگر كشورها مشاهده شده بود،‌ با حذف نام ايران از كتابچه‌هاي سفر 2007 ميلادي است. كشور آلمان اگرچه در طول سال گذشته در شرايطي كه بسياري از كشورهاي اروپايي هدف و بازارهاي گردشگري كشورمان از تبليغات منفي ضد ايراني تاثير پذيرفته بودند، گردشگراني را حتي در گروه‌هاي كوچك به ايران روانه كرد، اما بر اساس گفته‌ي تورگردانان در طول سال 85 نمي‌توان از تعداد تورهاي لغو شده و كاهش حجم گروه‌هاي گردشگري اين كشور غافل شد و با وجودي كه بسياري از آژانس‌هاي تورستي اذعان مي‌كند كه با تورگردانان آلماني تعاملاتي داشته‌اند و حتي از محصولات جديد آن‌ها استقبال شده است، ولي كتابچه‌هاي سفر اين كشور حرف ديگري براي گفتن دارند!

اكبر غمخوار به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:‌ غرفه‌ي ايران به لحاظ طراحي زيبا با استقبال خوبي مواجه شد، ولي سفر بيشتر گردشگران آلماني همانند ديگر گشورها به حل مسائل سياسي منوط است.

اين شركت كننده در غرفه‌ ايران نمايشگاه ITB برلين مي‌افزايد: در كتابچه‌هاي سفر سال 2007 آلمان نامي‌از ايران نبود و تنها چند آژانس با كشورمان تعامل گردشگري خواهند داشت، در حالي كه در سال 2005 تعداد آن‌ها بسيار بود.

وي ادامه مي‌دهد:‌ بيشتر بازديد كنندگان براي سفر به ايران تمايل داشتند، ولي به دليل مسائل سياسي و گران شدن بيمه‌ها، استقبال خاصي نشان نمي‌دادند و آژانس‌ها نيز بر اين اساس برنامه‌هاي خود را محدود كرده‌اند.

غمخوار مي‌گويد: امسال در غرفه‌ي ايران در ITB برلين محصولات متعدد و جديد توريستي معرفي شد كه مورد توجه قرار گرفت، حتي يكي از آژانس‌هاي شيرازي چادر عشايري در فضاي غرفه برپا شد.

يعقوب قاسمي‌از ديگر شركت كنندگان نمايشگاه ITB برلين امسال نيز به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: در نمايشگاه امسال محصولاتي ارايه شد كه پيش از اين با گردشگران آلماني در كشورمان تجربه شده بود كه به معرفي ظرفيت‌هاي بيشتر كشورمان تاثيرگذار است.

اما امسال در ITB برلين، تعدادي از آژانس‌هاي توريستي كشورمان كه همواره پاي ثابت اين بازار هستند، در غرفه‌ي ايران حضور نداشتند و يا بازديد از اين نمايشگاه را به شركت در آن ترجيح داده‌اند. رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در اين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:‌ براي آژانس‌هاي توريستي كشورمان حضور در تمام بازار‌ها بدون مانع و محدوديت است و نبايد در اين روند توقفي صورت بگيرد، ولي اگر دولت از حوزه‌ي اقتصادي و به خصوص گردشگري كنار رود، افرادي كه سرمايه و زندگي‌شان به اقتصاد گره خورده، بهتر مي‌توانند عمل كنند.

كرماني معتقد است:‌ تمام مشكل صنعت گردشگري ايران به دليل حضور بخش دولتي است كه قصد ندارد از‌آن دست بردارد.

به گزارش ايسنا، ITB برلين امسال با حدود 177 هزار نفر و 11 هزار فعال صنعت گردشگري از 184 كشور از 16 تا 20 اسفند ماه برپا شد كه بيش از پنج ميليارد يورو در آمد كسب كرد و به گفته‌ي 97 درصد شركت كنندگان اين نمايشگاه تجارت خوبي را براي آن‌ها به همراه داشته است.

ITB برلين بيش از چهل سال است كه در كشوري كه به بازار گردشگري جهان مشهور بوده و حدود 80 ميليون گردشگر آلماني در سال دارد، برگزار مي‌شود كه به دليل تعداد گردشگران آن بازار هدف بسياري از كشورها محسوب مي‌شود و علاوه بر اين نيز پايتخت آن برلين در مقام چهارم كشورهاي محبوب گردشگران اروپايي به شمار مي‌آيد.

گزارش از خبرنگار ايسنا - سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha